گزارش جی پلاس؛

جعفر مرادی و ابهامی که در رکوردش وجود دارد!

به رسمیت شناختن رکورد برخی از دوومیدانی کاران ایران در رقابت هایی که به صورت آزاد در آن شرکت می کنند یک مشکل بزرگ برای دوومیدانی ایران است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، محمد جعفر مرادی رکورددار ماراتن و نیمه ماراتن ایران اول اردیبهشت در رقابت های نیمه ماراتن گرجستان شرکت کرد و به مقام نایب قهرمانی رسید. عنوان شد که او در این رقابت ها رکورد یک ساعت و 5 دقیقه و 33 ثانیه را بر جای گذاشت؛ اما این رکورد هنوز در هیچ جدول داخلی یا بین المللی ثبت نشده است!

این یک رکورد تازه در بخش نیمه ماراتن ایران بوده و اگر این رکورد ثبت شود مرادی رکورد ایران را بهبود بخشیده است. پیش از این او با زمان یک ساعت و ۶ دقیقه و ۵۶ ثانیه از خط پایان گذشته بود و رکورددار ایران را  در دست داشت.

نکته قابل توجه درباره رکورد تازه مرادی این است که هنوز هیچ مدرکی از سوی مسئولان برگزاری رقابت ها مبنی بر رقم خوردن این رکورد به دست فدراسیون نرسیده است. مسابقه های گرجستان نیز سایت رسمی ندارد که بتوان به آن استناد کرد.

فدراسیون دوومیدانی نیز تا زمانی که از سوی مسئولان گرجستانی مدرکی به دستشان نرسد نمی توانند این رکورد را ثبت کنند به همین دلیل است که هنوز فدراسیون ایران این رکورد جدید را به رسمیت نمی شناسد.

نکته دیگر این است که فدراسیون جهانی دوومیدانی (IAAF) رکوردهای ثبت شده را روی خروجی سایت خود قرار می دهد و گاهی حتی این اتفاق به صورت آنلاین رخ می دهد اما با گذشت حدود سه روز از برگزاری مسابقه های گرجستان هنوز رکورد محمد جعفر مرادی در سایت جهانی ثبت  نشده است و در حال حاضر هم ساعت شخصی خود مرادی تنها سند برای رقم خوردن این نتیجه و رکورد است!

** در تصویر زیر صفحه دوازدهم لیست رکوردهای سال 2018 در بخش نیمه ماراتن جهان مشخص است اما در بازه رکوردی یک ساعت و 5 دقیقه و 33 ثانیه هنوز نام مرادی ثبت نشده است.

Untitled

اما این مشکل تازه ای برای دوومیدانی ایران نیست. بارها این اتفاق رخ داده که دوومیدانی کاران در مسابقه هایی شرکت می کنند که برای ثبت رسمی رکوردشان در آن دچار مشکل می شوند. کاوه موسوی هم که همراه پژمان قلعه  نویی در رقابت های بلاروس سهمیه المپیک گرفتند با این مشکل رو به رو شدند و بعد از حدود دو هفته و البته حرف و حدیث های فراوان رکورد آن ها ثبت شد. تا جایی که فدراسیون ایران سهمیه آن ها را تا زمانی که سند ثبت رکودر به دستشان نرسید، رسما اعلام نکرد.

به گزارش جی پلاس؛ متاسفانه دوومیدانی کاران گاهی در رقابت هایی شرکت می کنند که سطح کیفی بالایی ندارد و نمی توان به راحتی مدرکی دال بر ثبت رکوردشان پیدا کرد. با وجود اینکه دوومیدانی یک رشته رکوردی محسوب می شود اما گاهی این اتفاق رخ می دهد که فدراسیون برخی کشورها در مسابقه های کم اهمیت تر خود به راحتی رکوردها را تغییر می دهند.

شاید این مشکل متوجه فدراسیون هم باشد؛ در واقع اگر فدراسیون ورزشکارانش را ملزم کند که در رقابت های مناسب شرکت کنند و فقط به فکر جوایز نباشند اتفاق بهتری برای آن ها رقم می خورد و این چنین مشکلات هم به وجود نمی آید.

مرادی با نفر اول این رقابت ها از کنیا هفت ثانیه فاصله داشت و همین نایب قهرمانی جایزه 1500 یورویی را نصیب او کرد. درست است که مسابقه برای کسب جوایز نقدی یک اتفاق عادی در دنیا است اما شاید بهتر باشد دوومیدانی کاران علاوه بر هدف قراردادن این جوایز و هم چنین به دست آوردن عناوین، در رقابت هایی حاضر شوند که به بالا رفتن سطح کیفی آن ها کمک کند.

 

محمد جعفر مرادی

 

دیدگاه تان را بنویسید