به گزارش جماران؛ فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت:

«‌کمیسیون شوراها در گزارش نهایى خود، به جای رفع ابهام تبصره مربوط به تکلیف ‎احزاب برای اختصاص یک‌ششم فهرست انتخاباتی به ‎زنان، به حذف آن راى داد، اما ما این پیشنهاد را فردا دوباره در ‎صحن علنی مطرح میکنیم.

دلایل اصرار ما چیست؟

‌بر اساس آمارهای جهانی و مقایسه میزان حضور زنان در پالمان‌های کشورهای دنیا، وضعیت ‎مشارکت سیاسی زنان ایرانی در سطح پارلمان مطلوب نیست. جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU میگوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه 180 دنیا از میان 191 رتبه قرار دارد.

جالبتر آنکه در منطقه هم کشورها وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند؛ زنان در مجلس افغانستان %27.3، قزاقستان %27.1 ، عراق %25.2، امارات و پاکستان بیش از %20، در عربستان %19.9، قرقیزستان و تاجیکستان بیش از %19، ترکیه %17.4، و ‎سوریه %13.2 کرسی های مجلس را در اختیار دارند.

‌تنها 13 کشور، در رتبه نازلتری نسبت به ایران قرار دارند؛ نیجریه، تایلند، سریلانکا، لبنان، مالدیو، کویت، هاییتی، جزایر سولومون، عمان و یمن.

این گزارش از تنزل رتبه ‎ایران نسبت به گزارش پیشین IPU حکایت دارد زیرا سطح مشارکت سیاسی زنان در مجالس سایر کشورها روندی رو به رشد دارد.

‌گرچه زمینه سازی در حوزه فرهنگی در بلندمدت اثرگذار است اما یکی از راهکارهایی که می تواند در میان‌مدت در ارتقا مشارکت سیاسی زنان در جامعه اثرگذار باشد، زمینه سازی از طریق قانون است.

‌تلاش های نظارتی مجلس برای افزایش حضور زنان در سطوح بالای مدیریت دستگاه های اجرایی کشور نشان میدهد همچنان ۴۰درصد سرمایه انسانی دولت یعنی زنان حضور اندکی در مدیریت میانی و ارشد دستگاه های اجرایی دارند.

‌در نتیجۀ اتخاذ این راهکار، میزان حضور و ‎مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی و سیاسی و اثرگذاری آنان طی دو دهۀ اخیر به نحوی چشمگیر بهبود یافته است».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.