تحلیل جی پلاس از رقبای تیم ملی والیبال در مسابقات قهرمانی جهان

گروهی آسان میزبان شاگردان کولاکوویچ در بلغارستان + سوابق تیم ها

تیم ملی والیبال ایران حریفان خود را در رقابت های قهرمانی جهان 2018 شناخته و به نظر نمی رسد شرایط سختی برای صعود به دور دوم داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ قرعه کشی نوزدهمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی جهان سال 2018، در فلورانس ایتالیا برگزار شد و 24 تیم حاضر در این رقابت ها حریفان خود را شناختند.

تیم های ملی ایتالیا و بلغارستان به دلیل میزبانی سرگروه شدند و برزیل و آمریکا نیز که رتبه های اول و دوم رنکینگ جهان را در اختیار دارند دو سرگروه دیگر بودند.

براساس قرعه کشی صورت گرفته تیم ملی والیبال ایران در گروه D این رقابت ها با بلغارستان، لهستان، کوبا، فنلاند و پورتوریکو هم گروه شد.

گروه بندی کامل این رقابت ها به شرح زیر است:

گروه A: ایتالیا، آرژانتین، ژاپن، بلژیک، اسلوونی، دومینیکن (رم و فلورانس ایتالیا)

گروه B: برزیل، کانادا، فرانسه، مصر، چین، هلند (روسه بلغارستان)

گروه C: آمریکا، روسیه، صبرستان، استرالیا، نونس، کامرون (باری ایتالیا)

گروه D: بلغارستان، ایران ، لهستان، کوبا، ، فنلاند، پورتو ریکو (وارنا بلغارستان)

 

GetImage.asmx
گروه بندی کامل رقابت های والیبال قهرمانی جهان 2018

 

- نگاهی به رقبای ایران در رقابت های جهانی 2018:

* بلغارستان

بلغارستان به عنوان یکی از دو میزبان قهرمانی جهان در این رقابت ها حاضر است در رده چهاردهم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد.

این تیم در گذشته جزء قدرت های جهان والیبال بود و حتی سابقه حضور در فینال المپیک را هم دارد. بلغارها در المپیک 1980 مسکو با شکست برابر شوروی مدال نقره این دوره از رقابت ها را از آن خود کرد. این عنوان را می توان مهم ترین افتخار سبزپوشان اروپایی دانست.

این تیم در جام جهانی و قهرمانی جهان هم مدال آور بوده است. بلغارها در قهرمانی جهان 1970 نایب قهرمان و در جام جهانی 2007 نیز سوم شدند.

تیم ملی والیبال بلغارستان چهار مقام سومی قهرمانی جهان را هم در کارنامه دارد اما بهترین نتیجه این تیم همان نایب قهرمان در دوره ای است که خودش میزبان بود.

آنها در قهرمانی اروپا نیز عنوان دار هستند. یک نقره و چهار برنز نتیجه بلغارستانی ها در رقابت های والیبال قهرمانی اروپاست.

آخرین مدالی که این تیم در والیبال به دست آورده، مربوط به بازی های اروپایی 2015 باکو است که نایب قهرمان این بازی ها شدند.

این تیم با وجود اینکه همواره در میان برترین های والیبال بوده اما هیچ گاه نتوانسته طعم قهرمانی را بچشد. آنها امیدوارند این بار که میزبانی رقابت ها را برعهده دارند بتوانند بازهم مدال بگیرند برای اولین بار طلای یک رقابت والیبال را به دست بیاورند.

"پلامن کنستانتینوف" سرمربیگری این تیم را برعهده دارد و امیدوار است با بازیکنانی چون نیکولای نیکولوف، تسوتان سوکولوف، ویکتور یوسیفوف و پانچف بتواند طلسم ناکامی بلغارها در قهرمانی را بشکند.

 

BULGARIA
تیم ملی والیبال بلغارستان

 

* لهستان

از دیدنی ترین رقابت های والیبال ایران در سال های اخیر می توان به رویارویی این تیم با لهستان اشاره کرد. دیدار دو تیم ایران و لهستان در سال های گذشته جزء جذاب ترین و البته پرحاشیه ترین رقابت های والیبالی بوده است، دیدارهایی که در بیشتر مواقع با جنجال همراه شده است.

با وجود اینکه ایران در بازی های مهمی توانسته این تیم را شکست بدهد اما لهستان تیمی نیست که بتوان آن را دست کم گرفت.

این تیم با وجود ناکامی در رقابت های قهرمانی اروپا که خودش میزبان بود اما هم چنان در رده سوم رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال قرار دارد. عقاب ها در خانه خود به مقامی بهتر از دهمی اروپا نرسیدند تا فدراسیون این کشور "فردیناندو دجورجی" را از سمت سرمربیگری این تیم برکنار کند.

لهستان به عنوان قهرمان دوره گذشته این رقابت ها به صورت مستقیم راهی مسابقه ها شد. لهستانی ها که والیبال در کشورشان، در کنار فوتبال یکی از دو ورزش نخست است بعد از ناکامی در اروپا به دنبال قدرت نمایی در جهان هستند.

این تیم در سال های 1974 و 2014 قهرمانی این دوره از رقابت ها را به دست آورده و در این دوره هم می توان از آنها به عنوان مدعی نام برد.

یک قهرمانی المپیک؛ دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی رقابت های جهان؛ دو نایب قهرمانی و یک برنز جام جهانی؛ یک قهرمانی و یک سومی لیگ جهانی؛ یک قهرمانی، 5 نایب قهرمانی و دو عنوان سومی قهرمانی اروپا، از لهستان یک تیم پرافتخار ساخته است.

تیمی که با حضور بازیکنانی چون کوبیاک، کورک، زاتورسکی، لوماژ و کونارسکی برای هر حریفی دردسرساز خواهد بود؛ هر چند این تیم هنوز سرمربی خود را انتخاب نکرده و مشخص نیست چه بازیکنانی راهی قهرمانی جهان می شود.

 

poland-best-volleyball-team-world-championship
تیم ملی والیبال لهستان

 

* ایران

تیم ملی والیبال ایران در سال های اخیر موفقیت های زیادی را به دست آورده است. ملی پوشان ایران با مربیگری ایگور کولاکوویچ در رقابت های انتخابی جهان میزبان بودند. آنها با چهار پیروزی برابر چین، قزاقستان، قطر و کره جنوبی صدرنشین شدند و به راحتی سهمیه این رقابت ها را کسب کردند.

ایران در پنج دوره این رقابت ها در سال های 1970، 1998، 2006، 2010 و 2014 حاضر بود که به ترتیب مقام های بیست و یکمی، نوزدهمی، بیست ویکمی، نوزدهمی و ششمی را به دست آورد.

حضور در یک دوره المپیک در سال 2016، سه دوره جام جهانی، پنج دوره لیگ جهانی و 17 دوره قهرمانی آسیا از تجربه های ملی پوشان ایران در رقابت های بین المللی است.

بهترین رده ایران در جام جهانی نیز مربوط به سال 2015 است که هشتم شدیم. بهترین مقام ایران در لیگ جهانی هم در سال 2014 رقم خورد که این تیم چهارم شد.

ملی پوشان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا دو طلا، دو نقره و یک برنز را کسب کردند.  والیبال ایران در بازی های آسیایی نیز 9 دوره حاضر بوده که یک قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و یک عنوان سومی را به دست آورده است.

شاگردان کولاکوویچ که در حال حاضر در رده هشتم جهان حاضر هستند، به نظر نمی رسد با توجه به توان فعلی این تیم، کار سختی برای صعود از گروهشان داشته باشند اما ایران در این دوره به دنبال سکو است و می خواهد برای نخستین بار در این رقابت ها مدال بگیرد.

 

TeamIran
تیم ملی والیبال ایران

 

* کوبا

کوبایی ها در حال حاضر در رده شانزدهم رنکینگ FIVB هستند. این تیمِ قدرتی، در جهان والیبال حرف های زیادی برای گفتن دارد و عنوان های زیادی را هم به دست آورده است.

آنها در المپیک 1976 مونترال مدال برنز را از آن خود کردند تا در مهم ترین رقابت والیبالی جهان روی سکو بروند. دو نایب قهرمانی و دو عنوان سومی در رقابت های قهرمانی جهان، یک طلا، سه نقره و یک برنز در جام جهانی، یک طلا، 5 نقره و 3 برنز در لیگ جهانی از جمله افتخارات این تیم است.

آنها در آمریکا شمالی از جمله تیم های قدرتمند هستند.  کوبایی ها 14 قهرمانی، 4 نایب قهرمانی و 3 مقام سومی را در قاره خود کسب کردند.

آنخل لوپز، گوتییرز و اوسوریا از جمله بازیکنان این تیم هستند.

کوبا در رقابت های انتخابی قهرمانی جهان با تیم های پورتوریکو، مکزیک و گواتمالا هم گروه بود و بعد از پورتوریکو در گروهش دوم شد و به این رقابت ها رسید.

 

CUBA
تیم ملی والیبال کوبا

 

* فنلاند

فنلاند را می توان یکی از ناشناخته ترین تیم های حاضر در گروه D رقابت ها دانست. این تیم در حال حاضر در رده هجدهم جهان قرار دارد.

فنلاندی ها هفت دوره در رقابت های قهرمانی جهان حاضر بودند و بهترین رده شان در سال 2014 بود که نهم شدند.

این تیم تا به حال در جام جهانی و المپیک حاضر نبوده است. فنلاندِ اروپایی تاکنون 13 بار هم در لیگ جهانی حضور داشته و بهترین مقامش در این رقابت ها عنوان هفتمی در سال 2007 بود.

این تیم در همان سال در قهرمانی اروپا هم چهارم شد تا بهترین رده اش را در این رقابت ها نیز کسب کند.

فنلاند در دور انتخابی قهرمانی جهان با اسپانیا، چک، سوئد، قبرس و ایرلند شمالی هم گروه بود که با 5 برد متوالی با اقتدار راهی رقابت ها شد.

"توماس ساملوو" فنلاندی سرمربیگری تیم ملی کشورش را برعهده دارد و با توجه به اینکه چهار تیم به دور بعد صعود می کنند به نظر نمی رسد شانس زیادی برای رفتن به دور بعد رقابت ها داشته باشند.

 

FINLAND
تیم ملی والیبال فنلاند

 

* پورتوریکو

پورتوریکو از لحاظ رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال ضعیف ترین تیم گروه است.

این تیم در دور انتخابی بالاتر از کوبا قرار گرفت و با 2 برد و یک باخت صدرنشین شد و برای پنجمین بار به رقابت های قهرمانی جهان صعود کرد.

این تیم در تمام چهار دوره حضور خود در این رقابت ها، رده دو رقمی به دست آورده و بهترین مقام آنها دوازدهمی در سال 2006 است.

یک نقره و یک برنز هم از افتخارات قاره ای این تیم به شمار می رود. پورتوریکو همچنین چهار دوره در لیگ جهانی حاضر بوده که بهترین رده آنها هم عنوان شانزدهمی در سال 2011 است.

 

PUERTO
تیم ملی والیبال پورتوریکو

 

به گزارش جی پلاس، نوزدهمین دوره مسابقه های والیبال قهرمانی مردان جهان از 19 شهریور تا 8 مهر 1397 با حضور 24 تیم به میزبانی دو کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال کشورمان در مرحله نخست در شهر وارنا بلغارستان به جدال با حریفانش می‌پردازد.

دیدگاه تان را بنویسید