سخنگوی شورای نگهبان از رد مصوبه مجلس در خصوص عضویت ایران در کنوانسیون CFT خبر داد.

به گزارش جماران، عباسعلی کدخدایی در حساب توییتری خود نوشت:

شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

هم چنین عباسعلی کدخدایی به خبرآنلاین درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه CTF گفت: شورای نگهبان در موعد مقرر قانونی ۲۰ روز، نظر خود را دربارهCFT  برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد اما خبر آن امروز اعلام شد.

وی افزود: البته منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بودیم، این نظر دیروز شنبه (۱۲ آبان) به دست شورای نگهبان رسید. مجمع تشخیص نیز از جهت عدم انطباق با سیاست های کلی به چند بند از مصوبه CFT ایراد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان ۲۰ مورد شامل ایرادات شرعی و قانون اساسی و ابهام به مصوبه CFTگرفت.

وی درباره علت همزمانی اعلام خبر بازگرداندن مصوبه CFT و روز ۱۳ آبان یادآور شد: اتفاق خاصی نبود. روز گذشته مشاهده کردم برخی دوستان گفتند «چرا شورای نگهبان نظر خود را درباره  CFT نداد و مهلت ۲۰ روزه اعلام نظرش به پایان رسید»، بر همین اساس اعلام کردم که این کار در موعد قانونی خود انجام شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه برای رفع ایرادها به مصوبه CFT کمک خواهیم کرد، یادآور شد: برای شورای نگهبان بررسی CFT با بقیه لوایح فرقی نداشت، به هر حال به مصوبات ایراداتی گرفته می شود، اگر مجلس بتواند آن ایرادات را مرتفع کند، همان سیکل اصلاح و رفت و برگشت انجام می شود. معمولا شورای نگهبان نماینده اش در جلسه کمیسیون مربوطه برای اصلاح مصوبه و رفع ایراد حاضر می شود، توضیحاتی می دهد، اگر راهکاری به ذهنش برسد، بیان می کند. همیشه این کار انجام می شده و باز هم انجام می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که ایرادات شورای نگهبان به CFT شکلی و قابل اصلاح است یا امکان اصلاح پذیری ندارد؟ گفت: درباره الحاق به کنوانسیون یکسری حق شرط هایی را گذاشته بودند که با توجه به محتوای کنوانسیون محل ایراد بود؛ اگر بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند شاید مثل بقیه موارد، اصلاحات بتواند ایرادات شورای نگهبان را مرتفع کند.

کدخدایی درباره راهکارهای پیشنهادی شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مصوبه CFT اظهار کرد: ما معمولا راهکار نداریم ولی در جهت اصلاح مشورت به مجلس می دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.