گزارش جی پلاس؛

دعا کنید به جان داوران ایرانی!

در لیگ قهرمانان آسیا تیم های داوری برای نمایندگان ایران قضاوت ضعیفی را انجام دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، داوران در دیدارهای آسیایی تیم های پرسپولیس و استقلال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا قضاوت بسیار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشتند. قضاوتی که می تواند یک درس عبرت خوب برای بازیکنان و مربیان ایرانی باشد.

پرسپولیس در شرایطی الجزیره را به زحمت از پیش رو برداشت که داور چشم باریک چینی، تا جایی که توانست برای پرسپولیس پنالتی نگرفت و برانکو را شدت خشم به مرز جنون رساند. با این حال سرخپوشان حق خود را با گل دقیقه پایانی گرفتند و به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یافتند.

در دیدار تیم های استقلال و ذوب آهن هم قضاوت بر عهده یک داور ضعیف گذاشته شده بود که به هیچ وجه توان کنترل بازی را نداشت. اشتباه های بسیار زیاد تیم داوری هر دو تیم را معترض کرد هرچند به نظر می رسید نماینده اصفهان بیشتر از سوت های این داور متضرر شده باشد. سرمربی استقلال در دیدار رفت نیز از قضاوت تیم داوری ابراز نارضایتی کرده بود و داوران ایرانی را بهتر دانسته بود.

قضاوت ضعیف داوران آسیایی باید بازیکنان و مربیان داخلی را به این درس مهم برساند که اشتباه های داوری همیشه و همه جا وجود دارند و اگر میانگین اشتباه های داوران ایرانی از همتایان آسیایی خود کمتر نباشد حداقل بیشتر هم نیست. با این وجود همیشه شاهد اعتراض مربیان داخلی پس از باخت تیم هایشان در لیگ هستیم و این رویه نادرست و غلط نه تنها موجب تضعیف روحیه داوران و کاهش اعتماد به نفس آنها می شود بلکه رشد و شکوفایی آنها در میادین بین المللی را هم با مشکل روبرو می سازد.

اما این تمام داستان نیست. این سطح از قضاوت های داوران آسیایی بیش از پیش مشخص می کند که فدراسیون ایران تا چه اندازه در احقاق داوران ایرانی در قاره کهن ناموفق بوده است. سالهاست ایران کمترین سهمیه را میان داوران آسیایی در رویدادهای مهم مانند جام جهانی و المپیک دارد. در حالی که داوران آسیای شرقی و حتی داوران عرب به راحتی با نفوذ خود می توانند به رویدادهای مهم راه یابند، تا پیش از حضور پدیده ای مانند فغانی که قضاوت های درجه یکش دیگر جای هر حرف و حدیثی را بسته، ایران از نظر داوری سهم بسیار کوچکی به خود اختصاص داده بود.

دیدگاه تان را بنویسید