یادداشت جی پلاس درباره عدم پیگیری فدراسیون برای تمدید قرارداد کی روش؛

چرا فدراسیون به دنبال تمدید قرارداد کی روش نیست؟!

تمدید قرارداد کی روش بعد از جام جهانی در حال حاضر یکی از موضوعات مهم است که به دست فراموشی سپرده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی جی پلاس،  تیم ملی فوتبال ایران تا پایان دومین بازی خود در جام جهانی نتایج قابل قبولی را به دست آورده است؛ نتایجی که شاید قبل از آغاز بازی های ایران فقط برای کادرفنی و بازیکنان قابل انتظار بود و کمتر کسی خارج از تیم، انتظار این بازی ها را از ایران داشت. بازی برابر پرتغال را می توان بازی مرگ و زندگی دانست؛ برد در این بازی یعنی تحقق رویاهای یک ملت و نتیجه ای غیر از این هم پایانی تلخ بر تمام تلاش های بازیکنان ایران خواهد بود.

در میان این نتایج و البته رقابت های جام جهانی آن چه که به دست فراموشی سپرده شده؛ تمدید قرارداد کارلوس کی روش است.  کی روش قبل از جام جهانی و در مراسم قرعه کشی جام ملت های آسیا حاضر نشد و اعلام کرد چون مشخص نیست در آن بازی ها سرمربی تیم ملی هست یا نه، در قرعه کشی آن هم شرکت نکرده است. حرف او یعنی بازی برابر پرتغال آخرین حضور او روی نیمکت ایران خواهد بود چرا که قرارداد او هنوز تمدید نشده است.

در ماه های اخیر صحبت های زیادی درباره تمدید قرارداد کی روش صورت گرفته اما مسئولان هنوز فکری درباره این مسئله نکرده اند. در حال حاضر که رییس فدراسیون فوتبال به خاطر بیماری در روسیه نیست اما دیگر مسئولان نظیر کفاشیان و ساکت در این کشور هستند، بازهم هیچ صحبتی با این مربی برای تمدید قرارداد صورت نگرفته است. بعد از برد برابر مراکش تنها خبری کوتاه از سوی وزیر ورزش مبنی برتمدید قرارداد کی روش انجام شد، اما هیچ مسئولی از فدراسیون به صورت جدی به دنبال این مسئله نیست.

شاید عده ای عقیده داشته باشند به خاطر بازی هایی که ایران در جام جهانی انجام داده است شرایط احساسی ایجاد شده باشد و به خاطر جو فعلی همه خواستار تمدید قراداد با کی روش باشند ولی خارج از این جو چنین خواسته ای وجود نداشته باشد.

اما اگر منطقی، فنی و حتی اقتصادی هم بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم بهتر است کی روش در تیم ملی بماند. همه از شرایط لیگ داخلی ایران با خبر هستند و می دانند بازیکنان ملی پوش در این رقابت ها چه شرایطی دارند و از نظر فنی تفاوت زیادی با تیم ملی دارند. شاید دوندگی بازیکنان مثال واضحی در این باره باشد. وحید امیری در دوبازی گذشته ایران دوندگی فوق العاده ای در زمین داشته و بقیه بازیکنان هم میانگین دوندگی بالایی داشتند. میانگینی که بالاتر از میانگین لیگ ایران است. حتی برخی از کارشناسان خارجی تلاش های بازیکنان ایران برابر اسپانیا را ستودند و گفتند انگار بعد از این بازی دیگر هیچ چیزی برای ایران وجود نداشت! به این معنا که ایران تمام تلاش خودش را انجام داد.

علاوه بر جنبه های فنی باید جنبه های اقتصادی قرار داد کی روش راهم درنظر گرفت. حدود هفت سال است که کی روش در ایران حضور دارد، براساس اعلام رسانه های مختلف دنیا او علاوه براینکه مربی گران قیمتی است، مربی خوبی نیز هست. مربی که می توان او را بهترین مربی گروه ایران دانست. در حال حاضر تیم ملی ایران با کی روش صاحب شخصیت قابل قبول بین المللی شده است و حضور این مربی بزرگ روی نیمکت وجهه دیگری به ایران داده است. علاوه براین موضوع می توان گفت سال ها حضور کی روش در تیم ملی ایران در حال رسیدن به نتیجه است. نمایش دلپذیر در جام جهانی فارغ از نتیجه بازی با پرتغال این نوید را می دهد که می توان با بهتر کارکردن در سال های آینده به رویاهایمان برسیم؛ هرچند که شاید این رویا ها در همین جام محقق شد. وقتی سال ها هزینه برای حضور چنین مربی در ایران صورت گرفته بهتر است برای رسیدن به نتیجه منتظر بمانیم. قطعا با کی روش راحت تر می توان بعد از سال ها ناکامی در جام ملت ها را از بین برد و این بار ایران بتواند به جام آسیایی برسد. خداداد عزیزی که بارها انتقاداتی نسبت به رفتار و حتی مبلغ قرارداد کی روش داشت گفت: من جزو منتقدان همیشگی کی روش بودم اما او نظم خوبی به تیم ایران داده است و یک مربی نمی تواند هفت سال شانسی در یک تیم نتیجه بگیرد.

حتی بازیکنان تیم ملی هم خواستار تمدید قرارداد کی روش هستند و این موضوع را در گفت وگوهای مختلف با خبرنگار جی پلاس در روسیه اعلام کرده اند.

شاید مخالفان درباره هزینه سنگین قرارداد کی روش صحبت کنند اما اگر شخصیتی که او به تیم ملی می دهد و حتی جنبه های اقتصادی دیگری که از نشستن او روی نیمکت ایران به دست می آید را در نظر بگیریم متوجه می شویم که حضور او در ایران به نفع ما هم هست.

نکته دیگر این است که بعد از جام جهانی مبلغ قرارداد کی روش شاید بالاتر هم برود و حتی پیشنهاداتی با مبلغ قرارداد بالا و حتی تیم ملی و یا باشگاهی معتبرتر به کی روش صورت بگیرد. بنابراین بهتر است به دور از هر جو احساسی ، منطقی به تبعات مثبت تمدید قرارداد کی روش فکر کنیم و فدراسیون خیلی سریع در این باره تصمیم بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید