گزارش جی پلاس از نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال؛

صعود تاریخی تبریزی ها به فینال با یک برد دراماتیک دیگر/ مهرام در نیمه مربیان فینالیست شد

دو تیم بسکتبال مهرام تهران و شهرداری تبریز به فینال لیگ برتر بسکتبال رسیدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس، رقابت پنجم و پایانی نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از ساعت 15 در تبریز و نیم ساعت بعد یعنی 15:30 دقیقه در ماهشهر آغاز شد. دو دیداری که وظیفه اش مشخص کردن فینالیست های این دوره لیگ برتر بسکتبال بود. فینالیست هایی که در نهایت یکی از میان دو میزبان و دیگری از میان میهمانان انتخاب شدند تا جدال قهرمانی این فصل لیگ بسکتبال را برگزار کنند. مهرام در جهنم ماهشهر از سد پتروشیمی گذشت و شهرداری تبریز در یک دیدار دراماتیک دیگر از سد نفت آبادان گذشت.

برتری میزبانان در نیمه اول

رقابت پنجم مهرام و پتروشیمی در شرایطی بازی پنجمش را آغاز کرد که این بار سالن کاملا پر ماهشهر میزبان این مسابقه بود. سالنی که در بازی های گذشته رنگ و بویی از جهنم ماهشهر را نداشت اما در این مسابقه، تماشاگران پتروشیمی با تمام توان آمده بودند تا در این مسابقه سرنوشت ساز تیمشان را یاری کنند.

در کوارتر اول بازی مهرام و پتروشیمی اگرچه باز هم بازی مانند چهار دیدار گذشته نزدیک پیگیری شد، اما دفاع سنگین پتروشیمی در بازی پنجم، بسیار بهتر از دیدارهای گذشته بود.

مهران شاهین طبع که در بازی های گذشته بیش از هرچیز از پولن، بازیکن آمریکایی مهرام ضربه خورده بود، در این مسابقه سعید داورپناه را به طور کامل مامور مهار این بازیکن آمریکایی کرده بود. دیگر بازیکنان پیرامونی پتروشیمی هم تمام تلاششان را می کردند تا کار به زیر سبد و برتری سنتر آمریکایی کشیده نشود.

از طرف دیگر عامل دیگری که برتری پتروشیمی انجامید، ریباند فوق العاده آن ها در کوارتر اول بود. مجموع 10 ریباند در این کوارتر که شش تای آن ها هم در حمله بود. ریباندهایی که بار اصلی آن بر دوش ارسلان کاظمی بود.

در مقابل ریباند های مهرام تنها چهار عدد بود که عملکرد ضعیف آن ها در این بخش را نشان می داد.

کوارتر اول 28 بر 21 به سود پتروشیمی به پایان رسید.

مهرامی ها در کوارتر دوم شرایط بهتری داشتند. از طرف دیگر فشار بالایی که بازیکنان پتروشیمی در دفاع آورده بودند، قدری آن ها را خسته تر کرده و باعث شده بود در حمله شرایط خوبی نداشته باشند. ارسلان کاظمی هم که با تصمیم شاهین طبع بیرون رفته بود و دیگر خبری از ریباند ها نبود. تا میانه های این کوارتر شرایط به نفع مهرام بود اما در نهایت تقریبا همان اختلاف کوارتر اول در پایان نیمه اول هم ثبت شد. پتروشیمی 48 بر 39 پیروز میدان شد.

***

در تبریز هم برتری کوارتر اول به طور مطلق با میزبان بود. در آن مسابقه تبریزی ها در شرایطی کوارتر اول را با پیروزی پشت سر گذاشتند که بار اصلی تیم بر دوش بازیکنان زیر سبدشان بود. کار خوب روزبه ارغوان  و اصغرکاردوست در شهرداری تبریز، این تیم را در نیمه اول برنده کرد. اصغر کاردوست در ادامه روند خوب خود در سری دیدارهای نیمه نهایی، در نیمه اول این مسابقه هم با ده ریباند و هفت امتیاز، بهترین بازیکن تیمش بود. در کنار او روزبه ارغوان هم با 10 امتیاز بهترین بازیکن تیمش بود.

در نقت هم یار خارجی این تیم یعنی "برت" با 13 امتیاز، یک سوم امتیازهای تیمش را وارد سبد شهرداری تبریز کرد و در کنار او بازیکنان پست بلند قامت این تیم یعنی آرمان زنکنه و محمد حسن زاده قرار گفتند.

نفتی ها که کوارتر اول را 20 بر 14 واگذار کردند، در کوارتر دوم 24 بر 22 برنده شدند اما در نهایت این تبریزی ها بودند که 42 بر 38 برنده شدند.

بازگشت مهرام در کوارتر سوم

عملکرد طوفانی مهرام در نیمه دوم بازی را به یک باره از حالت برتری پتروشیمی خارج کرد. نه امتیازی برتری تیم جنوبی در میانه کوارتر سوم به 4 عقب افتادگی و در دقایقی بعد به عدد هشت رساند. عملکرد بسیار بهتر مهرام در حمله و همچنین دفاع، پتروشیمی را به معنای واقعی کلمه فلج کرد. این مهرام بود که با برنامه جدید مصطفی هاشمی به میدان آمده بود، سه دقیقه مانده به پایان کوارتر سوم 65 بر 57 از حریف پیش افتاد.

در این کوارتر پولن آمریکایی هر چه زد وارد سبد شد. چه پرتاب های سه امتیازی و چه دو امتیازی های منطقه ای اش. باقی مهرامی ها هم هرچه زدند وارد سبد شد تا کوارتر سوم در نهایت با 10 امتیاز برتری و با نتیجه 68 بر 58 به پایان رسید.

بازی دیگر از دست پتروشیمی پتروشیمی خارج شده بود و اختلاف بازی حول و حوش همان ده امتیاز به سود تیم تهرانی در نوسان بود.

نیمه بد پترو در نیمه دوم، با مصدومیت بهنام یخچالی ادامه پیدا کرد اما تجربه نشان داده بود که این اختلاف ها می تواند به سادگی و با چند حمله جبران شود. کما اینکه به سرعت هر چه تمام تر اختلاف و برتری سیزده امتیازی مهرام با دو پرتاب ناموفق حامد حسین زاده به عدد هفت رسید.

با این حال مهران شاهین طبع دیگر نتوانست تیمش را به بازی برگرداند و در نهایت شاگردان مصطفی هاشمی 106 بر 94 پیروز میدان شدند.

در پایان این مسابقه، گارد راس های دو تیم با 30 امتیاز بهترین های میدان بودند. لاوال هم 29 امتیاز بدست آورد اما 59 امتیاز خارجی های پترو برای فرار این تیم از باختش کافی نبود. بازیکنان ایرانی مهرام نظیر حسین زاده، ریاعی و رضایی فر و حتی دلیرزهان در این مسابقه از بازیکنان نامدار پتروشیمی عملکرد بهتری داشتند و همین عامل به فینالیست شدن مهرامی ها انجامید.

مولتریه، سنتر خارجی مهرام هم در این مسابقه 27 امتیاز و 10 ریباند برای تیمش بدست آورد. لاوان با 14 ریباند، بهترین ریباندر این مسابقه بود.

یک برد دراماتیک دیگر برای شهرداری تبریز

در جدال حساس و نفسگیر تبریز، این تیم میزبان بود که در کوارتر سوم با همان برتری تبریزی ها ادامه پیدا می کرد. تیم نفت تا اواخر بازی نتوانسته بود اختلاف ایجاد شده را جبران کند اما در دقایق پایانی، همان اتفاقی که در بازی چهارم بر علیه نفتی ها افتاده بود، این بار به کمک شان آمد و آن ها اختلاف را جبران کردند و تنها سه ثانیه مانده به انتهای بازی، 82 بر 81 از حریف پیش افتادند. سه ثانیه ای که البته تبریزی ها دو پرتاب آزاد داشتند و اصغرکاردوستی که پشت توپ بود. کاردوست تنها یک پرتابش را وارد سبد کرد تا رقابت پنجم این دو تیم هم مانند بازی قبلی به وقت اضافه کشیده شود.

در وقت اضافه اما شهرداری تبریزی که در ثانیه پایانی با پرتاب اصغر کاردوست از باخت فرار کرده بود، در وقت اضافه شرایط بهتری داشت. در نهایت هم این شاگردان مهران حاتمی در شهرداری تبریز بودند که با عملکرد خوب بازیکن خارجی و سنتر ایرانی اش یعنی اصغرکاردوست، 99 بر 92 پیروز میدان شدند.

در این بازی دمنیک فوروارد تبریز با ۳۰ امتیاز بیشترین امتیاز را به دست آورد و اصغر کاردوست با ۲۱ امتیاز و ۱۶ ریباند بهترین بازیکن این مسابقه بود.

سری فینال فصل جاری لیگ برتر بسکتبال از دوشنبه ۱۶ بهمن به میزبان تهران آغاز می شود که مهرام میزبان دو بازی اول خواهد بود و بازی های سوم و چهارم (درصورت نیاز) در تبریز برگزار می شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید