به گزارش جماران؛ رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین الملل، در حساب توییتری خود نوشت:

«1) در آخرین اظهاراتش، ترامپ خواستار یک معاهده جدید «هسته‌ای» با ایران بر اساس دو محور شده است: مدت زمان محدودیت‌ها (سان‌ست) و کیفیت بازرسی‌ها. فاصله‌ زیادی است بین آنچه ترامپ می‌گوید و توافق «جامعی» که پومپئو و دیگران - با محوریت فعالیت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران - مطرح کرده‌اند.

2) اما آنچه ترامپ روشن نکرده این است که حاضر است در ازای این دو «اصلاحیه» چه امتیازاتی به ایران بدهد؟ لغو وضعیت اضطراری علیه ایران که اختیارات وسیع و اهرم‌های قهریه مهمی به قوه مجریه آمریکا در مورد ایران می‌دهد؟ لغو کامل تحریم‌های اولیه و ثانویه؟ احیای مصونیت قضایی دولت ایران؟...

3) جدا از بحث مذاکره‌ (که ایران فعلاً تمایلی به آن ندارد)، جالب خواهد بود رسانه‌ها - و احیاناً دولت‌های میانجی - از ترامپ بخواهند دقیق‌تر و به صورت علنی مشخص کند حاضر است در ازای این خواسته‌ها چه امتیازهای دائمی، اساسی و غیرقابل برگشتی به ایران بدهد؟

4) امروز فضای رسانه‌ای به شدت یک‌طرفه است و صرفاً متمرکز بر «طلب‌کاری‌» و خواسته‌های آمریکاست. در رابطه با امتیازاتی که آمریکا حاضر است بدهد جز کلیاتی از قبیل اینکه «ایران آینده بهتری خواهد داشت» و «ایران کشور ثروتمندی خواهد شد» و «عظمت ایران را بازگردانیم» مورد خاصی نشنیده‌ایم.

5) شاید گام اول در فرایند تنش‌زدایی (De-escalation) - که دو طرف خواستار آن هستند - این باشد که فضای رسانه‌ای با تمرکز بیش‌تری بر «امتیازات آمریکا به ایران» تلطیف شود. طبیعتاً رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران می‌توانند نقش مهمی در این تغییر فضا ایفا کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.