یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

وقتی یک عارف زهرا (س) را وصف می‌کند

پایگاه خبری جماران: در تاریخ اسلام اندیشمندان بسیاری به تبیین شخصیت ممتاز صدیقه طاهره سلام الله علیه همت گماشته اند. اما نکته مهم آن است که هر یک از ایشان به اندازه ظرف خود از دریای عظمت اهل بیت پیامبر (ص) توشه برداشته اند. 

و اما در این میان وقتی به زاویه نگاه عارف کامل و مراد واصل مردم ایران می نگریم، به خوبی می توانیم وسعت منظر و عمق نظر آن پیر روشن ضمیر را دریابیم. 

امروز با بازخوانی سخن امام راحل به صدیقه طاهره عرض ادب می کنیم. 

«من راجع به حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- خودم را قاصر مى‌دانم که ذکرى بکنم، فقط اکتفا مى‌کنم به یک روایت که در کافى شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- مى‌فرماید: فاطمه- سلام اللَّه علیها بعد از پدرش ٧٥ روز زنده بودند ، در این دنیا بودند، و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین مى‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت [تسلیت] عرض مى‌کرد و مسائلى از آینده [را]نقل مى‌کرد.ظاهر روایت این است که در این ٧٥ روز مراوده‌اى [رفت و آمد] بوده است؛ یعنى، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاى عظام‌، درباره کسى این‌طور وارد [ و نقل] شده باشد که در ظرف ٧٥ روز ،جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائلی را [که]در آتیه‌اى واقع مى‌شده است، [آن]مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه [ فرزندان]او مى‌رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحى بوده است حضرت امیر، همان طورى که کاتب وحى رسول خدا بوده است- والبته آن وحى به معناى آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحى حضرت صدیقه در این ٧٥ روز بوده است. 

مسئله آمدن جبرئیل براى کسى یک مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل براى هر کسى مى‌آید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسى که جبرئیل مى‌خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، چه ما قائل بشویم به اینکه قضیه تنزیل، تنزل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولى است یا پیغمبر است. او تنزیل مى‌دهد او را و وارد مى‌کند تا مرتبه پایین یا بگوییم که خیر، حق تعالى او را مأمور مى‌کند که برو و این مسائل را بگو. چه آن قسم بگوییم که بعض اهل نظر مى‌گویند و چه این قسم بگوییم که بعض اهل ظاهر مى‌گویند، تا تناسب ما بین روح این کسى که جبرئیل مى‌آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیاى درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسى و عیسى و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده است، بعد از این هم بین کسى دیگر نشده است. حتى درباره ائمه هم من ندیده‌ام که وارد شده باشد این‌طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که براى حضرت زهرا- سلام اللَّه علیها- ست که آنکه من دیده‌ام که جبرئیل به‌طور مکرر در این ٧٥ روز وارد مى‌شده و مسائل آتیه‌اى که بر ذریه او مى‌گذشته است، آن مسائل را مى‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت مى‌کرده است. و شاید یکى از مسائلى که گفته است، راجع به مسائلى است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- است، براى او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمى‌دانیم، ممکن است. 

در هرصورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلى که براى حضرت زهرا ذکر کرده‌اند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگى است- این فضیلت را من بالاتر از همه مى‌دانم که براى غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، براى طبقه بالاى انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایى که در رتبه آنها هست، براى کس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیرى که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، براى هیچ کس تاکنون واقع نشده و این از فضایلى است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- است. ».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.