جلالی: در لیگ برتر سهمیه بگیریم، فوق‌العاده خواهد بود

سرمربی تیم فوتبال پیکان گفت: فوتبال ما دست دولتی‌هاست و آنها هستند که تعیین می‌کنند چه تیمی باشد و چه تیمی نباشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مجید جلالی در خصوص وضعیت تیم پیکان، انتظارات از این تیم و همچنین حضور اینفانتینو در کشورمان صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید:

آخرین بازی پیکان در سال 96 هم انجام شد. سالی که گذشت برای شما و تیم‌تان چطور سالی بود؟

ما فصل پر فراز و نشیبی را از نظر فوتبالی پشت سر گذاشتیم. فصل گذشته سعی کردیم در تیم ثبات به وجود بیاوریم و این فصل چند بازیکن جوان جذب کردیم. کار ما در فصل جاری بیشتر و سنگین‌تر هم بود. شاید در 10 بازی شرایط سختی داشتیم روند بازی به گونه‌ای بود که از این 10 بازی می‌توانستیم 5 بازی را با برد پشت سر بگذاریم و استحقاق آن را هم داشتیم. شاید اگر این 5 بازی را برده بودیم وضعیت ما در جدول رده‌بندی خیلی با الان فرق می‌کرد. به طور مثال در بازی با پارس جنوبی در دقیقه 88 پنالتی از دست دادیم یا اینکه در بازی با نفت در دقایق آخر پنالتی ما گل نشد. به نظرم با بضاعت و ظرفیتی که داریم می‌توانستیم بهتر باشیم اما در کل از بازیکنانم ممنون هستم که با همه وجود تلاش می‌کنند و وقتی می‌بینم آنها عاشق پیشرفت کردن هستند لذت می‌برم. ما به آن مرحله‌ای رسیده‌ایم که بتوانیم در 5 بازی باقیمانده شرایط خوبی را رقم بزنیم.

رتبه مدنظر شما برای تیم پیکان چه رتبه‌ای است و امید به گرفتن کسب سهمیه آسیایی دارید؟

اگر سهمیه بگیریم که فوق‌العاده است. ما تیمی هستیم که از لیگ یک به لیگ برتر آمده و اگر بتوانیم در سال دوم حضور در لیگ برتر سهمیه آسیایی بگیریم برای ما اتفاق ویژه‌ای خواهد بود. 

الان پیکان با تیم دوم جدول فقط یک امتیاز فاصله دارد. فکر می‌کنید بتوانیم در پایان فصل نایب قهرمان شوید؟

خیلی دوست دارم کسانی که می‌خواهند تیم پیکان را قضاوت کنند یک بار بازی ما مقابل ذوب‌آهن را ببینند. فیلم آن هم موجود است. اگر بازی را ببینند متوجه می‌شوند که مقابل ذوب‌آهن چه بازی خوب و شایسته‌ای انجام دادیم اما در نهایت در آن بازی شکست خوردیم. بنابراین فوتبال مقوله‌ای نیست که بتوان با قطعیت درباره آن حرف زد اما با قطعیت می‌گویم که بازیکنانم نسبت به پیشرفت کردن متعهد هستند و از نظر ذهنی شرایط بسیار بهتری دارند. اراده آنها قوی‌تر شده و دیدگاه بهتری نسبت به فوتبال پیدا کرده‌اند. آنها در دفاع کردن، حمله کردن، گردش توپ و ... خیلی بهتر و منطقی‌تر از قبل شده‌اند و من به آینده این تیم امیدوارم.

 برای تمدید قرارداد با شما از سوی باشگاه پیکان برای شما اقداماتی انجام شده است؟

در این زمینه باشگاه هیچ صحبت رسمی با من انجام نداده است.

