در گفت وگو با جی پلاس؛

حاج رضایی: مرد خاکستریِ تیم ملی، هم راه حل است و هم مشکل! / علیپور در نگرش کی روش جایی ندارد

یکی از کارشناس با تجربه فوتبال گفت: کی روش برای فوتبال ایران، هم مشکل بوده و هم راه حل؛ اما مدتی است که بخش مشکلش پررنگ تر شده است!

لینک کوتاه کپی شد

امیر حاج رضایی در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس درباره شرایط تیم ملی در بازی های دوستانه تیم ملی اظهار کرد: بازی اول تیم ملی برابر سیرالئون اصلا در شان ما نبود و حرف و حدیث هایی پیرامونش وجود دارد که من از صحت و سقم آن بی خبر هستم. دو بازی بعدی ما انتخاب های خوبی بود. بازی های تدارکاتی آخرین روتوش های سرمربیان تیم های ملی است تا آخرین ابهامات را در انتخاب نفرات و حتی سیستم موردنظر برطرف کنند. کسب نتیجه در بازی های تدارکاتی در اولویت بعدی قرار داد و به نظر من سرمربی تیم ملی نفرات خود را انتخاب کرده است و تصور حدودی از بازیکنان فیکس خود در ذهن دارد.

** کی روش در دفاع میانی نگرانی هایی دارد

وی افزود: فکر می کنم او در دفاع میانی نگرانی هایی دارد که در این بازی ها نفرات مختلفی را قرار داد. به نظرم سیدجلال و پورعلی گنجی گزینه های اصلی او هستند اما یک مربی احتیاج به نفرات ذخیره خوب هم دارد. در راه جام جهانی علاوه بر مسائل فنی باید به فکر مصدومیت ها هم بود.

** ادبیات کی روش را دوست ندارم حتی اگر بهترین مربی جهان هم باشد

این کارشناس فوتبال درباره صحبت کی روش مبنی بر اینکه بازیکنان داخلی، در حال حاضر آمادگی حضور در جام جهانی را ندارند، به جی پلاس گفت: من اصلا موافق این مسئله نیستم. در واقع با این صحبت، ارزش های بازیکنان لیگ و مربیان زیر سوال می رود. نگاه کی روش در این هفت سال همواره از بالا به پایین بود. این هم بخشی از ادبیات غیردوست داشتنی او است که مرتب از آن استفاده می کند. چندین بار از کلمه خائن استفاده کرده و در هرصورت من این نوع ادبیات او را دوست ندارم حتی اگر او بهترین مربی جهان باشد و ما را قهرمان جام جهانی کند.

** تصمیم در اختیار گرفتن 40 روزه بازیکنان با اصول فوتبال همخوانی ندارد

او ادامه داد: اینکه قرار باشد بازیکنان 40 روز با او باشند، پس باشگاه ها چه کاری انجام بدهند؟ باشگاه هایی که در این اوضاع، سرمایه گذاری کرده و در لیگ تیم داری می کنند. 5 هفته به پایان بازی های مانده و مگر می شود این کار را انجام داد؟ این کار با اصول فوتبال همخوانی ندارد. 31 تیم دیگر هم در جام جهانی هستند اما آیا آن ها هم این کار را می کنند؟!

حاج رضایی در ادامه گفت: کی روش برای فوتبال ما هم راه حل بوده و هم مشکل. مدتی است که بخش مشکل او پررنگ تر شده چرا که هیچ ارگان و سازمان فوتبالیِ ناظری وجود ندارد و او هرکاری می خواهد انجام می دهد. من یک سوال از مسئولان دارم! واقعا کی روش رئیس است یا مرئوس؟!

** سرمربی تیم ملی، مرد خاکستری است!

او با بیان اینکه در بحث فنی کی روش را قبول دارد، افزود: در بحث فنی، دیدگاه من به کی روش کاملا مثبت است اما در بحث شخصیتی دیدگاه منفی به او دارم. او نه سفیدِ سفید است و نه سیاهِ سیاه؛ او تلفیقی از این دو رنگ و خاکستری است. در روزهای اخیر شاهد این بودیم که چگونه درباره امید نمازی صحبت کرد. من خانواده نمازی را می شناسم و او وقتی نوجوان بود در مقطعی شاگرد من بود و به این دلیل با خانواده اش آشنا شدم که خانواده ای فرهیخته، اصیل و فرهنگی هستند. اما کی روش او را خیانت کار می نامد و من می مانم که او چگونه از این الفاظ استفاده می کند و یا اینکه یک چهره ملی را بزدل می خطاب می کند! متاسفانه این توهین ها استمرار داشته و مسئولیت آن هم با فدراسیون بود اما آن ها موضع منفعل داشتند و قاطعانه برخورد نکردند. من مسائل فنی کی روش را از مسائل رفتاری او تفکیک می کنم.

