اعلام طرح «سرا» به عنوان راهبرد جدید اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، واکنش هایی را در پی داشت.

درپی اعلام فرآیند جدید شورای عالی سیاست گذاری  اصلاح طلبان برای تعیین لیست کاندیداهای مورد حمایت خود در انتخابات پیش رو (اینجا بخوانید)؛ غلامحسین کرباسچی با انتشار توییتی به انتقاد از این طرح پرداخت.

او در حساب توییتری خود نوشت: واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان به بدنه اجتماعی: آن چه انتخابات را معنادار می کتد و به مردم رغبت رای دادن می بخشد ، نتیجه ی رای دادن است و نه مناسک آن . شکل گرایی و مناسک گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است . به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم ...

وی در ادامه نوشت: بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می گیرد ، نه از بالا به پایین ! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را ؟!

او در پایان تاکید کرد: واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان به بدنه اجتماعی: بگویید در مجلس یازدهم چه می کنید تا مردم درباره ی رای دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند . برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده اید ، مهم این است که چه می کنید

 

محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نقد اظهارات کرباسچی نوشت:

  جناب‌ آقای کرباسچی! آنچه شما شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی می‌خوانید نامش "دموکراسی" و "شفافیت" است. اصلاح‌طلبان اگر نهادهای خودشان را شفاف و دموکراتیک نکنند، صداقت و جدیت‌شان در شفاف و دموکراتیک کردن نهادهای حکمرانی هم باور نخواهد شد. 

  دموکراسی بیراهه نیست و در کنار عدالت، دال مرکزیِ اصلاح‌طلبی است. بگذریم از این‌که تجربه‌ی ده‌هاساله‌ی احزاب و جریان‌های سیاسی دموکراتیک در جهان نشان داده که کارآترین راه انتخاب نامزدهای یک حزب/جبهه‌ی سیاسی همین مشارکت شفاف و دموکراتیک همه اعضای آن جریان است.

  اندک‌سالاری، چه در حکومت و چه در جریان‌های سیاسی، نه به توسعه عادلانه و پایدار و متوازن و دموکراتیک می‌انجامد و نه از قضا چندان کارآ است. حتی اقتدارگرایان و رهبران نظامی و حکومت‌های پادشاهی و اندک‌سالار هم شعار کارایی می‌دهند.

 فرق اصلاح‌طلبان با آنها این است که توسعه‌ای را می‌خواهند که با دموکراسی و عدالت جمع شود. هسته‌ی دموکراسی هم "نمایندگی" و "مشارکت" است و هر دو مستلزم استفاده از نوعی رای‌سنجی مقدماتی‌است که با مشارکت معنادار اعضای یک‌جریان به برآمدن نامزدهایی بیانجامد که آنها را بهتر نمایندگی کنند.

همچنین عبدالله ناصری در گفت و گویی به بررسی طرح جدید اصلاح طلبان پرداخته که در ادامه می خوانید: 

 

ناصری، در ارتباط با این سامانه بر این باور است که با توجه به در حال توسعه بودن کشور ایران و وجود فاصله واقعی کشورمان با جوامع توسعه یافته، رجوع به نظر سنجی آرای عمومی همانند احزاب جوامع دموکراتیک با وجود تمامی مشکلات اقدامی مثبت است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تاکید می‌کند: «اعتقاد دارم که رجوع به یک سامانه رای‌سنجی، آن‌هم با توجه به بی سابقه بودن و نبود تجربیات لازم در ایران، می‌تواند با خطای در تحلیل نهایی و حتی نتایج همراه شود اما این اقدام در تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد؛ لذا نفس کار را مورد تایید قرار می‌دهم ولی باز هم باید توجه داشت که در بسیاری از مواقع، رای‌گیری‌های اینترنتی با واقعیات انطباق نداشته است.»

ناصری در بخشی دیگر از اظهارات خود پیرامون ایرادات وارد شده به این سامانه همانند عدم در نظر گرفتن بحث نظارت استصوابی و عدم تایید قبلی نامزدهای ثبت نام شده تاکید کرد: «این سامانه را به صورت آزمایشی، حداقل در استان تهران مورد تایید قرار می‌دهم اما این معضل متاسفانه وجود دارد که تا 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات، شورای نگهبان می‌تواند یک نامزد را رد صلاحیت کند. این مشکل را نمی‌توان کتمان کرد اما اگر فرض را بر این بگیریم که چنین نظاراتی وجود نداشته باشد، اصل سامانه و طرح را می‌توان مثبت ارزیابی کرد و در عمل نیز می‌تواند در گزینش افراد اصلاح‌طلب دارای فکر و پیشینه واقعی، به لیست‌های مود تایید یاری رسان باشد.»

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات، در بخشی دیگر از اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که آیا چنین سامانه‌ای می‌تواند به وعده مجمع روحانیون مبارز و شورای عالی اصلاح‌طلبان، برای غربال‌کردن افراد اصلاح‌طلب واقعی و عدم تکرار اشتباهات گذشته در ارائه لیست‌های انتخاباتی موثر باشد، تصریح کرد: «باید بپذیریم که این اولین تجریه است و تاکنون چنین طرحی در کشورمان محل آزمون و خطا قرار نگرفته است. لذا برای قضاوت و منکوب کردن این سامانه اندکی زود به نظر می‌رسد و باید در صورت اجرایی شدن اولیه پیرامون عملکرد آن که تا چه اندازه می‌تواند موثر واقع شود، قضاوت کرد.»

 

جواد امام نیز در واکنش به اظهارات کرباسچی در توییتی نوشت:

طرح  سرا پس از سه جلسه بحث و بررسی توسط ۳۵ نفر از ۳۹ نفر عضو حاضر  و با رای ۳/۴  طبق آیین نامه  مصوب همین جمع به تصویب می رسد حال یکی از احزاب مخالف به اسم دفاع از دمکراسی زمین و زمان را به هم می دوزد تا به همه ثابت کند که این ۳/۴ اشتباه می کنند

معنی اخلاق وکار جمعی را هم فهمیدیم

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.