مربیانی که ایران را به جام جهانی بردند

تا به حال سه مربی خارجی و یک مربی ایرانی موفق شده اند در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، این تیم را به جام جهانی ببرند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، از این چهار مربی فقط یک نفر ایرانی است و نکته بسیار جالب دیگر اینکه از این جمع فقط  یک نفر دیگر این شانس را دارد تا تیم ملی فوتبال ایران را برای دومین بار پیاپی به جام جهانی ببرد.

با مردان سرنوشت ساز نیمکت داغ تیم ملی که ایران را به جام جهانی بردند بیشتر آشنا میشویم:

حشمت خان، نفر اول

مهاجرانی از سال 55 تا 57 هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست داشت و در این مدت کم موفق شد تیم ملی را برای نخستین بار به جام جهانی ببرد.

ایران در این مدت با هدایت او 28 بازی را انجام داد که از این تعداد بازی 15 بار پیروز شد، هفت بار مساوی کرد و شش بار نیز شکست خورد.

تیم ایران با حشمت مهاجرانی نه تنها به جام جهانی صعود کرد که تا یک چهارم نهایی المپیک 1976 پیش رفت.

پس از او هرگز مربی دیگری از ایران موفق نشد ایران را به جام‌جهانی بفرستد؛ نه علی پروین، نه محمد مایلی‌کهن و نه علی دایی. مهاجرانی در جام‌جهانی 1978 آرژانتین نیز هدایتگر تیم ملی بود. تیم تحت هدایت او ابتدا مقابل هلند 3بر صفر مغلوب شد، در برابر اسکاتلند یک بر یک مساوی شد و در نهایت مقابل پرو تن به شکست 4 بر یک داد.

ویرا، تاریخ سازی کرد و رفت

ویرا نخستین مربی خارجی در تاریخ فوتبال ایران است که این تیم را به جام جهانی می برد و نخستین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که جواز صعود تیم را می گیرد اما در جام جهانی روی نیمکت تیم نمی نشیند. ویرا انتخاب بسیار عجیبی برای تیم ملی فوتبال ایران بود. او به دنبال اخراج مایلی کهن به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران رسید. بسیاری نسبت به این انتخاب جبهه گرفتند از جمله خود مایلی کهن که با اخراجش کنار نمی آمد.

البته ویرا که بیست و ششم آبان تا هشتم آذر 1376 هدایت تیم ملی را بر عهده داشت، تنها در سه بازی روی نیمکت تیم ملی نشست که در این سه بازی یک شکست و دو تساوی در کارنامه خود ثبت کرد تا میانگین صفر درصد پیروزی را در کارنامه مربیگری خود در تیم ملی ایران ثبت کند. ویرا پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی فرانسه به کشورش بازگشت تا ابتدا ایویچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شود و پس از اخراج او که به دنبال شکست عجیب 7 بر یک تیم ملی مقابل تیم آ.ث رم در یک دیدار تدارکاتی اتفاق افتاد جلال طالبی، سرمربی تیم ملی در جام‌جهانی 1998 فرانسه شود.

صعود بی دردسر با برانکو

برانکو دستیار بلاژویچ در انتخابی جام جهانی 2002 بود که چند سال بعد خود به سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران رسید. برانکو هدایتگر تیم ملی ایران در راه آسان ترین صعود به جام جهانی بود. دستیار سابق بلاژه‌ویچ از (اکتبر 2003 تا ژوئن 2006 )یعنی زمانی که تیم ملی در جام‌جهانی 2006 آلمان آخرین بازی گروهی خود را مقابل آنگولا انجام داد و یک بر یک مساوی شد هدایت تیم ملی را دست داشت.

قهرمانی در رقابت‌های غرب آسیا و کسب مقام سومی جام ملت‌های 2004 آسیا در برابر صعود تیم ملی به جام‌جهانی با مربیگری این کروات چندان به نظر نمی‌آمد. او که خیلی راحت تیم ملی را به جام‌جهانی برد، موفق‌ترین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران هم به شمار می‌رود. برانکو در زمان حضور خود در ایران 42 بار روی نیمکت تیم ملی نشست و این تیم را 29 بار به پیروزی رساند. ثبت شش تساوی و هفت شکست بخش دیگری از کارنامه او در تیم ملی فوتبال ایران است.برانکو ایوانکوویچ به دنبال کسب نتایج ضعیف تیم ملی در جام‌جهانی 2006 آلمان به کار خود در ایران پایان داد.

کی روش، مردی که جاودانه شد

کی روش پس از ویرا و برانکو سومین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران است که تیم ملی را به جام جهانی برد. کی روش سال 2011 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. تیم ملی فوتبال ایران با هدایت روند سختی را پشت سر گذاشت و در نهایت نوبت به بازی مرگ و زندگی اولسان کره جنوبی رسید، همان مسابقه ای که قوچان نژاد گل زد و ایران به جام جهانی رفت.

حالا کی روش امشب به نخستین مربی در تاریخ فوتبال ایران تبدیل می شود که تیم را دو بار پشت سر هم به جام جهانی می برد.

 

دیدگاه تان را بنویسید