پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

هزینه سنگین جنگ با پدیده های دنیای ارتباطات؛

سلام دوباره صدا و سیما به تلگرام

تلگرام

به گزارش جماران؛  کانال خبرها و نظرها نوشت:

«مقامهای صدا و سیما که با امید به کشاندن چند میلیون کاربر تلگرام به پیام رسان سروش تصمیم به تحریم و توقیف تلگرام گرفته و از این شبکه کوچ کرده بودند بعد از ناکامی پروژه، تحریم خود را شکستند  و به تلگرام سلامی دوباره دادند.

ابتدا، کانال تلگرام مرکزی صدا و سیما امروز فعالیت اش را از سرگرفت و سپس کانال های تلگرامی استانی آن بازگشتند.

البته مدیران این سازمان حتی یک خط توضیح در باره چرایی آن قهر و این آشتی و هزینه گزاف جنگ فرساینده با شبکه های اجتماعی ندادند یا دریغ از  پاسخی کوتاه به سوال استادان ارتباطات  که دائم از اصحاب جام جم می پرسیدند آلترناتیو شما برای تامین «نیاز اطلاع رسانی» ۵۰ یا ۶۰ میلیون کاربر ایرانی چیست؟

بنابراین بازگشت چراغ خاموش صدا وسیما  به تلگرام چند مهم را در اذهان عمومی مطرح می کند؟

1. نکته اول به هزینه سنگین تصمیم های ناپخته و مدیریت آزمون و خطا برمی گردد.

صدا و سیما اولین پرچم توقیف و انسداد تلگرام را برافراشت بویژه بعد از این که آمار ۴۰ میلیونی تلگرام نشان داد که این پیام رسان توانسته رسانه ملی و مادر کشور را به حاشیه انزوا ببرد.

پس از این، مدیران این سازمان سعی بلیغ برای خارج کردن حریف ناخوانده از زمین رسانه ای ایران بکار بستند.

سران صدا و سیما غیر از لابیهای گسترده نزد نهادهای بالادست حاکمیت،نیروها و عوامل خود را با یک نگاه ایدئولوژیک برای ترویج حرمت شرعی تلگرام و معرفی کردن این شبکه به عنوان عامل ضلالت و نفوذ دشمن بکارگرفتند

2. مرحله اول تلاش آنها برای گشودن جبهه کارزار بزرگ علیه تلگرام قرین توفیق شد زیرا «امتیاز» طلایی «پروژه جانشین سازی برای تلگرام«در اختیار صدا و سیما قرار گرفت چندان که در این مدت همه نهادها و سازمانهای حکومتی موظف به ترک تلگرام و ملزم به حضور در بستر سروش شدند. دستور کار تبلیغ شبانه روزی برای نشاندن سروش به عنوان مرجع اول پیام رسانی کشور در هر برنامه و هر شبکه این سازمان دنبال شد. دست آخر نیز مدیران این پیام رسان  مبالغ قابل توجهی بودجه برای این پروژه دریافت کردند.

اما سرانجام این طرح چه شد؟ اعتراف به شکست سروش و پیام رسانهای داخلی حتی در میان مدیران ارشد حکومت. بعد از این بود که مخالفان سینه چاک تلگرام نیز حاضر به اسکان و اتراق در سروش نشدند

3. طنز تلخ ماجرای جایگزینی  سروش به جای تلگرام، فرافکنی علت شکست بود. مدیران صدا وسیما به همراه صاحبان برخی تریبون‌ها انگشت اتهام را در ماههای اخیر به سمت دولت و وزارت ارتباطات و فناوری نشانه رفتند تا جایی که  مدیر سروش در ادعایی عجیب، دولت را به باد ملامت گرفت که چرا ۱۰ میلیون از مشتریان و کاربران تلگرام را به سمت سروش شیفت نمی دهد؟!

با چنین نگاه سطحی به دنیای معادلات پیچیده رقابت در شبکه های اجتماعی اکنون می توان براحتی  دلیل شکست پرهزینه صدا و سیما و رسانه های همسوی آن در مصاف امثال تلگرام را درک و تحلیل کرد.

این اتفاق دلیلی جز ناکارآمد بودن شیوه مدیریت رسانه ای دوستان و ادامه روحیه انحصارگرایی و رقابت گریزی آنها در حوزه فرهنگ ‌ندارد.

حوزه ای که بویژه بعد از ظهور پدیده های نو‌مثل شبکه های اجتماعی و انواع اپلیکیشن های پیام رسان مختصات تازه ای یافته است شرط اول حضور و موفقیت در این عرصه پذیرش قواعد رقابت و باور داشتن به این واقعیت است که در این میدان صرفا عواملی مثل خلاقیت در تولید و توزیع پیام ، نوآوری در تکنیک های برقراری تعامل با مخاطب‌و اصل رقابت پذیری حرف اول را می زند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.