پرونده جی پلاس/ ووشو در راه بازی های آسیایی

امید ووشوی ایران به خواهران منصوریان/ دیوار چین بزرگ ترین سد ملی پوشان

تیم ملی ووشو ایران در بازی های آسیایی با شش ملی پوش به مصاف حریفان خود می رود و تلاش می کند با کنار زدن چین قدرتمند به مدال برسد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس ، تیم ملی ووشو ایران با 9 ورزشکار و دو مربی راهی بازی های آسیایی جاکارتا می شود. ووشوکاران در دوره های گذشته بازی ها نمایش خوبی داشته و در هر دوره حضور خود مدال های زیادی را برای کاروان ایران به دست آورده اند.

تیم ملی ایران در این دوره در بخش مردان تنها در بخش ساندا (مبارزه) به مصاف رقبای خود می رود و فدراسیون تصمیم گرفت تا از اعزام تالوکاران که شانس مدال ندارند جلوگیری کند. در بخش زنان اما 3 تالوکار به بازی های می روند.

بنابر تصمیم فدراسیون در بخش مردان رضا سبحان وزن 56- کیلوگرم، عرفان آهنگریان در وزن 60- کیلوگرم، فرود ظفری در وزن 65- ، محسن محمد سیفی در وزن 70- کیلوگرم و در بخش زنان الهه منصوریان در وزن 52- کیلوگرم و شهربانو منصوریان نیز در وزن 60- کیلوگرم، زهرا کیانی، هانیه رجبی و  فاطمه حیدری دربخش تالو راهی بازی های اسیایی می شوند.

حسین اوجاقی و مائو یابی هم به ترتیب مربیان تیم ملی مردان و زنان هستند.

تیم ملی ووشو مردان

مهد ووشو جهان چین است و ووشو کاران اعزامی ایران به مانند دوره های گذشته مهم ترین حریفان خود را از این کشور می بینند. محسن محمد سیفی یکی از پرافتخارترین ووشوکاران ایران و جهان است و در این دوره هم اصلی ترین شانس کسب مدال است. محمد سیفی در بازی های آسیایی گوانگجو و اینچئون دو طلا را به دست آورده است. او هم چنین 3 مدال طلای قهرمانی جهان را هم دارد. این ووشوکار در بازی های کشورهای اسلامی هم قهرمان شد.

در میان چهار ملی پوش اعزامی سیفی بیشترین تجربه را دارد و بقیه ملی پوشان به نوعی تازه وارد های تیم ملی هستند که در سال های اخیر وارد تیم ملی شدند.

 

ووشو

 

تیم ملی ووشو زنان

الهه منصوریان و شهربانو منصوریان دو ملی پوشی هستند که در رقابت های انتخابی با کنار زدن حریفان و البته سومین خواهر خود مسافر جاکارتا شدند.

هردو ووشوکار ایران شانس کسب مدال دارند و با امید رسیدن به خوش رنگ ترین مدال راهی بازی ها می شوند هر چند آن ها هم چینی های قدرتمند را پیش روی خود می بینند. الهه منصوریان در بازی های آسیایی گوانگجو و اینچئون به مدال برنز و نقره رسید. او دو طلا، یک نقره و یک برنز را در رقابت های قهرمانی جهان کسب کرد. شهربانو منصوریان نیز در دوره قبل در جایگاه پنجمی قرار گرفت.

زهرا کیانی، هانیه رجبی و  فاطمه حیدری هم در بخش تالو کار دشواری در مواجه با حریفان دارند.

 

ووشو

 

تاریخچه حضور ووشو ایران در بازی های آسیایی

اولین حضور تیم ملی ووشو ایران در بازی های آسیایی مربوط به سال 1998 است.  حسین اوجاقی، علیرضا سعادت، علیرضا روزبهانی، علی خدایی، منصور نوروزی در بخش ساندا و محمد حسین فرشباف و حبیب زارعی در بخش تالو ووشوکاران اعزامی به بازی های آسیایی بودند. در این دوره اوجاقی با شکست برابر حریف چینی در فینال اولین مدال تاریخ ووشو ایران که نقره بود را به دست آورد. دو مقام نهمی، دو مقام پنجمی نتایج دیگر سانداکاران ایران بود.

در سال 2002 ایران با 7 ووشوکار به بوسان کره جنوبی رفت و این بار دو مدال نصیب ایران شد. حسین اوجاقی این بار به مدال طلا رسید و محمد آقایی در وزن 65 کیلوگرم به مدال نقره رسید. مهدی جعفرپور پنجم، رامین موحدنیا نهم و مهدی محمدی نصیب هم نهم شدند.

 

ووشو

 

روند رو به رو رشد ووشوکاران ایران در بازی های آسیایی در سال 2006 هم ادامه داشت. در این دوره که علی فتحی، جلیل عطایی، علیرضا صحرانشینی، سعید سیاه مشتهی، خسرو مینو در بخش ساندا و غفار امانی و فرشاد عربی در بخش تالو به رقابت ها رفته بودند؛ ایران یک نقره و دو برنز را کسب کرد. صحرانشینی نقره گرفت و عطایی و مینو دو برنز را به دست آوردند.

در سال 2010 ایران در بخش بانوان هم در بازی های آسیایی نماینده داشت. الهه منصوریان و خدیجه آزادپور به همراه محسن محمد سیفی، جواد آقایی، سجاد عباسی، حمید رضا قلی پور، در بخش ساندا و مهدی قبادی، احسان پیغمبری و فرشاد عربی در بخش تالو راهی گوانگجو شدند. در این دوره اولین مدال طلای بانوان در بازی ها به دست آمد و خدیجه آزاد پور در فینال وزن 60 کیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت. الهه منصوریان هم در وزن 52 کیلوگرم برنز گرفت. در بخش مردان احسان پیغمبری مدال برنز، محسن محمد سیفی مدال طلا، حمیدرضا قلی پور مدال طلا و سجاد عباسی مدال برنز را برگردن آویختند. در این دوره ووشوکاران نمایش درخشانی را در بازی ها داشتند.

 

ووشو

 

در سال 2014 تیم ملی با 10 ووشوکار در دو بخش ساندا و تالو به بازی های آسیایی اینچئون رفتند. در بخش ساندا اکبر محمد زاده، محسن محمد سیفی، سجاد عباسی، حمیدرضا لادور،الهه منصوریان و شهربانو منصوریان و در بخش تالو احسان پیغمبری، فرشاد عربی ، هانیه رجبی و حمیده برخور اعزام شدند. قلی پور در این دوره به مدال طلا رسید، لادور و الهه منصوریان دو نقره گرفتند و سجاد عباسی هم به مدال برنز و سکوی سومی رسید.

 

پرافتخارترین تیم های ووشو در بازی های آسیایی

رده کشور طلا نقره برنز مجموع
1 چین 53 8 4 65
2 ایران 5 5 6 16
3 کره جنوبی 3 6 9 18
4 مالزی 3 یک 5 9
5 هنگ کنگ 2 10   16

 

 

دیدگاه تان را بنویسید