یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کانال تلگرامی:

هزینه های کاندیداتوری احمدی نژاد برای نظام

بنظر میرسد احمدی نژاد با علم به هزینه هایی که با این طرح وی به شورای نگهبان و نظام تحمیل میشود قصد دارد تا شورای نگهبان را در موضع استیصال در رد صلاحیت بقایی قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی تلگرامی از هزینه های ثبت نام احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری به رغم منع واضح رهبر معظم انقلاب نوشت.

به گزارش جماران، در یادداشت دکتر ابوالفضل سروش آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ ۖ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ...

قرآن کریم میفرماید "چون سخن گویند به گفتارشان گوش فرا مى‌دهى، گویى آنان شمعک‌هایى پشت بر دیوارند [که پوک شده و درخور اعتماد نیستند]...

امروز کسانی در عرصه سیاست کشور به بازیهای تکراری و بدور از اخلاق مشغولند که مفاهیم مستتر در این آیات صدرالاشاره را به ذهن میاورند و البته جمله پایانی این آیه مبارکه که تاکید بر پرهیز از اینان دارد بسیار مهم و از توصیه های کاربردی است.

رییس دولتهای نهم و دهم با سابقه و عملکرد مشخص که منجر به برهم خوردگی سازمان اجرایی کشور و تحمیل عواقب سنگین اقتصادی و اجتماعی به کشور شد ، در ادامه رفتارهای خارج از اخلاق سیاسی اما داخل در بازیهای سیاسی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کاندید نمود و البته در همان حین طی مصاحبه ایی به توجیه این رفتار خود پرداخت که باعث شد آیه مبارکه فوق الاشاره به ذهن متبادر شود.

اما چرا علیرغم منع واضح رهبری فرزانه که سال گذشته و بدنبال تحرکات محسوس انتخاباتی وی صادر شد ،احمدی نژاد با چه تحلیل و دلیلی ابن امر را به زیر پا گذاشته و با لطایف الحیلی اینگونه به بازی که مدتها پیش شروع کرده برگشت نموده است.

آنچه در سخنان رهبرفرزانه انقلاب موج میزد نگرانی ایشان از عوارض و عواقب حضور احمدی نژاد در عرصه انتخابات است و این شامل فعالیتهای پیش و پس آن نیز میشود و صرفا ثبت نام مورد نظر نبوده، هرچند احمدی نژاد به آن هم بی اعتنا بوده و با هر دلیلی که زعم خودش درست بوده، ثبت نام نموده است.

هرچه ایشان بر توجیهات و دلایل بیافزاید، بر اهل سیاست و بر مردم مستور نیست که بهرحال بازی دیگر احمدی نژاد واضحا سفارشات و دستورات رهبرفرزانه انقلاب را بدون در نظر گرفتن منافع ملی و صلاح نظام که در پیام رهبری به وی برآن تاکید شده به زیرپا گذاشته است. اکنون با توجه به عدم ثبات احمدی نژاد در رفتار و گفتار و با توجه به اولویتهای جناحی وی بر هر امر دیگر هیچ بعید نیست که با توجیهی جدیدتر در صورت رد صلاحیت فرد مورد نظرش در عرصه انتخابات باقی بماند که درین صورت کار شورای نگهبان سخت تر میشود.

بنظر میرسد احمدی نژاد با علم به هزینه هایی که با این طرح وی به شورای نگهبان و نظام تحمیل میشود قصد دارد تا شورای نگهبان را در موضع استیصال در رد صلاحیت بقایی قرار دهد و سپس در این معامله خود پس از اطمینان از حضور بقایی ، منتی بر سر مردم و رهبری گذاشته و با ژستی اخلاقی و ولایتمدارانه توصیه رهبری را به رخ کشیده و از کاندیداتوری انصراف دهد. 

البته در صورت باقی ماندن احمدی نژاد در عرصه، شورای نگهبان میتواند وی را با عطف به پیام رهبری و بخاطر پیشگیری از دوقطبی شدن انتخابات و برای کاهش هزینه های نظام رد صلاحیت نماید که این امر احتمالا با واکنشهای شدید و مظلوم نمایانه جناح معروف به انحراف همراه خواهد شد که میتواند هزینه هایی را به نظام تحمیل نماید. 

در عین حال احمدی نژاد با دوبل کردن کاندیدهای جناح خویش قصد دارد که شورای نگهبان را تحت فشار قرار دهد تا فقط یکی از آن دو رد شود و دیگری اجبارا باقی بماند و در غیر اینصورت و رد هر دو کاندیدای مذکور به تخریب چهره انتخابات و محکوم کردن آن بپردازد که این حالت در صورت وقوع بدترین سیاست ضدنظام و امنیت آن خواهد بود. 

چون از این شخص و حامیانش هر رفتاری میتواند مورد انتظار باشد بهترین توصیه استفاده از ظرفیتهای مردمی برای دادن پاسخ محکم به این جناح حسابِ بَد پس داده میباشد. ای کاش این امکان بود که اینان بیابند و با پاسخ "نه" مردم حذف شوند. 


توصیه میکنیم آقای احمدی نژاد به راه درست ولایتمداری و حفظ منافع ملی بازگردد و خودش این غائله را با تمکین به توصیه های موکد رهبری و خروج از انتخابات ختم دهد که البته با شناختی که از ایشان و جناحشان موجود است متاسفانه امر بعیدی است و پیشتر هم بارها از تمکین تا سرحد صدور حکم حکومتی پیش رفته اند،  و باز متاسفانه باید منتظر توجیهات و تفسیرهای جدید ایشان برای توجیه رفتارهای غیر  همسو با ارکان نظام بود.


بهرحال باید مراقبت کرد که  احتمالا بخش کوچکی از جمعیت رای دهنده تحت تاثیر این توجیهات و این حرفها و رفتارهای قرار نگیرند، همچنان که امیرالمومنین در نامه ۲۷ نهج البلاغه نیز به خطر چنین حرفها و کارهایی اشاره فرموده، آنجا که میفرمایند:
...عَالِمِ اللِّسَانِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَفْعَلُ مَا تُنْکِرُونَ...
سخنانی میگویند که ممکن است بپسندید اما کاری میکنند که نمی پسندید...
ابوالفضل سروش-نماینده تهران،شمیرانات،شهرری واسلامشهر ۲۳فروردین۹۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.