پرونده جی پلاس/ کبدی در راه بازی های آسیایی

ایران به دنبال طلسم شکنی در جاکارتا با عبور از هند

تیم های ملی کبدی بانوان و مردان ایران در بازی های آسیایی 2018 به دنبال طلسم شکنی و رسیدن به مدال طلا هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی کبدی ایران جزو رشته های تیمی محسوب می شود که در هر دو بخش مردان و زنان احتمال مدال آوری آن وجود دارد. در سال های گذشته همواره هند یک رقیب جدی برای ایران بود که بارها و بارها مانع قهرمانی تیم های ملی ایران شده است. فدراسیون کبدی در نظر دارد در این دوره حداقل در یکی از بخش های مردان یا زنان به مدال طلا برسد و در این راستا طلسم شکنی کند.

تیم ملی مردان

تیم ملی کبدی مردان ایران از بازی های آسیایی سال 2006 در این رقابت ها شرکت کرده است. در اولین دوره حضور، مردان ایران در بازی ها به مقام چهارم رسیدند. این تیم با شکست 37 بر 26 برابر بنگلادش از کسب مدال بازماند و به مقام چهارمی رضایت داد. 

در دوره دوم اما نتایج برای ایران درخشان تر بود. در دور مقدماتی ایران با هند و کره جنوبی هم گروه بود و به مرحله بعد صعود کرد. ایران در دور مقدماتی 55-20 کره را برد و 40-24 به هند باخت. در دور دوم ایران حریف پاکستان شد و در یک رقابت نزدیک 17-16 این تیم را شکست داد و راهی فینال رقابت ها شد. این اولین حضور ایران در فینال بود. در فینال اما قدرت بی چون چرای کبدی جهان یعنی هند 37-20 ایران را برد و قهرمان شد. ایران هم به مدال نقره رسید.

در سال 2014 که بازی ها به میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد ایران بازهم به نایب قهرمانی رسید و بازهم هند مانع رسیدن ایران به خوش رنگ ترین مدال شد. در این دوره تیم ملی کبدی مردان ایران با تیم های کره جنوبی، مالزی و ژاپن در یک گروه قرار گرفت و با برتری برابر هر سه تیم به عنوان تیم نخست به دور دوم رفت. پاکستان بازهم رقیب ایران در نیمه نهایی بود اما این بار کبدی بازان ایران نتیجه قاطع تری را برابر این تیم کسب کردند و با نتیجه 25-14 برابر این تیم پیروز و راهی فینال شدند. هند هم با برتری برابر کره جنوبی به بازی نهایی رسید. دربازی نهایی ایران با نتیجه 25-27 مغلوب هند شد و بازهم روی سکوی دومی قرار گرفت.

تیم ملی کبدی مردان ایران بعد از دو مدال نقره و یک برنزی که در بازی های آسیایی کسب کرده است در جاکارتا به دنبال خوش رنگ کردن مدال خود است. هرچند مهم ترین رقیب آن ها یعنی هند هنوز هم در جهان شماره یک است و هر تیمی برای رویارویی با آن ها دچار مشکل می شود. ملی پوشان ایران در اینچئون ثابت کردند که شکست هند با وجود سختی که دارد دور از دسترس نیست. 

فاضل اتراچالی، ابوذر مهاجر، محمد اسمعیل نبی بخش، هادی اشترک، ابوالفضل مقصودلو محلی، حمید میرزایی نادر، محسن مقصودلو جعفری، محمد قربانی، میثم عباسی، محمد ملاک، محمد امین نصرتی، محمد اسماعیل مقصودلو کبدی بازان اعزامی ایران به بازی های آسیایی جاکارتا هستند که غلامرضا مازندرانی برای حضور در رقابت ها آن ها را انتخاب کرده است.

تیم ملی در یکی از آخرین رقابت های خود قبل از بازی های آسیایی در مسابقه های مسترز دبی نایب قهرمان شد. ابوالفضل مقصودلو و فاضل اتراچالی از بهترین بازیکنان ایران به حساب می آیند.

 

کبدی

 

تیم ملی زنان

کبدی در بخش بانوان از بازی های سال 2010 که در گوانگجو چین در لیست رقابت ها قرار گرفت. تیم ملی کبدی بانوان به مانند بخش مردان در اولین دوره حضور خود در بازی ها به رده ای بهتر از چهارمی نرسید. ایران با شکست  23-22 برابر هند قدرتمند آن هم در وقت های اضافه از رسیدن به فینال بازماند و با تایلند در جایگاه سومی مشترک قرار گرفتند. 

تیم های ایران و تایلند در دور گروهی هم با یکدیگر هم گروه بودند که تایلند 41-38 زنان ایران را برده بود. در دور گروهی ایران به غیر از شکست برابر تایلند دو برد مقابل مالزی و چین تایپه کسب کرده بود.

در سال 2014 و در دومین دوره حضور کبدی زنان در بازی های آسیایی بانوان ایران با تایلند، ژاپن و چین تایپه هم گروه بودند. این بار بانوان ایران با سه برد در دور گروهی به نیمه نهایی رسید. بنگلادش حریف ایران در نیمه نهایی بود که 40-15 شکست خورد تا تیم ملی کبدی بانوان ایران برای اولین بار راهی فینال شود. در فینال اما بازهم هند مانع رسیدن تیم های کبدی ایران به قهرمانی این بازی ها شد. هند فینال را 31-21 از بانوان ایرانی برد.

اما در سال 2018 تیم ملی کبدی ایران به مانند مردان خود به دنبال رسیدن به طلا است. شایلا جین مربی هندی با تصمیم فدراسیون روی نیمکت بانوان نشسته است تا با استفاده از این مربی مهم ترین مانع برای قهرمانی در بازی های آسیایی را کنار برود.

آزاده صیدی، فاطمه کرمی خاتونبان، رویا داودیان، مرضیه عشقی، سمیرا عطاردیان، سعیده جعفری، زهرا عباسی، صدیقه جعفری، زهرا کریمی، غزال خلج، فریده ظریف دوست، محبوبه سنچولی ملی پوشان تیم کبدی بانوان در جاکارتا هستند.  شایلا جین هم سرمربی گری تیم ملی را برعهده دارد.

مرضیه عشقی کاپیتان تیم ملی بانوان درباره بازی های آسیایی به خبرنگار جی پلاس گفت: بعد از رقابت های قهرمانی آسیا تحولاتی در تیم رخ داد و سرمربی تیم ملی هم با جدیت فراوان کار می کند. از لحاظ فنی به تیم هند خیلی نزدیک شده ایم.

 او ادامه داد: تمرینات خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم و همه بچه ها در تلاش هستند که بتوانند این بار روی سکوی اولی رقابت ها بروند و مدال طلا را برگردن بیندازند. کار خیلی دشوار است چرا که همه از قدرت هند با خبر هستند اما ما می ت

تیم ملی بانوان ایران قبل از بازی های آسیایی قرار بود با کره جنوبی دیداری تدارکاتی را برگزار کند اما اردوی این تیم به دلایل نامعلوم و عجیب لغو شد.

 

کبدی

 

پرافتخارترین تیم های کبدی در بازی های آسیایی

 

رده کشور طلا نقره برنز مجموع
1 هند 9 0 0 9
2 بنگلادش 0 3 4 7
3 ایران 0 3 1 4
4 پاکستان 0 2 5 7
5 تایلند 0 1 1 2

پرونده جی پلاس/ تیراندازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ شمشیربازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ تیروکمان در راه بازی های آسیایی

دیدگاه تان را بنویسید