تمجید ویژه سایت AFC از اسطوره فوتبال ایران

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی تحت عنوان «نماد های آسیا» به تمجید از مهاجم سابق تیم ملی کشورمان پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی با عنوان «نماد های آسیا» به تمجید از علی دایی مهاجم سابق تیم ملی کشورمان و باشگاه پرسپولیس پرداخت.
ای اف سی نوشت، فقط یک نفر در تاریخ فوتبال بیش از 100 گل برای کشورش به ثمر رسانده است، بالاتر از بزرگانی همیشگی مانند پله و فرانس پوشکاش و ستاره های جدیدی مانند کریستیانو رونالدو و لیونل مسی.
این فرد،بازیکن افسانه ای جمهوری اسلامی ایران، علی دایی است که 109 گل در 149 بازی برای تیم ملی به ثمر رسانده است، آماری که باعث می شود او یکی از «نمادهای آسیا» باشد.


این گزارش در ادامه به معرفی علی دایی می پردازد: 
سن: 48 سال
باشگاه ها: استقلال اردبیل، تاکسیرانی، بانک تجارت، پرسپولیس، السد، آرمینیا بیلیفلد، بایرن مونیخ، هرتال برلین، الشباب، صبا، سایپا
بازی ملی (گل ها): 149 (109)

 

اسطوره شروع می کند

 

پس از شروع فعالیت حرفه ای فوتبال خود در سال 1988، توانایی دایی در گلزنی مستمر در باشگاه های اولیه خود باعث شد پرسپولیس تهرانسال 1994 او را به خدمت بگیرد، تا آن زمان او گلزنی برای تیم ملی و ثبت رکورد گلزنی با تیم ملی را شروع کرده بود .

دایی سال بعد با پرسپولیس در فصل 1995-1996 به عنوان قهرمانی لیگ دست یافت، اما اواخر همان سال، در جام ملت های آسیا، در امارات متحده عربی بود که دایی توجه  جهان فوتبال را به استعدادی که او را به یکی از ترسناک ترین مهاجمان تاریخ آسیا تبدیل می کرد، جلب کرد.

آن بازی

دایی بالاتر از پله، پوشکاش، مسی و رونالدو

در جام ملت ها آسیا در سال1996 ، دایی که آن موقع در السد قطر بازی می کرد در دور اول یک گل زد که در مقایسه با آنچه که قرار بود بعدا اتفاق بیفتد خیلی اهمیت نداشت، ایران به عنوان تیم اول گروه خود به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت تا دربرابر کره جنوبی قرار بگیرد.

در حالی که دیدار ایران و جمهوری کره تا اواسط نیمه دوم 2-2 بود، دایی گوی سبقت را از دیگران ربود. این مهاجم در 66 دقیقه تیم خود را 3-2 پیش انداخت و پس از آن سه گل دیگر به ثمر رساند تا در این بازی به تنهایی چهار گل به ثمر رسانده باشد، در آن مسابقه ایران 6-2 کره ای ها را کنار زد . در نهایت ،تیم ملی پس از این که در جمع 4 تیم در ضربات پنالتی به عربستان سعودی باخت در پایان به عنوان سومی دست یافت.

دایی که در آن دوره با هشت گل عنوان «آقای گل » مسابقات را به دست آورد،  به AFC گفت: "آن مسابقه زندگی ورزشی مرا تغییر داد زیرا بعد از آن من به آلمان منتقل شدم و زندگی من کاملا تغییر کرد."

حضور در آلمان

دایی بالاتر از پله، پوشکاش، مسی و رونالدو

زمان آن بود که دایی 28 ساله خود را در اروپا بیازماید زیرا آرمنیا بیله فلد برای جذب او اقدام کرده بود، و پس از تنها یک فصل حضور در بوندس لیگا، او در حال انتقال به یکی از بزرگترین تیم فوتبال جهان بود: بایرن مونیخ.

یک سال حضور در بین غول های آلمان باعث شد دایی اولین بازیکن ایرانی شود که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده، بایرن به عنوان نایب قهرمانی دست یافت و همچنین عنوان قهرمانی بوندس لیگا را به دست آورد. اواسط سال 1999 هرتا برلین او را به خدمت گرفت ، در همان سالدایی به عنوان « مرد سال» فوتبال آسیا انتخاب شد.

دایی سه سال در پایتخت آلمان بازی کرد که اوج بازی های او به ثمر رساندن دو گل در پیروزی2-1 هرتا مقابل چلسی در لیگ قهرمانان اروپا و یک گل دیگر در سن سیرو مقابل میلان بود.

دایی که سال 2002 با الشباب امارات متحده عربی به آسیا بازگشت ،می گوید:"من چیزهای زیادی [در آلمان] آموختم و یکی از مهمترین چیزهایی که من با خودم برای تیم های ایران به ارمغان آوردم ، نظم و انضباطی است که در آنجا آموختم."

موفقیت تاریخی

 دایی بالاتر از پله، پوشکاش، مسی و رونالدو

یک سال پس از اینکه دایی به آلمان نقل مکان کرد، تیم ملی ایران 20 سال پس از اولین حضور خود در رقابت های جهانی،در جام جهانی 1998 فرانسه، به میدان رفت.

آن مسابقه یکی از خاطره انگیز ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران بود. تیم ملی در بازی ای که توجه جهان را به خود جلب کرد، 2 - 1 مقابل ایالات متحده آمریکا پیروز شد.

با وجود اینکه دایی در آن مسابقه گلزنی نکرد،پاس گل او،گل تعیین کننده مهدی مهدوی کیا و اولین پیروزی تاریخ ایران در جام جهانی را رقم زد.

شکست مقابل یوگسلاوی و آلمان به این معنی بود که ایرانی ها در دور اول باید از جام خارج شوند، اما دایی تاکید دارد که تیم سال 98 بهترین تیم ملی بود که در آن بازی کرده است.

رکوردها شروع می شود

دایی بالاتر از پله، پوشکاش، مسی و رونالدو

دایی در مسابقات جام ملت های آسیا 2000در لبنان سه گل دیگر به ثمر رساند و ایران به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت.20 گل ملی در سال 2000، بالاتر از رکورد گل های ملی سایر بازیکنان فوتبال جهان بود.


این مهاجم در مقدماتی جام جهانی 2002 کره/ژاپن 10 گل به ثمر رساند، در آن دوره ایران در مرحله پلی آف مغلوب ایرلند شد و نسل طلایی فوتبال ایران از راه یابی به جام جهانی برای دومین بار پیاپی، باز ماند.
.

در پایان سال 2003، بزرگترین موفقیت دایی رقم خورد،وقتی که برابر لبنان گلزنی کرد و با 85 گل ملی بالاتر از فرانس پوشکاش، به بهترین گلزن تیم های ملی جهان تبدیل شد.

سه گل دیگر در رقابت های جام ملت های آسیا 2004، که تیم ملی در جمع چهار در ضربات پنالتی مقابل چین میزبان شکست خورد،، تعداد گل های دایی در جام ملت ها را به 14 گل رساند، رکوردی که تا کنون هم باقی مانده است.

صدتایی شدن

 

دایی بالاتر از پله، پوشکاش، مسی و رونالدو

دایی که با روند باور نکردنی همچنان گلزنی می کرد، سال 2004 با 4 گلی که در انتخابی جام جهانی 2006 مقابل لائوس به ثمر رساند، نخستین بازیکن مردی شد که به رکورد 100 گل برای تیم ملی کشورش دست یافت.

گل شماره 109 و پایانی این مهاجم برای تیم ملی کشورش در پیروزی 3-2 ایران بر کاستاریکا در مارس 2006، رقم خورد. پس از آن تیم ملی در اولین دور مسابقات جام جهانی آلمان حذف شد و دایی از فوتبال ملی کناره گیری کرد.

دایی می گوید:" من فکر می کنم این رکورد برای فوتبال ایران است، نه فقط برای من. همچنین این رکورد به خاطر سایر بازیکنان خوبی است که با من بازی کردند و این هدیه ای از سوی خدا بود."
"من فکر می کنم تمام رکوردها شکسته خواهند شد، بنابراین شاید این رکورد هم در آینده شکسته شود."

بعد چه اتفاقی افتاد؟

دایی بالاتر از پله، پوشکاش، مسی و رونالدو

دایی سال بعد، قبل از این که کفش های خود را بیاویزد ، با سایپا به عنوان بازیکن / مربی قهرمان لیگ ایران شد.

او پس از حضور در تیم ملی، پرسپولیس و نفت تهران،در حال حاضر به عنوان سرمربی به سایپا برگشته است.


افسانه ی دایی ، که سال 2014 به تالار مشاهیر AFC راه یافت، سال های سال زنده خواهد ماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید