بررسی تفصیلی جی پلاس؛

6 دلیل جالب که 2022 را جذاب ترین و باشکوه ترین جام جهانی تاریخ فوتبال دنیا می کند + تصاویر

روسیه موفق شد جام جهانی 2018 را هرچه باشکوه تر و منظم تر برگزار کند، هرچند این جام به دل خیلی ها نچسبید؛ اما اکنون دلایل وجود دارد که می توان پیش بینی کرد به یادماندنی ترین، با شکوه ترین و پرهیجان ترین جام جهانی تاریخ فوتبال جهان را چهار سال بعد در آسیا ببینیم!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ساعاتی قبل از برگزاری فینال جام جهانی 2018 میان فرانسه و کراوسی، مراسم ویژه ای در کاخ کرملین برگزار شد و طی این مراسم توپ ویژه فینال بازی ها تحویل امیر قطر شد. فیفا برای آغاز رسمی کار قطر برای برگزاری جام جهانی 2022، مراسم نمادینی را در کاخ کرملین تدارک دید که ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، جیانی اینفانتینو رئیس فیفا و تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر در آن حضور داشتند.

اینفانتینو پوتین

درست است که قطری ها از سال 2010 و با دریافت میزبانی این تورنمنت بزرگ کارشان را شروع کردند اما از لحظه ای که بازی فرانسه و کرواسی تمام شد، تمام نگاه ها برای برگزاری دوره بعد مسابقات به سمت قطر معطوف خواهد شد؛ تورنمنتی که برای برگزاری در قطر موافقان و مخالفان زیادی دارد چرا که به گفته برخی از اعضای فدراسیون جهانی فوتبال، قطر  میزبانی این رقابت ها را با خریدن آرای کشورهای عضو در هیات اجرایی به دست آورده است!

با وجود تمام مخالفت ها که در برهه ای با رفتن سپ بلاتر و حضور اینفانتینو، حتی تا لغو میزبانی قطر هم پیش رفت، این کشور کوچک واقع در خلیج فارس، سال 2022 باید آخرین میزبان 32 تیم برتر جهان باشد.

جدای از شبهه دار بودن میزبانی قطر، زمان برگزاری بازی ها در این کشور گرم به ویژه در بهار و تابستان، به معضل بزرگ دیگری تبدیل شده بود که در نهایت فیفا تصمیم گرفته مسابقات را به جای این مقطع زمانی، برای اولین بار در اواخر پاییز 2022 برگزار کند و دست به سنت شکنی بزند.

در کنار مخالفت هایی که با میزبانی این کشور صورت گرفته، قطری ها اما امیدوار به برگزاری بهترین جام جهانی تاریخ هستند چرا که پتانسیل های موجود را در خود می بینند.

با کمی تامل و بررسی ظرفیت ها و موقعیت هایی که می توانند، اتفاق های شگرف را رقم بزنند، می توان پیش بینی قطری ها که شاید خودشان هم اکنون تا این حد در ماجرا عمیق نشده باشند، را تا حد زیادی درست تلقی کرد. حداقل شواهد و قرائن نیز اینطور نشان می دهد و روی کاغذ می توان پیش بینی کرد بتوانیم جذاب ترین، پرهیجان ترین، با شکوه ترین و حتی فنی ترین جام جهانی تاریخ فوتبال دنیا را در سال 2022  در کشور حوالی ایران شاهد باشیم.

*** بررسی برخی دلایلی که می تواند جام جهانی 2022 را به یادماندنی ترین جام تاریخ فوتبال دنیا کند:

** جام جهانی 2022؛ پرهیجان ترین:

 

1- قطر کشوری است به وسعت تقریبی شهر مسکو که هشت ورزشگاه را در دل خود جا می دهد. چهار ورزشگاه نیز در داخل شهر دوحه قرار دارند و چهار ورزشگاه دیگر در شهرهای الریان، الخور، الوکره و لوسیل واقع هستند که جمعا طبق محاسبات قطری ها برای رسیدن از ورزشگاهی به ورزشگاه دیگر در این کشور، نباید بیشتر از 40 دقیقه صرف کنید. این ویژگی به این معنا است که سرتاسر این کشور تحت تاثیر جام جهانی خواهد بود و تمام کوچه ها و خیابان ها مملو از هواداران هر 32 تیم حاضر در رقابت ها است و تمام هیجان جام جهانی در یکجا جمع می شود؛ ویژگی فوق العاده ای که روسیه و جام 2018 از آن محروم بود!

 

این ویژگی بارز قطر، به مشکل بزرگی برای روسیه تبدیل شده بود که فاصله دو ورزشگاه میزبان جام جهانی از نظر مسافت به 24 ساعت هم می رسید و عملا عوامل تیم ها، هواداران و همه کارکنان دخیل در این مسابقات، با خستگی مفرطی رو به رو می شدند. نزدیکی ورزشگاه ها در قطر یک ویژگی بسیار برجسته برای میزبانی این مسابقات به شمار می رود.

مسافت ورزشگاه های قطر

 

- با اعلام فیفا، جام جهانی نه در پایان مسابقات باشگاهی و در ابتدای فصل تابستان بلکه این بار  در قطر، در میانه مسابقات باشگاهی و در اواخر پاییز که بهترین آب و هوای در خاور میانه محسوب می شود، برگزار خواهد شد. این موضوع نه تنها نقطه ضعف محسوب نمی شود بلکه یک ویژگی بارز دیگر برای قطری ها  است. همواره مسابقات جام جهانی تحت تاثیر خستگی بیش از حد بازیکنان بعد از یک فصل طاقت فرسا برگزار می شود اما به دلایل شرایط جغرافیایی قطر و جلوگیری از دمای بالای هوا، مسابقات در میانه فصل برگزار می شود.

 

** جام جهانی 2022؛ فنی ترین:

2- پیش بینی می شود با توجه به زمان برگزاری این بازی ها، به احتمال فراوان شروع مسابقات باشگاهی سال 2022 با کمی جابجایی زمانی توام می شود تا جام جهانی تقریبا در ایام نیم فصل اکثر لیگ های دنیا برگزار شود. زمانی که بازیکنان و ستاره های فوتبال جهان پس از استراحت پایان فصل در تابستان و گذشت نیم فصل از رقابت های باشگاهی، حالا در پاییز و در اوج آمادگی فیزیکی و فنی خواهند بود و می توانند قوی ترین تیم های ملی تاریخ کشورشان را بسازند.

3- جام جهانی روسیه برای اهالی فوتبال با حذف تیم های بزرگ جهان همراه بود و در مرحله نیمه نهایی بازی ها تیم های حضور داشتند که شاید در طول تاریخ شان دفعات زیادی این مرحله را ندیده بودند. ناکامی ایتالیا و هلند در رسیدن به جام جهانی و حذف آلمان در دور گروهی، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال در دور یک هشتم نهایی و برزل در یک چهارم نهایی، تقریبا موجب این شد که جام جهانی بدون مدعیان سنتی پیش برود.

- جام جهانی قطر فرصتی است برای اعتبار افزایی این تیم های بزرگ خواهد بود و قابل پیش بینی است که آنها با قدرت بالایی مراحل انتخاب و گروهی جام جهانی را سپری خواهند کرد تا مانند سال 2018 گرفتار اتفاقات صعود نشده و پس از راهیابی به 2022 هم خودی نشان دهند.

از سوی دیگر نام های بزرگ دیگری چون فرانسه و انگلیس که قهرمان و تیم چهارم جام بودند، به قدری جوان هستند و میانگین سنی پایینی دارند که می توانند تقریبا بدون دست زدن به ترکیب تیم فعلی خود وارد جام جهانی 2022 شوند و باز هم برای قهرمانی بجنگند.

- در کنار قدرت های جهانی، تیم های درجه دو و سه مانند سوئد، سوئیس، اروگوئه، کلمبیا، ایران، ژاپن، دانمارک و ... هم برای آخرین بار فرصت درخشیدن در جام جهانی 32 تیمی را دارند و برای ادوار بعدتر، باید با 48 تیم برای رسیدن به مراحل بالاتر بجنگند.  همه این تیم ها در 2018 شایستگی خود را بیش از رتبه پایانی کسب شده دانسته و تاحدودی خود را ناکام می دانند؛ بنابراین تلاش خواهند کرد تا ضمن رسیدن به جام جهانی 2022، نتایج بسیار بهترین را نسبت به سال 2018 به دست بیاورند. از این رو حتی شاهد برگزاری مسابقات جذاب و با کیفیت در مرحله مقدماتی 2022 هم باشیم.

 

** جام جهانی 2022؛ جذاب ترین:

5-  2022 شاهد برگزاری آخرین جام جهانی 32 تیمی است؛ این رقابت ها از سال 2026 تغییرات عمده ای با هدف افزایش مشارکت کشورها و البته درآمدهای حاصله، با حضور 48 تیم برگزار می شود. از آن زمان به بعد تعداد قابل توجهی از تیم هایی که شاید اکنون در سطح جام جهانی نباشند، بتوانند امکان حضور در جام جهانی را پیدا کنند که شاید از میزان جذابیت آن بکاهد؛ همانطور که وقتی یورو 2016 به 24 تیم افزایش یافت، برخی از کارشناسان مدعی شدند که بازی های دور گروهی کیفیت پایینی دارد و برخی ارزش دیدن هم ندارند. هر چند این را هم نباید فراموش کنیم که فوتبال در کشورهای کم و نشان به شدت در حال توسعه و پیشرفت است و قدرت های بزرگ بعضا حتی در این مقطع زمانی هم در رویارویی با چنین تیم هایی دچار مشکل می شوند.

پس جام جهانی قطر آخرین جام 32 تیمی است و تیم های زیادی تلاش می کنند آخرین کاپ به یاد ماندنی در این تورنمنت را به دست بیاورند تا نام شان در تاریخ ثبت شود و از این حیث شاهد جذابیت بالای رقابت میان آنها خواهیم بود.

- همچنین باید به پایان یافتن دوران فوتبالی ستارگان حال حاضر جهان هم اشاره کرد. فوتبالیست هایی چون کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، سرخیو راموس، مانوئل نویر، مولر، کروس، مودریچ و ... احتمالا برای آخرین بار به جام جهان می روند و بعد از آن حداقل با رقابت های ملی خداحافظی کنند. پس برای فوتبال دوستان دیدن بازی های این بازیکنان از نزدیک، آخرین چیزی خواهد بود که به خاطر آن به قطر می روند.

 

** جام جهانی 2022؛ باشکوه ترین:

6- مهمترین وعده قطری ها برای برگزاری این مسابقات، کیفیت بالای جام است؛ از ورزشگاه، هتل، فرودگاه، وسایل حمل و نقل و ... تا مجموعه های تفریحی و سرگرمی به بهترین شکل در حال ساخت و ساز هستند تا قطر چهار سال بعد کم و کسری نداشته باشد و بخش زیادی از کارها هم صورت گرفته است. هدف قطرِ ثروتمند برای برگزار مسابقات با این کیفیت، حل شبهات در نحوه گرفتن میزبانی جام جهانی است تا از این طریق فوتبال دوستان حاضر در قطر در طول جام جهانی، لذت کافی را از فوتبال ببرند. شاید جام جهانی 2022 بریز و بپاش ترین جام جهانی تاریخ در هزینه ها باشد که این رویداد بزرگ را هرچه باشکوه تر می کند.

- قطر تا سال 2010 هم بهترین ورزشگاه های منطقه خاور میانه و آسیا را داشت اما مسئولان برگزاری مسابقات قول دادند برای جام جهانی ورزشگاه های جدید را خواهند ساخت که از همه نظر سرآمد ورزشگاه های جهان است؛ به طوری که دمای ورزشگاه در هنگام مسابقه متفاوت از دمای بیرون ورزشگاه خواهد بود. به این ویژگی، نزدیکی ورزشگاه ها را اضافه کنید.

- جام جهانی فقط فوتبال نیست و خیلی از هواداران به عنوان توریست راهی این رویداد می شوند. پس قطر هم همانند سایر کشورها به باید زمینه تفریح مردم را فراهم کند. دورتادور قطر را آب های نیلگون خلیج فارس فرا گرفته که در هنگام شب، یکی از بهترین لحظات را برای هر کسی تداعی می کند. از طرفی شب های عربی در منطقه خاور میانه بسیار معروف است و قطر با استفاده از تفرجگاه های مصنوعی که در دل دریا و با استفاده از کمک کشورهای همسایه همچون ایران فراهم می کند به دنبال جذب توریست در این کشور است.

در کنار مجموعه دلایل فوق این را هم می دانیم که برگزاری جام جهانی 2022 در قطر برای فوتبال دوستان ایرانی می تواند فوق العاده جذاب تر باشد چرا که همسایگی دو کشور باعث انتقال این شور و هیجان به داخل ایران و همینطور عزیمت جمع کثیری از ایرانی ها به قطر برای تماشای این رویداد هم باشد.

 

به گزارش جی پلاس؛ در ادامه تصاویری از طرح ورزشگاه هایی که قطر برای جام جهانی در نظر گرفته مشاهده می کنید:

sport-002

sport-003

Qatar-World-Cup-001

qatar-002

Doha-012

1272-ASP_WM2022-007

sport-011

sport-008

sport-005

sport-010

 

 

دیدگاه تان را بنویسید