پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنرانی مشهور و تاریخی امام خمینی پس از تسخیر سفارت آمریکا

«آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»

پایگاه خبری جماران در سالروز تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، بخشی از سخنرانی مشهور و تاریخی امام خمینی پس از این حادثه را که 16 آبان 1358 در شهر قم، در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد اصفهان ایراد شده است؛ منتشر می کند:

«... استقلال هم اگر چنانچه آنها می گویند که الآن امریکا در اینجا دارد حکومت می کند.‌‎ ‎‌شما می بینید که الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته اند گرفته اند، و امریکاییهایی هم که‌‎ ‎‌در آنجا بوده گرفتند، و آن لانۀ فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی‌‎ ‎‌نمی تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود‌‎ ‎‌صحبت اینکه اگر دخالت نظامی ‌‌[‌‌کند‌‌]‌‌، مگر امریکا می تواند دخالت نظامی در این‌‎ ‎‌مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا‌‎ ‎‌می تواند مقابل همۀ دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند.‌

نترسید، نترسانید. همین تعبیری که جوانهای ما از روی احساسات جوانی کردند که اگر‌‎ ‎‌چنانچه امریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلاً این «اگر»ش را هم‌‎ ‎‌نباید بگویند. امریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجاها بکند. اینها یک‌‎ ‎‌مسائلی در پیششان است، یک مطالبی در پیششان است که روی آن مطالب گرفتاریهایی‌‎ ‎‌دارند، نمی توانند این کارها را بکنند. اگر آنها می توانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را‌‎ ‎‌نگه می داشتند. با تمام قدرتشان، قدرتهای تبلیغی ‌‌[‌‌تلاش‌‌]‌‌ کردند که نگهش دارند و ملت‌‎ ‎‌ما اعتنا نکرد به آن. و نه تنها او، همۀ قدرتها پشت سر هم ایستاده بودند که نگه دارند شاه‌‎ ‎‌را و نتوانستند نگه دارند. برای اینکه ملت، یک چیزی را که می خواهد، نمی شود مقابل‌‎ ‎‌ملت بایستد کسی و چه بکند، هیچ ابداً».

حجم ویدیو: 5.05M | مدت زمان ویدیو: 00:01:58
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.