به گزارش جماران؛ طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در صفحه توییتر خود نوشت:

«امروز، روز جهانی ‎زنان خانه‌دار است. زنانی که در یک کارگاه خانگی بدون دستمزد کار می‌کنند و همچنان برخی عامدانه نقش آنان در تولید ناخالص داخلی را نادیده می‌گیرند و تاکنون روش علمیِ دربرگیرنده و دقیقی برای محاسبه‌ی خدمات تولیدشده توسط زنان خانه‌دار در جهان ارائه نشده است.

بر اساس برخی پژوهش‌ها، سرانه‌ی ساعت کار روزانه برای زنان خانه‌دار ایرانی حدود ۵ ساعت است. با احتساب نرخ دستمزد و جمعیت حدوداً ۶۰ درصدی نسبت به کل زنان، تخمین زده می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی بر عهده‌ی این زنان است اما به همین میزان، سهمی در بودجه ندارند.

با وجود تلاش‌هایی که از دوره‌ی اول مجلس و به‌ویژه مرحومه بهروزی برای ارزش‌گذاری کارِ خانه‌داری انجام شد، اما به‌دلیل عدم توجه و فقدان اولویت، هنوز هیچ دولتی نتوانسته این زنان را تحت حمایت‌های بیمه، بازنشستگی و ازکارافتادگی قرار دهد و حتی نامی از آنان در قوانین ذکر نشده است.

هرچند در قانون برنامه‌ی ششم توسعه توانستیم بیمه‌ی زنان خانه‌دارِ با بیش از سه فرزند را به تصویب برسانیم اما سال گذشته، نمایندگان مجلس با پیشنهادم در خصوص اختصاص بودجه‌ی مجزا برای بیمه‌ی آنان مخالفت کردند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.