به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی، حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«بعد از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری به نفع ایران و علیه ایالات متحدۀ آمریکا ، دقایقی پیش خبری به نقل از مایک پمپئو ، وزیر خارجۀ آمریکا اعلام شد مبنی بر اینکه این کشور از پیمان مودت ایران و ایالات متحده خارج می شود .

خبرهای منتشر شده نشان نمی دهند که آیا امریکا چنین تصمیمی را گرفته یا در آینده خواهد گرفت . اما در هرحال در مورد این موضع وزیر خارجۀ ایالات متحده چند نکتۀ مهم شایان توجه است .

1-به نظر می رسد هیچ یک از طرفین نمی تواند به فوریت از این پیمان مودت خارج شود . طبق بند 3 از مادۀ 23 پیمان مودت ، اگر هریک از طرفین بخواهد از پیمان خارج شود ، باید به طرف مقابل اخطار کتبی یک ساله بدهد . در واقع از یک سال بعد از ابلاغ کتبی می تواند از پیمان مودت خارج شود . بنا بر این به نظر می رسد حتی اگر آمریکا همین امروز تصمیم به خروج از پیمان مودت بگیرد ، آثار این تصمیم از یک سال بعد جاری خواهد شد.

2-بنا به یک قاعدۀ اساسی ، در هر مورد قانون زمان وقوع دعوا بر طرفین حاکم است . خروج آمریکا از پیمان مودت ، نمی تواند تعهداتی که طبق این پیمان متوجه آمریکا بوده است ، از جمله آثار رأی اخیر دیوان بین المللی دادگستری را منتفی کند.

3-ایالات متحده در دورۀ ترامپ بیش از همیشه به قواعد و بنیادهای حقوق بین الملل و اصول روابط بین الملل پشت پا می زند.رفتار آمریکا در خروج از برجام ، نه فقط اقدامی علیه ایران ، بلکه رفتاری در تقابل و جنگ تمام عیار با بنیادهای تعهدات بین المللی و حقوق بین الملل بود . دولت ترامپ عملاً تلاش می کند معیارهای "غرب وحشی " را بر روابط بین المللی خود حاکم کند و جهان را با زور و توحش و نقض حقوق بینا لملل به سیطرۀ خود درآورد.

4-خروج احتمالی آمریکا از پیمان مودت ، که اگرچه به فوریت ممکن نیست ، واکنشی پرخاشگرانه نسبت به حقوق بین الملل و دیوان بین المللی دادگستری است . رأی دیوان به قدری قاطع و قانونی است که به اجماع صادر شده و حتی قاضی امریکایی عضو هیأت هم به آن رأی داده است . دولت ترامپ وقتی قانون و مراجع بین المللی را موافق خود نمی بیند ، با خروج از عهدنامه کلاً آنها را کنار می گذارد . این ضعیفترین و حقیرانه ترین موضع ممکن است . 

5-خویشتنداری و کار تخصصی و حرفه ای ایران در این پرونده ، آمریکا را به شکلی بی سابقه از نظر حقوقی و سیاسی در موضع ضعف قرارداده است . دولت ترامپ نشان داده است که اگر ایران با رعایت موازین بین المللی و حقوق بین الملل رفتار کند ، در شرایط کنونی نظم جهانی می تواند موازنه مرافعات خود با آمریکا را تاحدودی به نفع خود تغییر دهد . مواردی مانند عدم همراهی اروپا با آمریکا در موضوع برجام ، عدم همراهی اعضای شورای امنیت با ترامپ در اخرین جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد و بالاخره رأی دیوان بین المللی دادگستری ، شواهد خوبی برای این ادهاست .

6-برای رسیدن به چنین مقصودی دیپلماسی یک دست و تخصصی و حرفه ای و منطبق با اصول و قواعد روابط و حقوق بین الملل ، عدم مداخلۀ نهادهای پنهان و موازی در امور بین الملل ، و خصوصاً جلوگیری از رفتارهای مغایر با حقوق اساس ملت در داخل بسیار مهم و مؤثر است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.