«مرتضی رکن‌آبادی»، برادر غضنفر رکن‌آبادی (دیپلمات ایرانی و از جان‌باختگان فاجعه منا) در یک برنامه تلویزیونی گفته است «ایران مسؤولیت فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ را به عهده گرفته تا راه حج باز شود».

به گزارش جماران، حمید محمدی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که متاسفانه حاوی اظهاراتی خلاف واقع است. اگرچه این اظهارات بی‌پایه و اساس، ارزش پاسخ‌گویی ندارد و شخصا بنایی بر بازتبیین حقایق محرز و روشن نداشتم، لیکن با توجه به نشر اکاذیب و انتساب تهمت به نظام، برای جلوگیری از تشویش اذهان مردم شریف، ضمن ادای احترام به روح همه شهدای فاجعه منا از جمله شهید غضنفر رکن‌آبادی، به مواردی اشاره می‌شود:

به جرات می‌توان از توافق با عربستان در خصوص حج که از ابتدا تا انتهای آن با نظر و تایید شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده است به عنوان یک توافق عزتمندانه نام برد، زیرا در طول فرآیند مذاکرات پیچیده و طولانی، نهایتا با تحقق تمامی شروط جمهوری اسلامی ایران، از جمله تامین امنیت، عزت و سلامت حجاج و لزوم بررسی فاجعه منا موافقت‌نامه با اطلاع و تایید مراجع ذی‌صلاح و تایید شورای‌عالی امنیت ملی امضا شد.

علی‌رغم تلاش عربستان برای مختومه کردن پرونده فاجعه منا، اما با پافشاری طرف ایرانی در مذاکرات مبنی بر این‌که مسؤولیت فاجعه منا عهده طرف سعودی است و باید نسبت به اصل وقوع فاجعه پاسخگو باشد و حقوق شهدا و خانواده شهدای منا را تادیه کند، از خواست عربستان در مختومه ساختن پرونده جلوگیری شد و در متن توافق تصریح شد که موضوع بررسی فاجعه منا و چرایی وقوع آن و شناسایی مسببین آن تا حصول نتایج روشن استمرار یابد.

متعاقب بازگشایی حج، مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران و کارگزاران حج از بازگشایی حج تعبیر به "خبر خوب" داشتند و از مسؤولین امر برای بازگشایی مبتنی بر بررسی، تقدیر فرمودند.

مراجع عظام تقلید در اظهاراتی ویژه نسبت به بازگشایی حج در چارچوب تحقق شروط جمهوری اسلامی ایران، ابراز مسرت و خشنودی فراوان کردند و از خدمتگزاران مردم قدردانی کردند.

محتوای عزتمندانه توافق‌نامه حج سبب شد تا علی‌رغم شدت تیرگی روابط دو کشور، در حج ۹۶ حجاج عزیزمان ضمن برخورداری از عزت و احترام ویژه، در آرامش و اطمینان خاطر حج خود را به‌جای آورند.

مراجع عظام تقلید مراتب خرسندی و تقدیر و تشکر و رضایت کامل‌شان را ابراز کردند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای با امضای اکثر قریب به اتفاق از برگزاری حج عزتمندانه ۹۶ و ۹۷ تشکر کردند.

طرح اظهاراتی خلاف واقع و انتساب آن به نظام آن هم از تریبون رسانه‌ ملی جای سوال دارد و به هیچ عنوان زیبنده و قابل قبول نیست.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.