** در ایران کسی به درستی ریاست نمی کند

حاج رضایی درباره نحوه برخورد کی روش با منتقدان نیز به جی پلاس گفت: در هر حوزه ای نمی توان منتقدان را نادیده گرفت. هرکسی می تواند مخالفت کند و حتی هرکسی می تواند نظر مخالفان را قبول نداشته باشد اما چرا از ادبیات بد استفاده می کند؟ قرار نیست ما همیشه باهم موافق باشیم. اصلا این شیوه برخورد جذاب نیست که هرکسی منتقد است رفتار تندی را می بیند.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه توقع از هر آدمی متفاوت است، صحبت هایش درباره سرمربی تیم ملی را اینگونه ادامه داد: کی روش مربی با آن کارنامه درخشان است که روی نیمکت رئال مادرید نشسته و دستیار فرگوسن، مربی افسانه ای فوتبال جهان بوده است. نگاه به این شخص ناخودآگاه احترام برانگیز است و وقتی از این الفاظ استفاده می کند، حیرت می کنم. شاید او این اخلاق را داشته اما در فوتبال مدرن اجازه بروز آن را را نداشته و قوانین سخت بوده است و البته بالادستی ها مقتدر بودند اما در ایران اینگونه نیست. نه قوانین سختی وجود دارد و نه کسی ریاست درستی می کند و قدرت آقای کی روش از همه بالاتر است.

** اسپانیا فوتبالِ فردا را بازی می کند!

وی درباره عملکرد هم گروه های ایران در جام جهانی در بازی های تدارکاتی نیز اظهار کرد: مراکش تیمی از شمال آفریقا است که بازیکنانش در 5 لیگ معتبر اروپایی بازی می کنند و حتی قهرمان جام ملت های آفریقا شدند. مراکش تیم قوی ای است و ما نباید فقط به پرتغال و اسپانیا توجه کنیم. لژیونرهای ما در لیگ های معتبر نیستند. اگر عملکرد اسپانیا را فقط در برابر آلمان در نظر بگیریم باید بگویم که یک تیم در کلاس بالای جهانی است و سرعت گردش توپ و بازی در این تیم بسیار بالاست و به نوعی فوتبال فردا بازی می کند. فوتبالی که متعلق به امروز نیست و همین دشواری های زیادی سرراه ما قرار می دهد و امیدوارم با تلاش بتوانیم نتیجه آبرومند بگیریم.

** کی روش با توهین کردن ارضاء می شود!

مربی اسبق تیم ملی درباره دیگر بازی های تدارکاتی ایران در راه جام جهانی هم به جی پلاس گفت: بازی با ترکیه، یونان برای ما بسیار مفید و به سود فوتبال ملی ما است. در ادامه راه باید طوری تصمیم گیری شود که باشگاه های ما هم متضرر نشوند. به هرحال بازیکنان ما از دل همین لیگ بیرون می آیند و به تیم های اروپایی می روند. نباید با برخی از جملات مربیان شاغل در لیگ ایران را زیرسوال ببریم. من فکر می کنم آقای کی روش با توهین کردن ارضاء می شود.

** نه مردم را ناامید کنیم و نه امید واهی بدهیم

حاج رضایی همچنین درباره شرایط گروه ایران در جام جهانی هم، خاطرنشان کرد: ما نه باید بذرناامیدی در دل مردم بکاریم و نه اینکه امید واهی بدهیم. ما در گروه دشواری قرار داریم و بسیار سخت است. باید خودمان را دلخوش به توانمندی های بازیکنانمان بکنیم و منتظر حوادث فوتبالی باشیم. فوتبال، بازیِ بی عدالتی است. بارها دیدیم که داور علیه یک تیم سوت زده و یا حتی توپ ناعادلانه چرخیده است. بارها دیدیم که یک تیم برتر بازی را باخته است. فوتبال یک درام است. من شخصا دل بسته حوادث و اتفاقات هستم که امیدوارم علیه ما نباشد و به نفع ما رقم بخورد.

** علی علیپور جایی در نگرش فوتبالیِ کی روش ندارد

این کارشناس فوتبال در پایان درباره عدم حضور علی علیپور در تیم ملی، به جی پلاس گفت: آقای کی روش می تواند تنها 23 بازیکن را به جام جهانی ببرد. با توجه به اینکه نگرش کی روش دفاعی است که اصلا امتیاز منفی هم برای یک تیم نیست و مربیانی مثل مورینیو و سیمئونه هم از آن استفاده می کنند، شاید بخواهد در ترکیب تیمش از بازیکنانی که خصوصیت دفاعی بیشتری دارند، بهره ببرد. من فکر می کنم اگر علیپور هم به تیم ملی دعوت شود شاید به سختی بتواند در میان 11 نفر باشد. به نظرم آزمون به عنوان مهاجم هدف مورد استفاده قرار می گیرد و طارمی و جهانبخش هم از کناره ها به او اضافه می شوند. قدوس یا دژاگه هم بنا به نظر مربی به عنوان مهاجم کاذب کار می کنند. شاید در پست های دیگر بازیکنان راحت تر بتوانند جانشین شوند تا در خط حمله.

دیدگاه تان را بنویسید