نفع مالی دربی در آلمان در برابر مانع صداوسیما

استقلال و پرسپولیس که می‌توانند از برگزاری دربی در آلمان نفع مالی خوبی ببرند حالا یک مانع بزرگ پیش روی خود می‌بینند و آن تلویزیون است که سهم خودش را می‌خواهد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در تمام دنیا باشگاه ها همه راه های درآمدزایی را طی می کنند تا بتوانند هزینه های فوتبال را تامین کنند، در این راه گاهی حتی تیم های ثروتمندی چون منچستر یونایتد، رئال مادرید و بارسلونا از اروپا تا چین و امارات و ... می روند و دیدارهایی دوستانه برگزار می کنند.(حتی بایرن مونیخ یک بار به ایران آمد و دیدار با پرسپولیس داشت) تا ضمن آمادگی بیشتر در تعطیلات بین فصول مختلف از راه بلیط فروشی و اسپانسرینگ و حق پخش تلویزیونی درآمد خوبی هم به دست آورند و گوشه‌ای از مشکلات مالی را که در نقل و انتقالات داشته اند از بین ببرند.

در ایران اما ظاهرا سرنا از سر گشادش دمیده می شود و صدا و سیما و بخش بازرگانی آن برای انجام دیدارهای مهیج و پردرآمد نه تنها حاضر نیست حق پخش تلویزیونی بدهد بلکه سهمی بزرگ هم برای اینگونه دیدارها و البته دیدارهای رسمی لیگ برتر می طلبد که هر از چند گاهی این زیاده خواهی موجب درگیری هایی بین فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه ها با این ارگان می شود.

موارد شخصی و درخواست سهم بالا از درآمد
پیش از این در خبرها داشتیم که اسپانسرهای دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داده که در اروپا این دو تیم به مصاف هم بروند و دربی برگزار کنند و از بلیط فروشی، حق پخش تلویزیونی و اسپانسرهای این بازی هر دو باشگاه سهم ببرند. این پیشنهاد از منظر اقتصادی آنقدر خوب بود که هر دو باشگاه تمایل خود را با وجود آنکه در تاریخ مورد نظر هنوز آمادگی کافی ندارند، اعلام کردند و البته نامه ای به بخش بازرگانی صدا و سیما ارسال کردند تا تکلیف حق پخش دربی مشخص شود.

متن نامه به مدیرکل بازرگانی صداوسیما
در نامه ای که از سوی دو باشگاه برای مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی سازمان صدا و سیما ارسال شده آمده است:« همانگونه که مستحضرید پیشنهاد طرح برگزاری دربی استقلال و پرسپولیس در اروپا و مشارکت صداوسیما در درآمدزایی از این محل از ابتدای سال جاری در چندین مرحله با جنابعالی مطرح و در جلسه فیمابین در اواخر خرداد ماه با جنابعالی کلیات محورهای همکاری مورد توافق قرارگرفت و با پیشنهاد جنابعالی فردای آن روز جلسه بعدی فیمابین با حضور سه شرکت تبلیغاتی معرفی شده از سوی جنابعالی برگزار و مقرر گردید طرح های پیشنهادی تبلیغاتی این سه شرکت در کوتاه ترین زمان ارائه شود که مجددا فردای آنروز تنها درخواست سهم بالایی از درامد از سوی شرکتهای معرفی شده توسط جنابعالی به باشگاه ها منعکس شد و تاکنون هیچ اقدام دیگری صورت نگرفته است.

با عنایت به اینکه جنابعالی در تماس های تلفنی و پیامکی پاسخ روشنی از تمایل یا عدم تمایل و یا خواسته های سازمان صدا و سیما برای همکاری در این موضوع اعلام ننموده اید و برخی موارد شخصی و قدیمی و بی ارتباط به این مسابقه را بیان داشته اید و این تاخیرات باعث از بین رفتن فرصت های باشگاه ها گردیده است، مقتضی است حداکثر تا روز ۵ شنبه مورخ ۹۶/۴/۸ بصورت مکتوب نظر نهایی و شرایط همکاری احتمالی خود را به صراحت اعلام نموده تا با هماهنگی با وزارت محترم ورزش و جوانان تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.