اینفانتینو و فان باستن به تهران آمدند. به نظر شما حضور نفر اول فوتبال دنیا در کشورمان چه تاثیراتی می‌تواند در آینده فوتبال ایران داشته باشد؟

به نظر من حضور اینفانتینو یک اتفاق خوب برای فوتبال ما بود همانطور که قبل از جام جهانی 1998 فرانسه ژائو هاوه لانژ به ایران آمد. البته چند سال قبل هم سب بلاتر آمد و حضور این افراد منجر به اتفاقات خوبی شد. ما در یکسری زمینه‌ها سال‌هاست گیر کرده‌ایم و حضور چنین افرادی می‌تواند گشایشی در کارهای ما ایجاد کند. مهم است که بتوانیم به ساختار جدیدی در فوتبال برسیم. این روزها همه در مورد از بین رفتن پاس اظهار نظر و ابراز ناراحتی می‌کنند اما واقعیت این است که این موضوع تابع از ساختار غلط فوتبال در کشور ماست و باید این مسئله آسیب‌شناسی شود. نباید دنبال مقصر باشیم.می‌خواهید بدانید چرا پاس به این روز افتاد؟ من جواب می‌دهم؛ به همان دلیل که شاهین، وحدت، دارایی، تهرانجوان، بانک ملی و ... این روزها جایی در فوتبال ندارد. مطمئنا با ادامه این روند سایر تیم‌ها هم دچار چنین مشکلاتی خواهند شد.

به نظر شما چرا فوتبال ما به این سمت می‌رود؟

دلیل این مسئله این است که فوتبال نمی‌تواند خودش، خودش را اداره کند. این همه به خاطر این است که قوانین وجود دارد که اجازه چنین کاری را  نمی‌دهد. فوتبال ما را دولتی‌ها اداره می‌کنند و آنها می‌گویند چه کسی و چه تیمی باشد و چه کسی و چه تیمی نباشد. البته قبل از انقلاب هم شرایط همین گونه بود. مسئولان حکومت وقت می‌خواستند شاهین نباشد و پرسپولیس باشد که همین اتفاق هم رخ داد. آن زمان هم فوتبال در اختیار دولت و حکومت بود. این روزها یک سازمانی مدتی تیمی را اداره می‌کند. بعد که هزینه‌ها بالاتر می‌رود از اداره کردن آن باشگاه سر باز می‌زنند و سپس آن تیم به جای دیگری می‌رود و در نهایت نابود می‌شود. شاهین کمتر از پاس ریشه دارد؟ مشکلات اصلی فوتبال ما همین است و باید قوانین را بازنگری کنیم و به عمق مسائل بپردازیم. 

مواردی مثل حق پخش تلویزیونی، حق تبلیغات،‌ بلیت فروشی و موارد دیگر راهکارهایی است که باعث می‌شود یک باشگاه بتواند به عمر خود ادامه دهد اما در ایران چنین مسائلی وجود ندارد. 

منظور من از مشکلات همین چیزهاست. فوتبال برای درآمدزایی 5 راه اصلی دارد. راه اول حق پخش است که قانون در ایران حق پخش را از باشگاه‌ها گرفته است. راه دوم حق کپی‌رایت است که در ایران قانون آن را نداریم، راه سوم تبلیغات است که در اختیار باشگاه‌ها نیست و برای انجام تبلیغات موانع بیشماری بر سر راه قرار دارد، راه چهارم برای درآمدزایی حق بلیت فروشی است که این مسئله هم در اختیار باشگاه‌ها نیست و راه پنجم بازی‌سازی است که در ایران وقتی یک باشگاهی بازیکنی می‌سازد و آن بازیکن به اوج خود می‌رسد یک تیم نظامی خیلی راحت دست روی آن بازیکن می‌گذارد و کاری از دست شما برنمی‌آید. اینها قوانینی است که جلوی درآمدزایی باشگاه‌ها را گرفته است. مطمئن باشید اگر باشگاه‌ها می‌توانستد از حق پرورش بازیکنان و فروش آنها درآمدزای کنند هنوز باشگاه‌هایی مثل شاهین و وحدت هنوز سرپا بودند. در این بین افرادی که خارج از دولت وارد فوتبال شدند عموما افراد ثروتمندی هستند که مقصدشان فوتبال نبوده و وقتی به مقاصد خود رسیدند باشگاه‌ها را رها می‌کردند.

 شما بحث حق پخش را مطرح کردید اما اگر همین حق پخش به باشگاه‌ها داده شود شاید باشگاه‌های پرهوادار مثل پرسپولیس و استقلال منتفع شوند و باشگاه‌هایی که هوادار کمتری دارند مثل سایپا و پیکان ضرر مالی خواهند کرد.

شما به من بگویید پرسپولیس 30 بازی لیگ را با چه تیم‌هایی انجام می‌دهد. این تیم فقط با خودش بازی می‌کند؟ اگر این طور باشد پس تیم‌ها حکم کیسه بوکس را برای باشگاه‌ها دارند و نباید حق پخش برای آنها در نظر گرفت. در لیگ‌های معتبر دنیا شرایط به اینگونه است که حتی باشگاه‌های دسته سوم انگلستان هم حق پخش می‌گیرد. هر باشگاهی به نسبت تماشاگری که دارد می‌تواند حق پخش بگیرد. مثلا اگر قرار است 10 درصد به پرسپولیس حق پخش بدهد 3 درصد هم به پیکان حق پخش خواهد رسید. این رویه‌ای است که در کشورهای صاحب فوتبال انجام می‌شود.

به جز پرسپولیس که 57 امتیازی است تیم دوم 42 امتیاز دارد. به نظر شما روند امتیازگیری در لیگ برتر ما روند مناسبی است که فاصله تیم دوم با تیم اول 15 امتیاز باشد؟ 

این مسئله دلایل زیادی دارد. خیلی خوب است چنین مسئله‌ای مطرح می‌شود و خوب است که به آن بپردازند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید بخشی برای این کار داشته باشند و کار تحقیقاتی انجام شود تا مشخص شود چرا باشگاه‌های ایرانی نزدیک 30 سال است در آسیا قهرمان نمی‌شود و یا اینکه تیم ملی ما 40 سال است در آسیا به قهرمانی نمی‌رسد. باید کار تحقیقاتی شود که چرا 40 سال است به المپیک نرفته‌ایم. آنهم در حالی که ظرفیت انسانی بسیار خوبی در ایران داریم. ما در ایران مدارس فوتبال زیادی داریم اما خروجی آن بسیار بسیار کم است. شرایط فوتبال ما به گونه‌ای است که لیگ برگزار می شود تا یک تیم قهرمان و دو سه تیم هم سقوط کند و بعد از آن دوباره به سراغ لیگ بعدی می‌رویم و هیچ کار تحقیقاتی انجام نمی‌شود. در این شرایط طبیعی است که نمی‌شود پیشرفت کرد. ما همیشه سطح ظاهری را می‌بینیم و به همین دلیل است به اندازه زمان، پیشرفت نمی‌کنیم.

برنامه تیم پیکان برای تعطیلات اخیر لیگ چیست؟

ما 4 روز استراحت برای بازیکنان در نظر گرفته‌ایم اما نمی‌توانیم به اردو برویم چرا که بودجه ما محدود است و از نظر مالی در مضیقه هستیم. امسال اولین سالی است که نظم مالی تیم پیکان به هم ریخته و دلیل آن هم بودجه محدود ماست. اگر بودجه پیکان را در نظر بگیرید جزو 5 باشگاه کم هزینه لیگ هستیم. به همین دلیل با شرایط باشگاه همسانی کردیم و در تهران تمرینات خود را ادامه می‌دهیم تا آماده بازی‌های لیگ شویم. از طرفی هم مسئولان باشگاه هم قول داده‌اند که این مشکلات حل شود. 

و صحبت پایانی.

باید از مسئولان باشگاه تشکر کنم که در این مدت که ما فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم از ما حمایت کردند. مدیریت با حمایتی که از ما انجام داد آرامش را برای ما به ارمغان آورد و توانستیم در این آرامش بهتر فکر کرده و آسیب‌شناسی کنیم. در همین آرامش موجود جوانانی به پیکان آمدند که در آینده از آنها خیلی بیشتر خواهید شنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید