در گفت وگو با جی پلاس؛

محصص: کی روش اسلحه پنهان دارد!/ باخت پرتغال هیچ اهمیتی ندارد

یکی از کارشناسان قدیمی فوتبال با اعتقاد بر اینکه تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه نتایج آبرومندانه ای می گیرد، گفت: شاید برخی رفتارهای کارلوس کی روش را قبول نداشته باشند اما نباید او را نفی کنند. ما مربی خوبی را روی نیمکت داریم و باید به حرف های او گوش دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

مرتضی محصص در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در بازی های تدارکاتی اخیر، اظهار کرد: اولین بازی ما برابر سیرالئون بود که در مقایسه با الجزایر و تونس ضعیف تر بود. روند بازی های تدارکاتی ما درست است چرا که نمی شود اولین بازی برابر تیم قدرتمند باشد. از نظر من کار بزرگ کی روش متقاعد کردن بازیکنانش برای عمل به سبک و راهی است که خودش در ذهن دارد.

** ملی پوشان با برد الجزایر انگیزه فراوانی گرفتند

وی افزود: کی روش به مانند دیگر مربیان تلاش می کند در بازی های تدارکاتی بازیکنان را در پست های مختلف آزمایش کند و همیشه هم معیار او مشخص بوده است. کی روش همیشه دوست دارد بازیکنانش دفاع را به خوبی و در هر پستی که هستند انجام بدهند. این موضوع کار می برد و به حریف و بازی تدارکاتی نیاز است. در این سه بازی ما در خطوط میانی و تهاجمی ترکیب های مختلفی را داشتیم که عاقلانه است و جای این کارها در بازی های تدارکاتی است و نمی توان در جام جهانی به دنبال ترکیب بود. من نحوه کار کی روش را می پسندم با برد برابر الجزایر بازیکنانش انگیزه فراوانی را کسب کردند و این خیلی مهم بود.

** باخت پرتغال به هلند هیچ اهمیتی ندارد

او درباره نتایج بازی های دوستانه هم گروه هایی ایران در جام جهانی (پرتغال، اسپانیا و مراکش ) هم، اظهار کرد: پرتغال 3 بر صفر به هلند باخت و این اصلا قابل اهمیت نیست؛ همان طور که اگر بازی را هم می برد مهم نبود. این بازی ها به خاطر هماهنگی است تا مربیان بتوانند نیمکت خود را به خوبی بشناسند. درست است که همیشه نتیجه در فوتبال اهمیت دارد و برای برد و باخت بازی می کنیم اما در نتایج بازی های تدارکاتی معیار خوبی برای توانایی یک تیم نیست.

** استاندارد کی روش و تیم ملی با استاندارد لیگ و باشگاه ها متفاوت است

محصص درباره اظهار نظر کارلوس کی روش مبنی برآماده نبودن بازیکنان شاغل در لیگ داخلی ایران برای حضور در جام جهانی نیز به جی پلاس گفت: لیگ ما در حال پیشرفت بوده و نسبت به سال های گذشته بهتر شده است. اما باید این را در نظر بگیریم که لیگ ایران در آسیا هم جزء لیگ های برتر نیست. به مرور تعداد تیم های خوب ما در لیگ رو به افزایش است اما صحبت کی روش این است که بازیکنان توانایی رقابت در سطح رقابت های جهانی را داشته باشند. هر تیمی خودش را با یک استانداردی می سنجد. تیم های باشگاهی ما در لیگ قهرمانان آسیا خود را می سنجند اما برای تیم ملی، جام جهانی معیار استاندارد بودن یا نبودن است. حتی به نظر من جام ملت ها هم یک معیار خوب نیست.

** بهتر است به حرف های کی روش گوش دهیم

او ادامه داد: برای ما مهم است که از مرحله گروهی جام جهانی صعود کنیم چرا که تاکنون به این مهم دست پیدا نکرده ایم. این صحبت کی روش یک انتقاد نیست اما باید بدانیم که پیشرفت ما خیلی آهسته بوده و در مقایسه با لیگ های کره ، ژاپن و استرالیا قابل مقایسه نیستیم.  ما یک مربی فوق العاده روی نیمکت داریم که بهتر است به حرف هایش خوب گوش بدهیم.

** انتخاب حریفان تدارکاتی تیم ملی کاملا هوشمندانه بود

محصص با بیان اینکه اگر یک خصوصیت مربی را دوست نداریم نمی توانیم او را نفی کنیم، به جی پلاس گفت: شاید رفتارهای کارلوس کی روش برای خیلی ها ناپسند باشد کما اینکه خیلی ها به خصایص اخلاقی خوزه مورینو هم انتقاد دارند اما مگر کسی می تواند توانایی های فنی مورینیو را نادیده بگیرد؟ اگر قرار باشد یک مربی همه را راضی نگه دارد که نمی شود. مربی تیم ملی یک کشور باید هدف مشخص داشته باشد که از نظر من کی روش این ویژگی را دارد. انتخاب حریفان تدارکاتی برای تیم ملی کاملا هوشمندانه بود و از یک تیم ضعیف شروع کردیم و با ترکیب های مختلف بازی کردیم.

** اگر از یک مربی بدمان می آید نباید تمام کارهایش را نفی کنیم

وی افزود: همه ما در ایران کارشناس هستیم و این نشان می دهد آگاهی ها بالا رفته اما مشکل ما این است که با قلب مان صحبت می کنیم و نه منطق. همین باعث می شود که به مشکل برخورد کنیم. اگر از یک نفر بدمان بیاد تمام کارهایش را نفی می کنیم. کی روش آخرین جام جهانی خود را پیش رو ندارد و به همین دلیل نمی خواهد تصمیم هایی بگیرد که به موفقیت تیم لطمه بزند.

** کی روش اسلحه پنهان دارد!

او در ادامه صحبت های خود به جی پلاس گفت: یکی دیگر از بزرگترین اشتباه ما این است که هنگام رخ دادن اشتباه، یک یا دو بازیکن را مقصر می دانیم در حالی که ما باید به دنبال تیم باشیم. ما نمی توانیم با یک یا دو بازیکن به دور دوم جام جهانی برویم. در 15 دقیقه اول بازی برابر الجزایر در کار تیمی خیلی خوب بودیم اما در شروع نیمه دوم ضعیف ظاهر شدیم. ما نقاط قوت زیادی هم داریم اما کی روش درباره آن صحبت نمی کند که درست است و اسلحه پنهان اوست.

** بدنساز تیم ملی راه متفاوتی را به روی بازیکنان باز کرد

محصص با اشاره به بازی های تدارکاتی آتی تیم ملی، از جمله بازی با یونان، تحلیلش را اینگونه ادامه داد: امیدوارم بازی های تدارکاتی آتی به آماده تر و هماهنگ تر شدن ملی پوشان کمک زیادی کند از جمله بازی با یونان که یک تیم سخت و پیچیده است. یونانی ها حریفان سرسختی هستند. تیم های قدرتمند جهان به تیم های معمولی به راحتی 4 یا 5 گل می زنند و بیشتر گل ها هم در نیمه دوم زده می شود اما کارلوس کی روش این موضوع را به خوبی می داند  و یک مربی بدنساز خیلی خوب در کادرش قرار داده بود. من کار او را زیر نظر داشتم و نظرات بازیکنان را درباره او پرسیدم؛ واقعا آن بدنساز خیلی به بازیکنان تیم ملی کمک کرده و اصلا راه متفاوتی را جلوی پای بازیکنان ما قرار داد.

** تیم ملی در جام جهانی نتایج آبرومندانه ای کسب می کند

این کارشناس فوتبال در پایان به جی پلاس گفت: من جزء گروه های خوش بینی هستم که معتقدند تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 نتایج آبرومندانه ای کسب می کند. اینکه هم گروه های ما خیلی قوی هستند، اتفاقا خیلی خوب است و اگر اینگونه نمی شد، جالب نبود. در دوره قبل بازیکنان ما برابر تیم فینالیست خیلی خوب کار کردند و اگر اشتباه داور نبود شاید یک نتیجه دیگر هم رقم می خورد. بازیکنان ما از نفراتی چون مسی و آگوئرو نترسیدند و خودباوری، مهم ترین موضوع در تیم ما بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید