نمای اول ) شکنندگی فروض نظریات نئوکلاسیک در شرایط واقعی بازار نظیر اطلاعات کامل؛دسترسی کامل به نهاده ها و عوامل تولید و در یک کلام فرض صفر  بودن هزینه های فعالیت در فضای کسب وکار موجب شد تا اقتصاددانان نهادگرای جدید با اضافه نمودن این هزینه ها به مدل خویش رقابت پذیری را از چارچوب بنگاههای اقتصادی به کل زنجیره عرضه بسط داده به گونه ایکه‌ دو بنگاه اقتصادی مشابه علیرغم تکنولوژی های یکسان در فضاهای کسب و کار متفاوت قیمت تمام شده مختلفی  را برای محصول خویش تجربه میکنند که این موضوع ناشی از  بهره وری عملکرد بنگاه در کل زنجیره عرضه  است. برخی از این متغیرها در حوزه تصمیمات بنگاه نبوده و بر بنگاههای اقتصادی  تحمیل میگردد که میزان حساسیت و کنش بنگاهها میتواند سطح و عمق آسیب پذیری بنگاهها را تعیین کند هر چقدر به واسطه قدرت انتخاب بالاتر بنگاهها امکان واکنش بیشتری داشته باشند  کشش تابع تقاضای عامل تولیدشان افزایش یافته و  عرضه کنندگان عامل تولیدامکان اعمال و تحمیل فشار  کمتری را بر بنگاه خواهند داشت.

نمای دوم ) سیاستهای پولی انبساطی طی دهه های گذشته و تقاضای بالا برای تاسیس واحد صنفی ازیک سو و نگاه درآمدزایی شهرداریها و شهرفروشی از سوی دیگر شرایطی را رقم زده است تا افزایش قیمت‌های نجومی  املاک و مستغلات  سهم عمده ای از ارزش افزوده اصناف را به خود تخصیص داده و حاشیه سود آنها را تحدید کرده است به گونه ای که اغلب  کاسبان دیروز به موجران امروز تبدیل شده اند و اغلب کاسبان امروز مستاجرانی هستند که شب و روز در تلاش اند تا هزینه‌های این موجران را تامین کنند و خود معیشتی اندک داشته باشند.

با این رویکرد میتوان گفت کسب و کارهای الکترونیکی از یکسو با کاهش چنین هزینه هایی دنیایی نو را در برابر عرضه کنندگان خدمات قرار داده و از سویی دیگر با افزایش قدرت انتخاب و چانه زنی عرضه کنندگان و افزایش کشش تابع تقاضای عوامل تولید خویش امکان انعطاف پذیری بیشتری در برابر موجران خواهند داشت و از  شرایط مناسب تری بهره مند خواهند بود.

نمای آخر) با تصویر چنین شرایطی بنظر میرسد توسعه نرم افزارهایی نظیر اسنپ نه تنها شرایط درآمدزایی صاحبان آژانس ها را تحدید نخواهد کرد بلکه میتواند با کاهش هزینه مبادله ناشی از بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات ؛ کاهش قیمت تمام شده محصول و امکان  توسعه بازار  و افزایش  درآمد  را برای ایشان متصور می نماید  از سوی دیگر رانندگان وسیله های نقلیه با ایجاد امکان مسافر گیری در مسیر برگشت و افزایش ضریب اشغال وسیله خویش بهره وری سرمایه گذاری را ارتقاء میدهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.