گزارش اختصاصی جی پلاس؛

هیچ قانونی دختران را از المپیک محروم نمی کند/ ایران تصمیم گرفته پسران را اعزام کند!

رقابت های قهرمانی فوتسال زنان آسیا جنبه انتخابی المپیک جوانان را هم داشت و دو تیم برتر رقابت ها البته صرفا امکان حضور در المپیک را پیدا می کنند که عدم اعزام دختران جوان به بوینس آیرس حواشی را ایجاد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی فوتسال بانوان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی رسید و با توجه به اینکه این رقابت ها کسب سهمیه المپیک 2018 جوانان هم بود؛ دو تیم برتر جواز حضور در این رقابت ها را کسب کردند.

ایران و ژاپن با صعود به دیدار نهایی این رقابت ها توانستند راهی بازی های المپیک شوند. تیم ملی پسران ایران در رقابت های زیر 20 سال آسیا قهرمانی آسیا به مقام نخست رسیده و یکسال پیش توانسته بود به همراه عراق جواز حضور در المپیک جوانان بوینس آیرس را کسب کند؛ هرچند بنا به دلایلی کمیته بین المللی المپیک روی نام عراق خط قرمز کشیده و احتمالا مقام سوم آن بازی ها یعنی تایلند، جایگزین می شود.

اما یکی از نکاتی که در روزهای اخیر حواشی زیادی را ایجاد کرده، بحث این است که آیا دختران ایران سهمیه را از دست دادند یا خیر؟

در سایت فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) و در گزارشی که در خصوص نحوه صعود به المپیک جوانان منتشر شده؛ آمده:

در المپیک 2018 جوانان بوینس آیرس آرژانتین از هر کشور تنها یک تیم می تواند در رشته های تیمی سهمیه کسب کند و راهی مسابقه ها شود.

برای مثال اگر ایتالیا در رشته بسکتبال و فوتسال سهمیه کسب کند، کمیته ملی المپیک این کشور باید یکی از این تیم ها را اعزام کند.

اما برای کشور میزبان استثناء وجود دارد. کشور آرژانتین می تواند در تمام رشته های تیمی نماینده داشته باشد اما باید تیم مردان یا تیم زنان را اعزام کند. یعنی این کشور نمی تواند هم تیم فوتسال مردان و هم تیم فوتسال زنان خود را به بازی ها بفرستد.

 تا زمانی که کمیته های المپیک کشورها اعلام نکنند که کدام تیم را اعزام می کنند، تیم ها به صورت تایید شده در لیست تیم های اعزامی باقی می مانند. اگر تا پایان این مهلت کمیته ها اعلام نکنند، نام تیم ها حذف و تیمی از کشور دیگری جایگزین آن می شود.

در این گزارش اصلا اشاره ای نشده هر تیمی که اول سهمیه بگیرد راهی بازی ها می شود. در واقع این کمیته های ملی المپیک هستند که تعیین می کنند کدام تیمی که سهمیه گرفته اعزام شود و کدام تیم نرود.

این در حالی است که برخی از مسئولان اعلام کرده اند که دختران فوتسالیست از ابتدا می دانستند که در صورت قهرمانی نمی توانند در المپیک حاضر باشند. اگر پسران به جای دختران راهی المپیک شود این تنها به تصمیم گیری کمیته ملی المپیک بستگی دارد نه به اینکه چه تیمی زودتر سهمیه را گرفته است.

اگرچه عباس ترابیان - رئیس کمیته فنی فوتسال فدراسیون فوتبال عنوان کرده که بنابر قوانین، دختران فوتسال ایران نتوانستند سهمیه المپیک جوانان را بگیرند و پسران که سال گذشته سهمیه گرفتند به المپیک جوانان اعزام می شوند اما این حرف از اساس اشتباه است چرا که کشورها در معرفی تیم اعزامی مشروط به "کسب سهمیه آن تیم" مختارند!

اینکه فدراسیون فوتبال با هماهنگی کمیته ملی المپیک تصمیم گرفته باشند تنها تیم اعزامی کاروان ایران مربوط به رشته فوتسال باشد و در این بین هم تیم پسران اعزام شود، در خوشبینانه ترین حالت یک تصمیم فنی اما قطعا سلیقه ای از سوی مسئولان ورزش ایران است نه اینکه کسب سهمیه برای دختران اتفاق نیافتاده باشد.

حتی نام ایران و ژاپن در بخش فوتسال زنان راه یافته به المپیک آرژانتین ثبت شده است. این یعنی مسئولان مربوطه باید تصمیم بگیرند که کدام تیم باید راهی بوینس آیرس شود.

براساس قوانین اعلام شده کمیته های ملی المپیک در مهلت مقرر باید اعلام کنند که چه تیمی و در چه رشته ای را به المپیک جوانان می فرستند، حال اگر تیمی دیگر از رشته دیگری نیز سهمیه بگیرد در آن زمان هم باید در باره تیم اعزامی تصمیم گیری شود.

با وجود تمامی این مسائل اینکه دختران فوتسالیست جوان نمی توانند به بوینس آیرس بروند ربطی به دیر برگزار شدن رقابت های انتخابی ندارد و این تنها به این دلیل است که مسئولان ورزش ایران تصمیم گرفته اند، پسران راهی رقابت ها شوند.

لیلا صوفی زاده نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال در این باره به خبرنگار جی پلاس گفت: اگر تصمیم گیری به فدراسیون محول شده باشد سرسخت تر از هر فرد دیگری پیگیر خواهم بود. این موضوع مربوط به تغییر قوانین در المپیک است و هنوز نامه مکتوبی در این باره دریافت نکردیم.

صوفی زاده در حالی چنین مطلبی را بیان می کند که بازی های المپیک جوانان که فلسفه شکل گیری آن مفهوم رقابتی نداشته و صرفا بستری برای آموزش و تمرین جوانان ورزشکار دنیاست، مقررات از پیش تعیین شده ای داشته و لزوما هیچ تورنمنت قوانین و مقررات خود را از طریق نامه نگاری به اطلاع کشورهای دنیا نمی رساند و این کشورها هستند که می بایست با مراجعه به سایت بازی ها، از آخرین قوانین اطلاع حاصل کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید