یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

حرکت به سوی کاهش پرونده!؟

پایگاه خبری جماران: انتخاب آقای رئیسی که از جنس قوه قضائیه است برخلاف دو رئیس قبلی نوید تحول در این دستگاه مهم است. این جانب با ارادت کاملی که به ایشان دارم وجودشان را مایه  برکت  می دانم .

یکی از مزیتهای ایشان شناخت دقیق معضلات دستگاه قضاست . ایشان در اظهار نظر اخیر خود به نکته کلیدی ومهمی اشاره کرده اند که ما باید فکری برای انبوه پرونده ها داشته باشیم .این معنا ندارد سالانه ۱۵ میلیون پرونده باز شود و بخش زیادی از آن مفتوح بماند ! 

مردم عادت کرده اند برای هر امری یک دادخواست تنظیم می کنند وطرفین را به شعب دادگاه می کشانند !

بسیاری از امور نیاز به رای قاضی نیست .در همه جای دنیا رجوع به خبره ورای او فصل الخطاب است  . در ایران ما ازقدیم رسم بود که ریش سفیدها وبزرگترها پادر میانی می کردند واختلاف حل می شد .

بعضیها تعداد زیاد پرونده هارا نقطه قوت دستگاه قضا می دانند در حالی که بر عکس انبوه پرونده ها نشان می دهد چقدر مردم خشونت طلب شده‌اند .صبرشان کم شده .گذشت ندارند .به خوردن مال حرام عادت کرده اند .

راهکار تقلیل پرونده :

الف-  به رسمیت شناختن  کارکارشناسی دستگاههای اجرایی نظیر بانکها ،شهرداریها،ادارات مالیات  ومراکز دانشگاهی  که بخشی از مراجعات از این حوزه هاست 

ب-  معتبر دانستن قرار دادها ،عقودومعاملات بویژه زمانی که افراد معتبر شاهد قرار دادباشند.در حقیقت اگرقرارداد معتبری منعقدشده باشدطرفین بایدبه آن ملتزم باشند ودستگاه قضادخالتی نکند .

ج-  ‌فعالیت گسترده فرهنگی وهنری  با مدیریت دستگاه قضا.

به نظرما که عمری رادر حوزه فرهنگ سپری کرده ایم این موضوع قبل ازآنکه  حقوقی وقضایی باشد فرهنگی است . آنچه موجب میشود تا شخص به دادگاه مراجعه کند تنها احقاق حق نیست بلکه روحیه خشونت طلبی و عدم‌رعایت حقوق دیگران ریشه های اصلی است وتازمانی که ماریشه ها را حل نکنیم این معضل ادامه دارد .نهادهای فرهنگی وتربیتی وظایف خودشان را به خوبی انجام نمی دهند معضلات آن بخشها به قوه قضاییه منتقل می گردد .

 آسیب دیدن فرهنگ عمومی وفراگیر شدن فساد ورشوه وظلم به دیگران علاوه بر آنکه زندگی را دشوار کرده است  ،جامعه راسوق می دهد به آخرین نقطه امید که قاضی است .

تخریب بنیانهای معتبر اجتماعی که می تواند در مراحل ابتدایی نزاع واختلاف مسئله راحل کند مارا با بحران پرونده های بی شمار روبرو کرده است .

اقدام فرهنگی هنری با مدیریت قوه قضاییه وبا انتخاب تیم مجربی از جامعه شناسان واصحاب فرهنگ وهنر  که بتوانند تولیداتی در این مقولات داشته باشند تنها راه حل است .

لذا پیشنهاد می شود در اسرع وقت معاونت فرهنگی اجتماعی آقای رئیسی اتاق فکر یا شورای اندیشه ورزی را تشکیل دهد تا پس از استخراج محورهای اصلی   تولیدات چند رسانه ای جذاب تهیه وعرضه نمایند .

دراین مسیر استفاده از نویسندگان وهنر مندان وبهره بردن از فضای مجازی توصیه می گردد.

محورهای پیشنهادی :

اهمیت مال حلال وپرهیز از حرامخواری

رجوع به داور وحکم ومرضی الطرفین

صبر وعجله نکردن 

گذشت وعفو  وآثار آن 

رعایت حقوق دیگران  واحترام به آنان

قانونگرایی وپرهیز از مخالفت با قانون

آثار وپیامد ظلم  به دیگران 

حق الناس 

کم فروشی واحتکار و.....

دروغ گویی

فحش وناسزا گویی 

سوء استفاده از مقام وثروت

کرامت انسانی 

توجه به مرگ وپرهیز از دنیا 

روح ایثار وخدمت وگذشت 

پاکی وپاکدامنی

درپایان متذکر می گردد تا اخلاق ورفتار جامعه اصلاح نگردد فرهنگ رجوع به دادگاه کاهش پیدا نمی کند .با تشکیل هر پرونده حداقل  ۴ نفر مستقیم ودهها نفر غیر مستقیم در گیر هستند .باید مردم یاد بگیرند که با گذشت وبا صبر وبا مراجعه به بزرگترها وخبره ؛ زودتر به حق خود می رسند وبا وجدان راحتی شب می خوابند .

انبوه پرونده ها شاخصی برای ناآرامی جامعه است . یک جامعه آرام نباید این مقدار دعوا داشته باشد .

امید اینکه همه کمک کنند تا آقای رئیسی بتواند در این  مسئولیت موفق باشد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.