علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در یک رشته توییت روایتی از سیل خوزستان و مدیریت بحران آن منتشر کرده است:

 واقعیت آنچه بر خوزستان می‌گذرد فراتر از خورده روایت هاو گاه ساده سازی های معمول است و در این میان داوری ممکن نمی‌شود جز آنکه وجوه بیشتری از بحران آگاه شویم. اینگونه شاید بشودبه تجربه‌ها امید داشت

 سیل خوزستان⁩ بحرانی پیچیده، چندساحتی و فرساینده است. در برابر غولی از میلیاردها متر مکعب آب که همه حوضه‌های آبریز خوزستان را در بر گرفته، مدیریت بحران⁩ چیزی نمی‌توانست باشد جز ناگزیری از انتخاب‌های سخت؛ انتخاب‌هایی که عمدتا یک سویش، تلخی و آسیب است و رنجی که تا مدتها می‌ماند

 در جستجوی آسیب کمتر، همواره محافظت از جان ⁧شهروندان⁩ خوزستانی در اولویت یکم بوده و پس از آن، اولویت حفاظت ازشهرها با توجه به تراکم جمعیتی. در انتخاب‌های سخت و برای حفاظت از شهروندان بیشتر، گریزی از پخش و هدایت آب به زمین‌ها و مزارع در جلگه‌ی خوزستان نبود

 تخلیه‌ی اضطراری روستاهایی که زمین‌های اطرافش زیر آب می‌رفت، طبعا صحنه‌های تلخی می‌آفرید. فرهنگ زیست جمعی هموطنان عرب⁩، اسکان در اردوگاه‌ها را برایشان دشوار می‌ساخت.

 در کنار این، انتقال دام آنان با توجه به نوع احشام در خوزستان⁩، تخلیه‌ی اضطراری را با سختی و کندی همراه می‌ کرد

 افزون بر آن دشواری‌ها، بارندگی‌های امسال، «سنة الخیر» برای کشاورزان خوزستانی بود و آن هنگام که گندم‌های طلایی و باکیفیت امسال زیر آب رفت، تلخی‌ها جانکاه‌تر شدند. پیچیدگی‌های ⁧بحران خوزستان⁩، فرآیند تخلیه و امداد⁩ را دشوار ساخته بود و شکاف‌های پیشینی نیز بر این پیچیدگی‌ها می افزود.

 جغرافیای بحران خوزستان⁩ آنقدر گسترده است که عظمت تلاش‌ها و حجم بالای نیروهایِ میدان به خوبی دیده نشود؛ 4900 کیلومتر رودخانه در استان، بارشی که تنها در نیم‌فصل اخیر زراعی،سه برابر تمام سال گذشته بوده و نهایتا به هم رسیدن تاریخی⁧  دز⁩،   کارون⁩ و  کرخه⁩، مدیریت بحران را مردافکن ساخته است

 عدم وجود شکاف بین نهادها در ⁧خوزستان⁩ و هم‌افزایی قابل توجه نیروهای عملیاتی، سبب شده تا تمام ظرفیت‌ها برای اتخاذ تصمیم درست و امدادرسانی به شهروندان به کار بسته شود. این هم‌افزایی در کنار سیلِ یاریِ هموطنان، تصویر روشنی از ⁧ما⁩ ساخته است؛تصویری از همه برای ⁧ایران⁩ و همه برای خوزستان.

هر چند ابعاد بحران بر همه چیز سایه انداخته اما تسلط و راهبری استاندار خوزستان، حضور تمام وقتش در میدان (آنچنانکه از 28 اسفند به خانه نرفته) و تلاش قابل ستایشش درانسجام‌بخشی به تمام دستگاه‌ها و نهادهای امدادی و فنی، نشانی بود و هست از امید⁩ به چیرگی بر بحران.

‌ کاستی‌های گذشته به بحران کنونی دامن زد اما بی‌تردید جبران سریع خسارت به شهروندان آسیب‌دیده هم خاطره‌ی کاستی‌های گذشته را می‌زداید، هم اعتباری خواهد شد برای مدیریت بحران ⁧ #سیل_خوزستان⁩ و انتخاب‌های سختش و هم اعتمادی برای ⁧  مدیریت بحران⁩ آینده.

 پایان این سیل⁩، زمان مرور مقاومت شهروندان و تدبیرمدیران خواهد بودوآن زمان بیشتر باید شنید. سیلاب فرومی‌نشیند و آنچه باقی است سرزمین رنگارنگ ماست. موج دل‌نگرانی‌هابرای شمال شرق تا جنوب غرب این سرزمین مادری، درپی تمام تلخی‌ها و دردها یک «یقین»بزرگ ساخته است، باور به شکوه هموطن بودن. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.