داورزنی: با رعایت تمامی موازین شرعی شرایط توسعه وزنه‌برداری بانوان را فراهم می کنیم

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با بیان این که به دنبال توسعه وزنه‌برداری بانوان با رعایت تمامی موازین شرعی هستیم، گفت: تا در نهایت بانوان بتوانند توانمندی خود را در میادین آسیانی، المپیکی و جهانی خود را به عنوان زنان مسلمانی که از کشور مسلمان ایران در این مسابقات حضور می‌یابند، نمایان کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدرضا داورزنی در مجمع فدراسیون وزنه‌برداری که امروز (پنجشنبه) در اهواز برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، اظهار کرد: آرزو می‌کنم که همه بتوانیم رهرو حضرت فاطمه زهرا (س) باشیم و به ویژه زنان ما بتوانند رفتار و سیره و سلوک ایشان را در زندگی خود سرلوحه و سرمشق قرار دهند.

وی گفت: به اعضای مجمع فدراسیون وزنه‌برداری به ویژه آقای مرادی که برای ارتقا وضعیت وزنه‌برداری ایران در آسیا و جهان تلاش بسیاری می‌کنند، خسته نباشید می‌گویم. همچنین به همه قهرمانان عزیز که در این جلسه حضور دارند و باعث عزت و سربلندی و افتخار کشور هستند و اشک شوق را به دیدگان مردم می‌آورند و لبخند رضایت را بر لبان مردم می‌نشانند و با اقدامات خود موجب خشنودی رهبر انقلاب و تمام ملت بزرگوار و به ویژه خانواده‌های شهدا می‌شوند، تبریک می‌گویم.

وی با قدردانی از اداره کل ورزش و جوانان خوزستان، عنوان کرد: سرمایه‌های بسیار خوبی برای ورزش کشور و به ویژه رشته وزنه‌برداری وجود دارد که مدیرکل ورزش و جوانان ما در خوزستان که خود از وزنه‌برداران و از قهرمانان این رشته بوده است، اکنون نیز به عنوان یک سرمایه برای ورزش و به ویژه رشته وزنه‌برداری خوزستان تلاش می‌کند که این امر منشا تحولی برای توسعه وزنه‌برداری در این استان است.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: با توجه به اینکه خوزستان به عنوان استانی است که  قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، از نظر ملی و نه منطقه‌ای باید به آن نگاه کرد. تجهیزات و امکاناتی که در اینجا برای وزنه‌برداری فراهم است و احداث می‌شود می‌تواند در خدمت وزنه‌برداری کشور باشد. آقای حیدری خبرهای خوبی در جلسه به من دادند که مبلغ قابل توجهی را برای تامین امکانات بسیار خوب برای برای وزنه‌برداری و همچنین برای احداث کم این رشته در نظر گرفته که این مبلغ از محل منابع نفت پیش‌بینی شده است که به نوبه خود از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: آقای شریعتی استاندار محترم خوزستان را نیز فردی بسیار ورزشی می‌بینیم که بریا ورزش نیز پای کار است. خوشبختانه در استان خوزستان شرایط برای توسعه و پیشرفت بسیار بسیار مهیا است. مخصوصا این که مدیرکل جوان ورزش و جوانان خوزستان با شور و هیجان و نشاط و با برقراری تعامل بسیار خوب با سایر دستگاه‌های استان این امکان را فراهم کرده است که از همه ظرفیت های موجود در استان استفاده کند.

داورزنی گفت: از توجهات دوستان در کمیته ملی المپیک، هم آقای دکتر صالحی امیری و هم آقای شهنازی که از گذشته در حوزه ورزش هستند و نسبت به رشته وزنه‌برداری توجه ویژه دارند نیز تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی در اقصی نقاط کشور داریم که اگر با برنامه‌ریزی بیشتری به آن توجه کنیم این می تواند منشا تحولات زیادی در بسیاری از رشته‌های ورزشی شود.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: ورزش عاملی است که می تواند شور، نشاط و امید را در کشور ایجاد کند و به نوعی هم‌بستگی ملی، ارتقا غرور ملی و عزت ملی را به دنبال خود داشته باشد. نیازمندیم که توجه جدی تری به این موضوع بکنیم و کشور ما به آن نیاز دارد.

وی بیان کرد: باتوجه به تحولات چهار دهه گذشته کشور، یک سیر توسعه و تحولی را در کشور در ابعاد و زمینه های مختلف داشتیم. به ویژه در حوزه ورزش اقدامات بسیار ارزشمندی انجام گرفته است که اکنون باید رشته‌های المپیکی و رشته‌هایی که سبد مدال کشور را در المپیک پربارتر و رنگین‌تر کرده است را بیشتر باید مورد توجه قرار دهیم.

داورزنی در ادامه گفت: تقریبا در اقصی نقاط کشور، هزاران پروژه ورزشی را احداث کردیم که می توان به استادیوم‌های فوتبال ۷۵ هزار نفره، ۶۰ هزار نفره و ۳۵ هزار نفره چه در تبریز،   اصفهان و خوزستان اشاره کرد. به جز استادیوم‌های فوتبال شاید بیش از ۱۰ هزار پروژه‌ ورزشی‌ در سطح کشور، استان‌ها، شهرها، بخش‌ها و روستاهای مختلف کشور اجرا شد و در مراکز استان‌ها هم سالن‌های چند منظوره ورزشی و سالن‌های تمرینی و امکانات اختصاصی احداث شد. همچنین در خیلی مراکز استان‌ها امکانات ورزش بانوان را توسعه دادیم و سالن‌های تخصصی مانند ژیمناستیک و دو و میدانی و... را داریم.

وی بیان کرد: بحث ما توسعه ورزش در کشور است و وظیفه داشتیم هم سالن‌های چند منظوره و هم امکانات خاص دیگری را در کشور توسعه دهیم اما رشته‌هایی که در سبد مدالی ما در المپیک ها و مسابقات جهانی و آسیایی، وزن زیادی به خود اختصاص داده‌اند. مانند رشته ‌وزنه‌برداری که کمتر از لحاظ امکانات زیرساختی و ساخت امکانات استاندارد این رشته‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. این موضوع را باید در برنامه‌های آینده که در پیش داریم بیشتر مورد توجه قرار دهیم تا وزنه‌برداری به جایگاهی که باید باشد، برسد.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: شاید بتوان گفت سیاست کلی وزارت ورزش و جوانان و دولت در سه دهه گذشته این بود که امکانات و زیرساخت‌های ورزش‌های پرمدال را در کشور توسعه دهند. در یک مقطعی در کشور به شدت با محدودیت سالن‌ها ورزشی سرپوشیده مواجه بودیم ولی همتی در دولت به وجود آمد تا در اقصی نقاط کشور این امکانات را ایجاد کند و توسعه دهد که باز هم سهم امکانات وزنه‌برداری به نسبت کمتر از سایر رشته‌ها بود که با نقدی که دوستان در این مجمع داشتند موافق هستم و باید وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نسبت به این موضوع توجه جدی تری داشته باشد.

 وی بیان کرد: به هر ترتیب ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و باید شرایطی فراهم کنیم که مطالبه این بخش از جامعه را تحقق ببخشیم. آقای مرادی و همکارانشان شاید در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادند تا بتوانند فعالیت وزنه‌برداری بانوان را به شکل رسمی و با رعایت تمام اصول موجود دنبال کنند. در این زمینه معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش نیز پای کار است و کمک می‌کند. جلسات متعددی هم دوستان در وزارتخانه داشتند. این بحث را حتما دنبال می‌کنیم تا با رعایت تمامی موازین شرعی بتوانیم شرایط توسعه وزنه‌برداری بانوان را انجام دهیم تا بانوان بتوانند توانمندی خود را در میادین آسیانی، المپیکی و جهانی خود را به عنوان زنان مسلمانی که از کشور مسلمان ایران در این مسابقات حضور می‌یابند، نمایان کنند.

داورزنی گفت: این بحث را هم‌اکنون در وزارتخانه دنبال می‌کنیم که یک مقدار حساس است. دوستان این را بپذیرند. شاید در برخی دیگر از رشته‌های ورزشی، توسعه ورزش بانوان راحت‌تر است اما در رشته وزنه‌برداری با توجه به اینکه رشته‌ای است که در خصوص حضور بانوان روی سکو برای زدن وزنه، پوشش و شرایط مناسبی باید داشته باشند، باید مسائلی رعایت شود که لطمه‌ای به فعالیت زنان وارد نکند. اگر در این زمینه شتابزده عمل کنیم شاید اصل کار ما زیر سوال برود. خوشبختانه  فدراسیون وزنه‌برداری در حال تلاش هستند تا بتوانند لباس مناسبی را تهیه کنند و به نوعی با رعایت همه جوانب به جایی برسیم که مشکلی به لحاظ پوشش و رعایت مسایل شرعی نداشته باشیم تا در نهایت رشته وزنه‌برداری بتواند حضور قدرتمندتری را در عرصه بانوان میادین بین‌المللی داشته باشد و همچنین در استان‌هاتوسعه یابد.

وی افزود: تلاش ما این است که بتوانیم ابزار و امکانی برای هیات‌های استانی فراهم کنیم تا بتوانند به توسعه این رشته در کشور بپردازند. از معاملاتی که در کشور انجام می‌شود، ۹ درصد آن بابت ارزش افزوده اخذ می‌شود. با همت و توجه مجلس و هیأت دولت ۰,۲۷ درصد از این ۹ درصد برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه ورزش و جوانان اخذ می‌شود. نمایندگان تعریف کردند که از محل این پول‌ها که تقریبا رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود، درصد قابل توجهی به ورزش و به ویژه ورزش جانبازان و معلولان، ورزش‌های همگانی و توسعه ورزش بانوان تعلق می‌گیرد.

داورزنی گفت: مجموعه این پول در اختیار استان‌ها است تا بتوانند به امر توسعه ورزش و فعالیت‌های ورزشی خود بپردازند. سال گذشته آغاز اجرای این ردیف از منابع بود که شروع خوبی داشت و به استان‌های مختلف تقریبا رقم‌هایی پرداخت شد.

وی بیان کرد: امسال با معاونت توسعه منابع وزارتخانه صبحت‌هایی کردیم تا این موضوع را بتوانیم مدیریت کنیم که از محل این پول‌، هیات‌های استانی بتوانند بهره‌مند شوند. امیدواریم بتوانیم با کمک همدیگر در سایه تعامل بهتر و بیشتر، شرایطی فراهم کنیم تا وزنه‌برداری کشور بتواند بدون مشکل به فعالیت‌های خود بپردازد و هم ارتقا کمی و هم ارتقا کیفی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید