پرونده جی پلاس/ دوومیدانی در راه بازی های آسیایی

11 ملی پوش در اندیشه مدال؛ حدادی در راه چهارمین طلا

ملی پوش پرتاب دیسک ایران در صورت کسب مدال طلای بازی های آسیایی 2018 جاکارتا به یکی از پرافتخارترین ورزشکاران ایرانی در بازی ها تبدیل می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی دوومیدانی ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا با 12 ملی پوش به رقابت با حریفان خود می پردازد .

 احسان حدادی و بهنام شیری (پرتاب دیسک)، حسن تفتیان (۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر)، علی خدیور (۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر)، رضا ملک پور (۴۰۰ متر بامانع)، امیر مرادی (۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر)، حسین کیهانی (۳۰۰۰ متر بامانع و ۵۰۰۰ متر)، شاهین مهردلان و علی ثمری (پرتاب وزنه)، رضا مقدم (پرتاب چکش)، سپیده توکلی (پرش ارتفاع) و الهام کاکلی (۲۰۰ متر) ملی پوشان ایران در رقابت ها هستند.

 

1396111415354263813214314

 

باتوجه به پیش بینی های فدراسیون سه مدال در انتظار دوومیدانی کاران ایران است. محتمل ترین مدال مربوط به احسان حدادی است. پرافتخارترین دوومیدانی کار ایران در صورتی که بتواند در بازی های آسیایی مدال طلا بگیرد به پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در تاریخ این رقابت ها بعد از انقلاب تبدیل می شود. حدادی در حال حاضر رقیب سرسختی در آسیا ندارد و بعد از او یوگامی از ژاپن و شیری از ایران با رکورد سالانه 62.16 و 61.82 قرار دارند. رکورد فصل حدادی هم 66.85 است. 

 

دوومیدانی
بازی های آسیایی 2006
دوومیدانی
بازی های آسیایی 2010
دوومیدانی
بازی های آسیایی 2014

 

در دوی 100 متر حسن تفتیان در جایگاه پنجم آسیا است او بعد از دو دونده از چین ، عمان و عربستان در مکان پنجم بهترین دوندگان آسیا است. رکورهای نفرات اول تا پنجم به ترتیب 9.91، 9.97، 9.97، 10.03 و 10.03 است.

 

حسن تفتیان

 

در پرتاب وزنه نیز شاهین مهردلان و علی ثمری با رکوردهای 19.92 و 18.98 دوم و هفتم هستند. رکورد نفر اول یعنی سینگا از هند نیز 20.24 است.

براساس رکوردهای ثبت شده در آسیا، امیر مرادی در ۸۰۰ متر نفر دهم، حسین کیهانی در ۱۵۰۰ متر نفر دهم، محمد ملک پور در ۴۰۰ متر با مانع نفر دوازدهم، رضا مقدم در پرتاب چکش نفر نهم، حسین کیهان در ۳ هزارمتر با مانع نفر ششم است. در بخش زنان هم رکورد سپیده توکلی در پرش ارتفاع یک متر و ۸۴ سانتی متر پنجم است. الهام کاکلی هم با رکورد ۲۳.۹۴ هفدهم است.

 

تاریخچه حضور دوومیدانی کاران ایران در بازی های آسیایی

تیم ملی دوومیدانی ایران از سال 1951 که این رشته وارد بازی ها شد، 5 طلا، 8 نقره و 8 برنز را به دست آورد. در این میان تیمور غیاثی با دو طلا و دو برنز در پرش ارتفاع و جلال کشمیری با 2 طلا و سه نقره در پرتاب دیسک و وزنه جزو پرافتخارترین دوومیدانی کاران بودند.

 

دوومیدانی
جلال کشمیری و تیمور غیاثی

 

در سال 1998 مهدی جلودارزاده، محمدرضا مولایی، فرهاد حیدری، جعفر باباخانی حمید فردین پور و حمید سجادی راهی بازی ها آسیایی شدند. در این میان باباخانی در 3 هزار متر با مانع برنز وگرفت و سجادی هم در همین ماده نایب قهرمان شد.

