پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشتی در مورد قدیمی‌ترین روزنامه فروش کشور؛

رنجبر امیری سطرهایی از تاریخ کشور بود

به گزارش جماران؛ حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«محمدابراهیم رنجبر امیری، قدیمی‌ترین و تنها بازمانده نسل سوم روزنامه فروش‌ها در گذشت؛ مردی که حرفهای خواندنی زیادی از تاریخ مطبوعات کشورمان داشت. اگرچه دوجلد کتاب خاطراتش، برگهایی از این تاریخ را آن هم در فاصله سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۵۷ روایت کرده اما علاقه عجیب این مرد به مطبوعات آنچنان در زندگی‌اش ریشه دوانده بود که در ۸۷ سالگی هم از شورای شهر تهران تقاضای دکه‌ مطبوعاتی داشته باشد.
مردی با حافظه‌ای درخشان که هم تاریخ را روایت می‌کرد و هم فرهنگ را...
حضور پر نشاطی در نمایشگاه های هرساله مطبوعات داشت و برای البرزی ها افتخار محسوب می شد.
در سال ۹۵ و در گفتگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات از رفتارشناسی مخاطب کوچه و خیابان گفت و نبضی که از سال‌های دور آن را به تجربه بدست گرفته، از ۱۳۱۶ در خیابان لاله زار، کوچه بهار (که بخاطر توزیع روزنامه به کوچه توزیع جراید مشهور شده بود) از تب تند ایرانی‌ها برای خواندن اخبار حوادث، از مدیریت جالب روزنامه‌های رقیب و تیترهایی که برایشان فریاد می‌زده و مدیرانی که برایشان کار می‌کرده، خاطراتی می‌گوید که هم شیرین است هم پندآموز.

او هم سطرهایی از تاریخ کشور بود که بخش‌هایی را در نشست سال ۹۴ در کتابخانه ملی بیان کرد و هم ستونهایی از روزنامه‌نگاری ایرانی قبل و بعد از انقلاب که چطور با سیاست آمیخته و همواره با تکانه‌های سیاسی تکان خورده.

شاید حالا دیگر چاپ جدید کتاب‌هایش برای نمایشگاه کتاب، واجب باشد. روحش شاد

پی نوشت: جلد اول خاطرات زنده‌یاد رنجبر را نشر شادرنگ با عنوان «خاطرات یک روزنامه‌فروش در هفتاد سال فروشندگی مطبوعات...» منتشر کرده و جلد دوم نیز با عنوان «هفتاد و شش سال با مطبوعات» از سوی نارین رسانه روانه بازار نشر شده است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.