« اینکه آمریکا حتی از برجام که خیلی هم برای اقتصاد ایران اثر بخش نبود خارج شد ربطی به نبود میانجی دارد؟»

به گزارش جماران، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: سفر «آبه» را گرانتر از امضای کری قیمت ‌گذاری نکنید نخست وزیر ژاپن این هفته به تهران می‌آید، سفر دیپلماتیکی که می‌تواند دستاوردهایی برای هر دو طرف داشته باشد. 

این وسط اما آدرس غلطی که برخی سیاسیون و رسانه‌ها می‌دهند آثار مخربی بر فضای ذهنی جامعه می گذارد، از روزی که موضوع سفر آقای «شینزو آبه» به تهران مطرح شد برخی گفتند که او قرار است نقش میانجی را بین ایران و آمریکا بازی کند.

اینجا سه سوال مهم مطرح می شود:

اول اینکه تنش میان ایران و آمریکا به خاطر نبود میانجی است یا زیاده خواهی آمریکایی‌ها؟ اینکه آمریکا حتی از برجام که خیلی هم برای اقتصاد ایران اثر بخش نبود خارج شد ربطی به نبود میانجی دارد؟

دوم: فرض کنیم در مسئله رابطه ایران و آمریکا نیاز به میانجی باشد-که نیست- آیا ژاپن صلاحیت میانجی‌گری دارد؟ کشوری که در ساخت سیاسی و نظامی و حتی فرهنگی تقریبا تحت الحمایه و مستعمره ایالات متحده حساب می شود و توان تصمیم گیری مستقل ندارد اساسا چنین وزنی دارد؟ ژاپن به تعهداتش نسبت به ایران وفادار نیست چگونه تضمین دهنده تعهدات آمریکا خواهد بود؟ 

سوم: فرض کنیم که نخست وزیر ژاپن میانجی باشد –که نیست- قرار است چگونه میانجی گری کند؟ در میانجی‌گری به دو طرف می گویند مقداری از مواضعتان کوتاه بیایید، آمریکا قرار است از چه چیزی کوتاه بیاید؟ مثلا به تعهدات برجامی خود بازگردد-که نمی گردد-ایران از چه چیز؟ از قدرت نظامی و وضعیت منطقه ای ؟چنین میانجیگری یعنی خلع سلاح ایران و هیچ آدم عاقلی چنین کاری نمی کند.

به نظر می رسد جریان مشکوکی در داخل که یک ماه قبل خطر حمله نظامی آمریکا را بزرگ می کرد امروز با بزرگ نمایی میانجی‌گری و تلاش برای خلع سلاح ایران در مقابل آمریکا در حال پرداخت کامل دین خود به ترامپ است. 

این همان خط محور عربی-صهیونیستی منطقه است، جریان مشکوکی که سالهاست تلاش می کند اقتصاد، سیاست و حتی فرهنگ ایران را نسبت به وادادگی در مقابل غرب شرطی کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.