چهارسال بعد بانوان هم در لیست اعزام به بازی های آسیایی قرار گرفتند. پریسا بهزادی نایب رییس فعلی فدراسیون در پرتاب وزنه به بوسان رفت و در نهایت هشتم شد. جلودارزاده بازهم در 800 متر از کسب مدال بازماند و دهم شد. سجاد مرادی هم در 1500 متر در جایگاه یازدهمی قرار گرفت اما عباس صمیمی توانست نقره پرتاب دیسک را کسب کرد.

در سال 2006 کاروان دوومیدانی ایران با 14 دوومیدانی کار راهی بازی های اسیایی دوحه قطر شد. رضا بوعذار، احسان مهاجر شجاعی، سجاد مرادی، روح الله عسکری، محسن ربانی، محمد ارزنده، افشین حامدی، مهدی شاهرخی، احسان حدادی، عباس صمیمی، هادی سپهرزاد، مریم طوسی، لیلا ابراهیمی و مینا پورسیفی راهی بازی ها شدند. دختران ایران از کسب مدال بازماندند اما احسان مهاجر شجاعی توانست نقره دوی 800 متر را به دست بیاورد. احسان حدادی در این دوره توانست ایران را دوباره صاحب مدال طلای پرتاب دیسک کند.

 

دوومیدانی

 

در سال 2010 کاروان دوومیدانی ایران با 18 ورزشکار متشکل از 14 مرد و 4 زن به گوانگجو رفت. رضا بوعذار، سجاد هاشمی، امیر مرادی، سجاد مرادی، هادی سپهرزاد، کیوان قنبرزاده، محسن ربانی، امین نیک فر، احسان حدادی، محمد صمیمی، مهدی روایی ، کاوه موسوی، مریم طوسی، لیلا ابراهیمی، لیلا رجبی و سپیده توکلی دوومیدانی کاران اعزامی به بازی های آسیایی بودند.  در این دوره حدادی با شکستن رکورد بازی های آسیایی بار دیگر طلای پرتاب دیسک را تصاحب کرد. سجاد مرادی هم در دوی 800 متر و 1500 متر به ترتیب طلا و نقره گرفت.  صمیمی در پرتاب دیسک و کاوه موسوی در پرتاب چکش مدال نقره را برای کاروان ایران به دست آوردند.

در سال 2014 تعداد دوومیدانی کاران اعزامی بازهم بیشتر شد. این بار 18 مرد و 3 زن راهی اینچئون کره جنوبی شدند. حسن تفتیان، رضا قاسمی، محمد حسین ابارقی، کیوان قنبرزاده، محمدرضا وظیفه دوست، محمد ارزنده، امین نیک فر، احسان حدادی، محمد صمیمی، کاوه موسوی، رضا مقدم، هادی سپهرزاد، مریم طوسی، لیلا رجبی و سپیده توکلی تیم ملی دوومیدانی را تشکیل می دادند. با وجود اینکه کاروان شلوغی راهی رقابت ها شد اما تنها دومدال برای دوومیدانی کاران ایران به دست آمد. حدادی در پرتاب دیسک سومین طلای خود را گرفت و لیلا رجبی هم در پرتاب وزنه تاریخ ساز شد. او در این ماده با کسب مدال نقره اولین مدال بانوان دوومیدانی کار ایران در بازی های آسیایی را کسب کرد.

 

دوومیدانی

 

 

پرافتخارترین تیم های حاضر در بازی های آسیایی در رشته دوومیدانی

رده کشور طلا نقره برنز  مجموع
1 چین 300 197 109 606
2 ژاپن 151 186 203 540
3 هند 74 96 112 282
4 قطر  61 32 37 130
5 قزاقستان 29 30 40 99
... ... ... ... ... ...
14 ایران 13 15 20 48

 

دوومیدانی

پرونده جی پلاس/ تیراندازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ شمشیربازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ تیروکمان در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ کبدی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ ووشو در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ والیبال در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ وزنه برداری در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ نگاهی به تیم امید، در آستانه بازی های آسیایی جاکارتا؛

 

دیدگاه تان را بنویسید