لازم به یادآوری است کلیه حقوق حق پخش تلویزیونی این مسابقه منحصرا متعلق به دوباشگاه استقلال و پرسپولیس است و با توجه به برگزاری مسابقه در خارج از کشور، باشگاه ها از حق مذاکره با شبکه های تلویزیونی متعددی که پیشنهاد خرید حق پخش مسابقه را داده اند برخوردار می باشند.»

ضرب الاجل و انتظار باشگاه های مردمی
در این نامه که ضرب الاجلی برای صدا و سیما مشخص کرده و از سوی هر دو باشگاه مورد تایید بوده است، صدا و سیما به نوعی متهم است به ضرر و زیان زدن به باشگاه ها به دلیل بی توجهی به پیشنهاد اقتصادی این دو باشگاه این در حالی است که هر دو باشگاه سر میز مذاکره اقتصادی چند جانبه بازرگانی آن ارگان نشسته اند و همچنان منتظر هستند تا تکلیفشان روشن شود.

نامه تهدید آمیز هر دو باشگاه مبنی بر اینکه این حق را دارند که سیگنال را به تلویزیون های بیرون کشور بفروشند کاملا واضح نوشته شده و البته بعید است که این دو باشگاه چنین کنند چرا که سلامت تبلیغات و صحت گزارش این بازی پر بیننده که بیش از ۶۰ میلیون نفر شاید بیننده داشته باشد و کنترل نماهای بسته و باز در تلویزیون های بیگانه تایید نمی شود.

تردید در خط قرمزها و مانع بزرگ پیشرفت استقلال و پرسپولیس
در واقع صدا و سیما به جای پرداخت حق پخش به هر دو باشگاه سهم بالایی در مورد درآمد های این بازی که متعلق است به خود دو باشگاه می خواهد و تبعات بعدی فروش حق پخش این بازی را هم در نظر نگرفته است. صدا و سیما با این رویه هم جلوی پیشرفت های اقتصادی باشگاه های پر طرفداری را که برای بقا نیازمند این کارهای اقتصادی هستند را می گیرد و هم خط قرمز ها را با تردید مواجه می کند.

به نظر می رسد صدا و سیما باید رویه دیگری در مورد فوتبال در نظر بگیرد و اینهمه یک جانبه به دلیل بی رقیب بودن به ماوقع نگاه نکند و حداقل تکلیف این دو باشگاه را مشخص کند و جواب نامه آنها را خیلی صریح و واضح بنویسد تا این دو باشگاه و رسانه های دیگر و بخش اسپانسرینگ آنها تکلیف خودشان را بدانند.

این باشگاه ها توسط پول مردم اداره می شوند 
قرار نیست دو باشگاه که این روزها توسط خود مردم اداره می شوند و پولی از بیت المال نمی گیرند و با پول مردم ارتزاق کنند، درآمدهایشان را به صدا و سیما تحویل بدهند. فراموش نکنید دوره دولتی بودن این دو باشگاه به نوعی تمام شده و آن چندرغازی که پیشترها وزارت ورزش به این دو باشگاه می داد گذشته است و امروز متولیان این دو باشگاه خود مردم هستند و این مردم که از باشگاه های خود حمایت می کنند دوست ندارند از محل درآمدهای باشگاه پولی به حساب ارگان دیگری ریخته شود.

در هر صورت این قصه روزی باید پایان یابد و تلویزیون هم مثل مجلس و مردم به فوتبال ایران کمک کند«حقش را بدهد نه اینکه پولی هم طلب کند» چه بهتر که در این زمینه ها صدا و سیما به سود باشگاه های مردمی راه را عوض کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید