یادداشت جی پلاس؛

ورزش ایران زیر سایه جام جهانی!

بزرگ ترین رویداد فوتبالی جهان بیش از اندازه بر روی سایر رشته ها سایه افکنده و رشته های غیرفوتبالی را کاملا از کانون توجهات دور کرده آن هم در فاصله بسیار اندک به بازی های آسیایی جاکارتا.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بازی های المپیک یا بازی های آسیایی که فرا می رسد، افسوس و حسرت زیادی بر جای می ماند. چراهای زیادی هر دوره مطرح می شود که جوابی به آنها داده نمی شود. چرا ایران در رشته های پرمدال نمی تواند جایگاه مناسبی داشته باشد؟ چرا سهم ایران در میان برترین های رشته های پایه صفر است؟ چرا ایران نمی تواند روی سکوی بازی های آسیایی بایستد. چرا سهم بانوان از مدال های آسیایی و المپیکی این اندازه ناچیز است. و چراهایی بسیاری از این دست. برای این چراها می توان دلایل بسیار زیادی پیدا کرد اما شاید دلیل اصلی در یک فرمول ساده نهفته باشد. فرمولی که نیازی به داشتن اطلاعات خاصی هم ندارد و کاسب و بقال و نجار و ... هم به خوبی به آن واقف هستند.

آن فرمول ساده این است که یک نفر هیچ گاه نمی تواند از گاوصندوقش بیشتر از مقداری که درون آن قرار داده چیزی بردارد. مشکل اساسی ورزش ایران و شاید پاسخ تمام این چراها شاید همین باشد. در گاوصندوق ورزش منهای فوتبال ایران چیز زیاده سپرده نشده که در روز حساس المپیک یا بازی های آسیایی بخواهیم از آن برداشت کنیم. نه بودجه، نه امکانات، نه توجه رسانه ای، نه اعزام نه تدارک و نه هیچ چیز دیگر به اندازه لازم نیست. چرا نتیجه باید به میزان لازم باشد؟

جام جهانی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و البته جام جهانی برای تیم ملی فوتبال ایران بیش از دو هفته است که به پایان رسیده، اما هنوز که هنوز است، شبکه های مجازی و حتی رسانه های رسمی از تیم ملی می نویسند. از چطوری کریس بیرانوند و لایی امیری به پیکه. از مشتی که رونالدو زد و اخراج نشد. از تک به تکی که طارمی گل نکرد و صعود نکردیم.

بازی های آسیایی جاکارتا در پیش است. تکلیف تیم های اول تا سوم که از پیش مشخص است. اما از یاد نبرده ایم که رتبه ارزشمند چهارمی در آسیا را دوره گذشته به قزاقستان واگذار کرده ایم و حالا با این روند شاید رتبه پنجمی را هم به کشوری مانند تایلند، تایوان و یا شاید ازبکستان واگذار کنیم.

تیم ها و ورزشکاران سهمیه گرفته آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرند. بعضی اردوهای تدارکاتی یا در داخل برگزار می شود یا اصلا برگزار نمی شود. خبری از استخدام مربی درجه یک بین المللی برای بعضی استعدادهای خاص نیست، در حالی که بازی های آسیایی قرار است آبروی ورزش ایران در قاره کهن باشد.

به گزارش جی پلاس؛ از وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی کل ورزش کشور و کمیته ملی المپیک به عنوان نهاد اصلی اجرایی و تصمیم گیرنده در حوزه رشته های المپیکی که اخیرا پرچمدار کاروان را هم مشخص کرد و امور برنامه ریزی حضور کاروان ها در جاکارتا را انجام می دهد، انتظار می رود با اهتمام بیشتری فضا را از آنچه که اکنون بیشتر تحت سیطره بحث های جام جهانی و مسائل مدیریتی پیرامون پرسپولیس و استقلال هست به سمت حمایت و توجه بیشتر به ورزشکاران بازی های آسیایی در جهت کسب مدال و حفظ آبروی ورزش قهرمانی کشور سوق دهند تا فعالیت هایشان مثل برخی مقاطع گذشته مصداق نوش دار پس از مرگ سهراب نباشد.

دیدگاه تان را بنویسید