گفت وگوی با جی پلاس با کاندیدای ریاست کمیته ملی المپیک؛

مهدی هاشمی: نمی توان گفت لابی بازی در انتخابات خوب است یا بد!/ اساسنامه باید اصلاح شود

یکی از کاندیداهای ریاست کمیته ملی المپیک گفت: متاسفانه لابی وجود دارد و این موضوع جنبه مثبت و جنبه منفی دارد و نمی توان گفت که این لابی بازی خوب است یابد.

لینک کوتاه کپی شد

مهدی هاشمی که پیش از این سابقه ریاست فدراسیون تیراندازی را در کارنامه داشت، برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک نام نویسی کرده است.

او در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره هدفش از حضور در این انتخابات و نیز برنامه هایش برای کمیته ملی المپیک، جدی ترین رقبایش و موضوعات مرتبط صحبت کرد.

** ساختار کمیته المپیک نیاز به ساماندهی دارد

هاشمی ابتدا درباره برنامه های خود برای ریاست کمیته ملی المپیک گفت: ما در ابتدای کار هستیم و در حال حاضر می خواهیم برنامه هایی را تنظیم کنیم که اگر در انتخابات موفق شدیم بتوانیم با کمک آنها در اهداف کمیته ملی المپیک و رشته های ورزشی پیشرفت کنیم. این موضوع که از لحاظ ساختاری و قانونی کمیته ملی المپیک را سامان مناسبی بدهیم و بر اساس منشور المپیکی که به تصویب مجلس رسیده، برنامه هایمان را عملیاتی و اجرایی کنیم نیز در دستور کار ما قرار دارد.

** باید برای 10 رشته مدال آور سرمایه جذب کنیم

وی افزود: همچنین باید برای تعامل و همکاری با وزارت ورزش چارچوب مشخصی تعیین کنیم تا فدراسیون های ورزشی همه بدانند چارچوب تعاملات با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک چیست. دومین بحث ما هدف گذاری برای 10 رشته ورزشی است. 10 رشته ای که بتوانند سهم مدال آوری ما در بازی های آسیایی و المپیک را افزایش بدهند. برخی رشته های ما قابلیت های بیشتری دارد اما هنوز نتوانسته اند سرمایه لازم را جذب کنند تا در این رویدادهای مهم مدال آور باشند. طبیعتا رشته هایی که تا الان این وظیفه را داشته اند باید تقویت شوند و زمینه برای توسعه دیگر رشته نیز فراهم شود.

او ادامه داد: نکته دیگر بحث تقویت حضور بانوان است. در رشته هایی که امکان حضور پررنگ تر ما فراهم است، باید بهتر و بیشتر فعالیت کنیم. به لحاظ برخی محدودیت هایی که داریم امکان حضور بانوان در تمامی رشته های ورزشی فراهم نیست. حال که این محدودیت را داریم باید فرصت سازی جدیدی را انجام دهیم تا در رشته هایی که ظرفیت داریم موثرتر کار کنیم و البته تناسب در کلیه رشته ها تامین شود.

** کمیته پارالمپیک باید تقویت شود

کاندیداهای ریاست کمیته ملی المپیک درباره برنامه هایش جهت کسب کرسی های بین المللی نیز به جی پلاس گفت: بحث تعامل و ارتباط مناسب برای کسب جایگاه های بین المللی خصوصا توسعه و افزایش سهم ایران در کسب این کرسی ها در دستور کار ما قرار دارد. شاید ما با صاحبان کرسی های بین المللی هم رابطه عمیقی نداریم و از طرفی سهم ایران در جایگاه ها نیز مناسب نیست. این امر در رشته های پایه و پرمدال نیز صدق می کند و ما باید حضور جدی تر و قوی تر را داشته باشیم. طبیعتا بحث بودجه هم در کندی یا تندی بهبود وضعیت رشته های ورزشی تاثیرگذار است. در نهایت بحث دیگری که ما مورد توجه داریم، تعامل صحیح با کمیته ملی پارالمپیک است و باید این کمیته را تقویت و حمایت کنیم.

** سوابق مدیریتی ام خوب است

او در خصوص تاثیرسوابق مدیریتی در انتخابات کمیته ملی المپیک و هم چنین توانایی های خود نیز به جی پلاس گفت: برای تصدی یک جایگاه یا پست مدیریتی- اجرایی نیاز به وجود سوابقی هم از نظر علمی و هم از نظر عملی است. من بیش از 26 سال است که به صورت مستمر و مستقیم در فعالیت های ورزشی حاضر بودم. در بحث مدیریتی و اجرایی مدیریت کلان در کشور فعال بودم و به نظرم این سوابق خوب است می تواند به مدیریت آینده ام کمک کند. هیچ موقع هیچ فردی نمی تواند به تنهایی موفق باشد خصوصا در کارهای تخصصی و گستره که همراهی یک تیم با تجربه و متعهد می تواند ظرفیت های موجود را ارتقا ببخشد. در ورزش محدودیت های کمتری نسبت به سایر فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای ما وجود دارد و ما می توانیم از دریچه ورزش زمینه ای را ایجاد کنیم که که بتوانیم از این طریق آن طور که باید و شاید و آن طور که شایسته ایران است خودمان را به جهانیان نشان بدهیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چه کسی را رقیب اصلی خود برای تصدی ریاست کمیته ملی المپیک می داند، تصریح کرد: فعلا باید ببینم چه کسانی ثبت نام می کنند و تا زمانی که نفرات کامل نشوند نمی توان به صورت قاطع در این باره نظری داد. با این حال من در دو جایگاه ثبت نام کردم و این بدان معناست که اگر بر اساس شناخت و مشورت هایی که انجام می دهم فردی مناسب تر کاندیدا شد؛ در جایگاه دوم که ثبت نام کردم کمک می کنم تا اهدافش را تامین کنم. اگر هم نه که طبیعتا تلاش می کنم در جایگاه اولی که ثبت نام کردم در معرض انتخاب قرار بگیرم و ببینم آیا تصمیم گیرندگان این بار را روی دوش ما می گذارند یا خیر؟ چه انتخاب شوم و چه نشوم تمام تلاشم را انجام می دهم که ورزش کشور را ارتقاء بدهم.

** لابی در انتخابات جنبه های مثبت و منفی دارد

این کاندیدای ریاست کمیته ملی المپیک درباره تاثیر لابی ها در سرنوشت انتخابات کمیته المپیک هم به جی پلاس گفت: متاسفانه این  موضوع کم و بیش وجود دارد. لابی بازی می تواند جنبه مثبت و منفی داشته باشد و نمی توان به صورت مطلق گفت خوب است یا بد. همان طور که در برنامه هایم گفتم باید قوانین ساماندهی شود، یک سری از اهداف هم به همین موضوع باز می گردد. باید فارغ از اینکه چه تفکری حاکم است ،چارچوب قانونی را مدنظر قرار بدهیم. و سعی کنیم بحث ورزش را جدای از مباحث دیگر پیش ببریم. ورزش جایگاهی است که می تواند معرف شخصیت و نظام باشد و همان طور که گفتم به دور از جنجال های سیاسی زمینه ای برای انتقال فرهنگ ملت ایران به سایر کشورها باشد و طبیعتا اگر قرار باشد مسائل حاشیه ای سایه بیاندازد نمی تواند کمکی کند و حتی مانع هم ایجاد می کند. ما مسائل ورزش را باید به طور مستقل در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی پیش ببریم.

** تاثیرگذاری ام در مدال آوری المپیک 2020 به همکاری و همراهی ها ربط دارد!

هاشمی در پاسخ به این سوال که در صورت انتخاب شدن، چقدر می تواند در مدت زمان باقی مانده تا المپیک 2020 بر وضعیت مدال آوری ایران در توکیو تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: در فعالیت های مختلف باید چشم انداز و برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم. اگر حرکتی با برنامه، داشته باشیم و بر محور آن جلو رویم می توانیم به اهدافمان برسیم. البته اینکه چه مدت زمانی طول خواهید کشید، به همکاری و همراهی ها ربط دارد. اگر بدون برنامه و انفعالی رفتار کنیم نمی توانیم کار خاصی انجام دهیم.

** اساسنامه کمیته المپیک به اصلاح نیاز دارد

او هم چنین درباره انتقاداتی که نسبت به معرفی نخبگان ورزشی صورت گرفته نیز به جی پلاس گفت: وقتی شفاف سازی نکرده و شاخص های دقیق را اعلام نمی کنیم طبیعتا ابهام های چالش زا برای ما ایجاد می شود. باید شفاف تر از این کار کنیم.

هاشمی درباره موضوع اساسنامه و برگزاری انتخاب براساس اساسنامه قدیم هم تصریح کرد: به نظر می رسد تصمیم مناسبی گرفته شده است؛ تصمیمی که تجربه شده هم، هست اما اگر قرار است اصلاحی در این باره صورت بگیرد نباید برای دقیقه 90 بگذاریم. بعد از انتخابات باید سریع این اصلاح صورت بگیرد تا در چهارسال آینده ابهامات برطرف شود. قطعا اساسنامه به اصلاح نیاز دارد اما چگونگی آن نیاز به اقدام عاجل و موثر جمعی است.

دیدگاه تان را بنویسید