بازگشتی که قلب استرالیایی‌ها را شکست

سایت فدراسیون جهانی فوتبال در بخش رویدادهای تاریخی‌اش، یادی از صعود تاریخی تیم ملی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سایت فیفا در گزارشی به مرور خاطره بازی برگشت تیم‌های ملی ایران و استرالیا در پلی‌آف بین قاره‌ای صعود به جام جهانی 1998 پرداخته است، دیداری که تساوی 2 بر 2 دو تیم ایران را با قانون گل زده بیشتری در خانه حریف راهی جام جهانی کرد.

در این گزارش آمده است:« به دلایلی کاملاً متضاد، روز 29 نوامبر سال 1997 تاریخی است که در خاطر تک‌تک هواداران تیم‌های ملی فوتبال ایران و استرالیا حک شده است. استرالیا به عنوان برنده منطقه اقیانوسیه برابر ایران به عنوان تیم چهارم قاره آسیا برابر هم قرار گرفتند تا برنده آنها جواز حضور در جمع 32 تیم جام جهانی 1998 فرانسه را کسب کند. بعد از 90 دقیقه، یکی از این دو کشور قرار بود پس از غیبت طولانی مدت، طلسم ناکامی‌اش برای صعود به جام جهانی را بشکند. تا آن زمان تنها حضور در جام جهانی سال 1974 بود و ایران هم آخرین بار 4 سال بعد در آرژانتین به جام جهانی رسیده بود. مکان نبرد، ورزشگاه کریکت ملبورن بود، استادیومی که محل برگزاری رویدادهای ورزشی زیادی بود اما تا آن زمان هرگز میزبان چنان مسابقه به یاد ماندنی از ورزش فوتبال نشده بود.»

سایت فیفا در ادامه گزارشش به ترکیب دو تیم، نتیجه بازی رفت (تساوی یک بر یک در تهران)، 85 هزار نفری که در ملبورن برای تماشای بازی آمده بودند اشاره کرده و با معرفی خداداد عزیزی زننده گل دوم ایران نوشته است:«نام خداد عزیزی بعد از به ثمر رساندن گلی که ایران را به جام جهانی 1998 فرستاد در تاریخ فوتبال ایران جاودانه شد. این بازیکن 26 سال که زمینه سال گل اول شد و یک هفته قبل در بازی رفت هم تک گل ایران را زده بود، در اوج حرفه‌اش که به عنوان بهترین بازیکن آسیا معرفی شد قرار داشت، عنوانی که به او کمک کرد دوران بازیگری‌اش را با تیم کلن در بوندس‌لیگای آلمان ادامه دهد. عزیزی در جام جهانی 1998 و پیروزی معروف ایران برابر آمریکا هم بازی کرد.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید