جی پلاس؛

پارما و لوکارلی؛ یک عاشقانه ساده در ایتالیا!

تیم فوتبال پارما ایتالیا یکی از با سابقه ترین باشگاه های این کشور با وفاداری کاپیتان خود بعد از سال ها دوری از سری A به این رقابت ها برگشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ یکی از جالب ترین اتفاق های فصل 2018-2017 فوتبال اروپا و جهان بازگشت یک تیم ریشه دار ایتالیایی به سطح اول فوتبال این کشور بود؛ آن هم به لطف وفاداری کاپیتان خود.

تیم پارما که در دهه 90 جزو تیم های مدعی در سطح اول فوتبال ایتالیا بود در پایان فصل 2015-2014 به سری B سقوط کرد. این باشگاه که با 20 میلیارد بدهی روبه رو بود در دسته دوم فوتبال ایتالیا هم دوام نیاورد و منحل شد.

"کالیستو تانتزی" مالک این باشگاه به جرم کلاه برداری به 17 سال زندان محکوم شد. درواقع تمام این مشکلات به دلیل جرایمی بود که تانتزی سرمایه دار در کارخانه "پارمالات" مرتکب شده بود، به وجود آمد.

 

پارما

 

فوتبال؛ افتخار مردم پارما

مردم شهر پارما به مانند تمام ایتالیایی ها وطن پرستی خاص خود را دارند. این شهر در دوره طلایی خود رقابت زیادی با شهرهای دیگر ایتالیا داشت. لامبورگینی پارما با فراری مودنا، تئاتر regio پارما با تئاتر La Scala میلان رقابت می کرد. مردم این شهر به پنیرهای خاص خود و حتی آهنگ ساز معروفشان افتخار می کردند.

اما از سال 1913 همه این افتخارات جای خود را به فوتبال داد. مردم این شهر فوتبال را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کردند. در این سال تیم فوتبال پارما تاسیس شد.

 

پارما

 

پارما در سال 1985 به سری B ایتالیا صعود کرد. آریگو ساکی سرمربی گری این تیم را برعهده گرفت و در نهایت در سال 1986 این تیم به سری A رسید. هرچند که پول های آن زمان برلوسکونی "ساکی" را به میلان برد.

در آن زمان "ارنستو چزرینی" ریاست باشگاه پارما را برعهده داشت و او موفق شد تانتزی را به عنوان سرمایه گذار این باشگاه جذب کند. هر چند چزرینی نتوانست دوران اوج پارما را ببیند و قبل از فتح جام های پی در پی، او درگذشت.

 

پارما

 

در دهه 1990 تانتزی سرمایه دار تیم قدرتمندی را در فوتبال به میدان فرستاد و لقب هفتمین قدرت سری A ایتالیا را از آن خود کرد؛ هفت تیمی که به "هفت خواهر" معروف شدند. در آن سال ها این تیم به پارمای بزرگ یا "Il Grande Parma" معروف شد. پارما در ورزشگاه 22 هزار و 353 نفری "انیو تاردینی" بازی می کند.

کارلو آنچلوتی از بزرگترین مربیانی بود که روی نیمکت پارما نشست. جان لوئیجی بوفون، لیلیان تورام، فابیو کاناوارو، خوان سباستین ورون، دیگو فوزر، انریکو کیِزا،جان فرانکو زولا و هرنان کرسپو هم از جمله بازیکنان مطرحی بودند پیراهن زرد با نوارهای آبی این تیم را برتن کردند. این تیم به خاطر همین لباس زرد و آبی لقب "جالوبولو" را داشت.

 

پارما

پارما

پارما
هرنان کرسپو
پارما
فابیو کاناوارو
پارما
فرانکو زولا

آغاز افتخارات پارما در فوتبال

دو گل آسپریا در نیمه نهایی جام برندگان جام اروپا مقابل اتلتیکو مادرید در ویسنته کالدرون، او را تبدیل به چهره محبوب هواداران پارما کرد و آن ها یک مجسمه سیمانی را از آسپریا ساختند. یکی دیگر از شب های رویایی هواداران پارما، پیروزی مقابل تیم رویال آنتورپ و فتح نخستین جام اروپایی در ورزشگاه ومبلی بود.

پارما در فصل ۹۳-۱۹۹۲ به مقام سوم سری آ رسید و به رکورد ۵۸ مسابقه بدون شکست میلان "فابیو کاپلو" پایان داد. "اسکالا" سرمربی پارما در فصل بعد هم میلان را در سوپر کاپ اروپا شکست داد.

در فصل 1995-1994  پارما رقیب اصلی یوونتوس بود. در آن فصل یوونتوس کوپا ایتالیا و سری A را از پارما گرفت اما این پارما بود که در فینال جام یوفا، یووه را شکست داد و قهرمان شد. "دینو باجو" بازیکن مطرح ایتالیا در فینال عامل مهم قهرمانی پارما بود.

 

پارما

فصل بعد" هریستو استویچکوف" با ۱۰ میلیون پوند به پارما آمد اما این تیم بازهم قهرمان سری A نشد. با وجود تمام این افتخارات اما "کالیستو تانتزی" از رده تیم در سری A راضی نبود و همین باعث شد اسکالا را از سرمربی گری تیم برکنار کند.

استفانو تانتزی که از سوی پدرش رییس جدید باشگاه پارما شده بود بعد از این اتفاقات کارلو آنچلوتی را سرمربی تیم کرد و بازیکنانی چون تورام، کیِزا، کرسپو و استانیچ را به خدمت گرفت. در همان سال بوفون و کاناوارو از تیم پایه های پارما به تیم بزرگسالان آمدند.

این بازیکنان با آنچلوتی هم نتوانستند قهرمان سری A شوند تا بازهم مسئولان باشگاه مربی خود را تغییر بدهند و مالزانی را روی نیمکت تیم بنشانند.

 

پارما

 

در فصل 1999-1998 این تیم با مالزانی دو قهرمانی کوپا ایتالیا و قهرمان جام یوفا را کسب کرد. در سال 2002 نیز این تیم با کارمانیانی قهرمان کوپا شد.

این تیم از سال 1992 تا 2002 افتخارات زیادی را به دست آورد. در این 10 سال پارما هشت عنوان قهرمانی کسب کرد؛ دو قهرمانی در جام یوفا، یک قهرمانی در جام برندگان جام اروپا، یک قهرمانی در سوپر کاپ اروپا، یک قهرمانی در سوپرکاپ ایتالیا و سه قهرمانی در کوپا ایتالیا برای مردم این شهر به دست آمد.

اما این روزهای خوب برای پارما خیلی ادامه دار نبود و از سال 2003 و با مشکلات مالی کارخانه، این تیم هم رو به افول رفت.

 

پارما

 

فروش بازیکنان به خاطر مشکلات مالی

کارخانه پارمالات دچار مشکلات مالی شد و چهار ستاره خود یعنی کرسپو، ورون، بوفون و تورام را فروخت اما اوضاع نه تنها برای باشگاه مساعد نشد بلکه با رسوایی های مالی سرمایه داران باشگاه، این مشکلات بیشتر شد.

با وجود این حواشی این باشگاه تا فصل 2015  دوام آورد اما این تیم در این فصل در لیگ ایتالیا آخر شد.

فصل کابوس وار 2015-2014 برای پارما

این فصل برای هواداران و بازیکنان پارما کابوس وار طی شد. آن ها در یک فصل دو بار مالک خود را عوض کردند.

نکته جالب این است که این تیم در طول مسابقه ها دو بار مجبور شد بازی‌هایش را به تعویق بیاندازد چرا که پولی نداشتند به مقامات امنیتی و محافظان اطراف زمین بدهد. بازیکنان این تیم هم مجبور بودند لباس‌هایشان را خودشان بشورند. هر چند کمک هایی که به این باشگاه شد باعث شد آن ها لیگ را به پایان برسانند.

بعد از این سقوط باشگاه پارما منحل شد اما با خواسته هواداران و مالک جدید این تیم از سری D کارش را آغاز کرد.

پارما سه سال پشت سرهم به لیگ های سری D، C، B صعود کرد و توانست جواز حضور در سری A ایتالیا را به دست آورد.

صعود دراماتیک به سری A

پارما در آخرین بازی خود در سری B با گلی که "فروزینونه" در دقیقه ۹۰ از "فوجیا" خورد، به صورت دراماتیک به سری A صعود کرد. با این گل پارما و فروزینونه مساوی شدند و پارما به خاطر شرایط بهتر در بازی‌های رودررو پس از امپولی به عنوان تیم دوم جواز صعود به سری A را کسب کند.

 

پارما

 

پارما با این صعود صاحب یک رکورد بزرگ هم شد و اولین تیم تاریخ ایتالیا نام گرفت که در سه فصل متوالی سه صعود را تجربه می‌کند.

 

پارما

 

یکی از اتفاقات جالب اینکه در روزی که پارما به سری A صعود کرد، بازیکن پیشین این تیم یعنی جیان لوئیجی بوفون اسطوره یوونتوس از این تیم خداحافظی کرد و مراسم خداحافظی او در شهر تورین برگزار شد.

لوکارلی؛ کاپیتان وفادار

در تابستان 2008 باشگاه پارما با پرداخت 1.2 میلیون یورو "الساندرو لوکارلی" را به خدمت گرفت.

در آن فصل پارما در سری B حاضر بود و الساندرو با 39 بازی که برای پارما انجام داد نقش زیادی در صعود این تیم به سری A  داشت. او سه بار صعود از سری B به سری A بین سال های 2009 تا 2015 را تجربه کرد.

لوکارلی 193 بازی در سری A برای پارما انجام داد و در فصل ششم حضورش در این تیم کاپیتان شد.

او با انجام دادن 386 بازی برای پنج باشگاه جزو 100 بازیکنی است که بیشترین بازی در سری A را انجام داده است.

پارما

 

"لوکارلی" تنها بازیکن پارما بود که پس از سقوط باشگاه به سری D در تیم ماند و در فصل 2016-2015 به سری C و در 2017-2016 به سری B صعود کرد. در دهمین فصل حضورش در پارما در سال 2017 او با پشت سرگذاشتن "ایوو کوکونی" رکورددار بیشترین بازی انجام داده برای پارما شد.

 الساندرو لوکارلی کاپیتان این تیم زمانی که تیمش به سری D رفت، اعلام کرد باشگاه را ترک نمی کند. او گفت که باید این تیم را به سری A  برگرداند.

 

پارما

 

لوکارلی 40 ساله حالا نماد کاپیتان با تعصب در فوتبال ایتالیاست. او به وعده خود عمل کرد و این تیم را دوباره به سری A رساند. داستان وفاداری لوکارلی به باشگاهش در تمام رسانه های دنیا انعکاس یافته است.

 

پارما

 

در فصل 2019-2018 لیگ ایتالیا پارما جزو تیم های حاضر در بالاترین سطح فوتبال این کشور است و هواداران این تیم که تاریخ عجیبی را پشت سرگذاشتند بازهم به دنبال این هستند که افتخارات دهه 90 خود را تکرار کنند.

پارما

دیدگاه تان را بنویسید