هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال

جدال استقلال و تراکتور برای نائب قهرمانی / سیاه جامگان به دنبال برد مقابل قهرمان

پرونده شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور فردا (پنجشنبه) با برگزاری هشت دیدار بسته خواهد شد، لیگی که قهرمان آن سه هفته زودتر مشخص شد، اما رقابت در آن هنوز داغ داغ است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به آخرین هفته شانزدهمین دوره لیگ برتر رسیدیم، هفته‌ای که در آن جنگ نایب قهرمانی، شانس کسب سهمیه آسیا و بقا در لیگ همچنان ادامه دارد. در زیر نگاهی خواهیم داشت به دیدارهای هفته سی‌ام لیگ برتر:

سیاه‌جامگان مشهد - پرسپولیس

هر چقدر که این بازی برای قهرمان لیگ بی‌اهمیت باشد، برای سیاه‌جامگان دیدار مرگ و زندگی است. اکبر میثاقیان با آمدنش به تیم سیاه‌جامگان سعی کرد به لحاظ روحی و روانی با بازیکنان کار کند و نتایج نسبتاً خوبی هم به دست آورد. با این حال، شرایط به گونه‌ای پیش رفته که سیاه‌جامگان هم باید پرسپولیس را شکست دهد و هم منتظر لغزش صبای قم و سایپا باشد. سیاه‌جامگان با 27 امتیاز در رده پانزدهم جدول است و با تیم صبای قم و سایپا یک و دو امتیاز اختلاف دارد. در این مدت حرف و حدیث‌های زیادی از سوی صبایی‌ها مطرح شده که پرسپولیس انگیزه زیادی مقابل سیاه‌جامگان ندارد، اما شاگردان برانکو ایوانکوویچ در بازی با ذوب‌آهن نشان دادند که دوست ندارند در دیدارهای تشریفاتی هم بازنده باشند. میثاقیان که در بازی با ماشین‌سازی مدام بالا و پایین می‌پرید، به طور حتم چهره ویژه این دیدار خواهد بود. بازیکنان پرسپولیس که به خاطر اعتصاب در تمرینات به دلیل عدم دریافت مطالبات‌شان سخت مورد انتقاد هواداران و اهالی فوتبال قرار گرفتند، باید با تمام قدرت برابر سیاه‌جامگان بازی کنند، چون چشم امید صبا و سایپا به ساق آنها دوخته شده است. پرسپولیس 66 امتیازی در این دیدار سروش رفیعی را به دلیل محرومیت و وحید امیری را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد.

گسترش فولاد تبریز - صنعت نفت آبادان

برنده این دیدار تنها چند پله در جدول رده‌بندی صعود خواهد داشت. گسترش از کسب سهمیه آسیا بازمانده و نفت‌آبادان هم خیالش از ماندن در لیگ راحت شده است. برای آبادانی‌ها جای خوشحالی دارد که یک فصل دیگر تیم محبوب‌شان در لیگ برتر حضور خواهد داشت، چرا که عادت کرده بودند تیم‌شان در سالیان اخیر همیشه در حال رفت و آمد به لیگ برتر و برگشت به لیگ دسته اول باشد. شاید مسئولان نفت به این فکر باشند که با پایان فصل تیم بهتری برای رقابت‌های فصل آینده آماده کنند. در طرف دیگر میدان هم فراز کمالوند هم قصد دارد با بهبود رتبه تیمش بگوید که امسال بر خلاف سال گذشته نتایج خوبی با گسترش کسب کرده است. شاگردان کمالوند با 35 امتیاز در رده نهم و شاگردان فیروز کریمی با 33 امتیاز در جایگاه دوازدهم قرار گرفته‌اند.

سایپای تهران - ماشین سازی تبریز

فصل کابوس‌وار حسین فرکی و شاگردانش به ایستگاه آخر رسید. شاید زمانی که فرکی هدایت سایپا را برعهده گرفت، تصور نمی‌کرد روزی در انتهای فصل باید برای نیفتادن تیمش تلاش کند. سایپا برخلاف خریدهایی که در نیم‌فصل دوم انجام داد، نتایج مطلوبی کسب نکرد و اکنون بر لبه تیغ قرار گرفته و اگر لغزش داشته باشد، به لیگ دسته اول سقوط خواهد کرد. فرکی خوب می‌داند که مدیران سایپا از حالا به فکر سرمربی فصل آینده هستند، چرا که از نتایج تیم‌شان راضی نیستند. فرکی برای اینکه فصل برای او به بدترین شکل ممکن تمام نشود، باید سایپا را در لیگ نگه دارد. هر چند آنها مقابل تیمی بازی دارند که سقوطش به دسته اول حتمی شده و انگیزه زیادی ندارد. سایپایی‌ها دوست دارند در روزی که کاپیتان باتجربه این تیم ابراهیم صادقی به طور رسمی از میادین فوتبال خداحافظی می‌کند با یک برد شیرین ضمن بقا در لیگ برتر، خاطره خوشی نیز برای کاپیتان خود باقی بگذارند. سایپا 29 امتیازی است و در رده سیزدهم قرار دارد.

فولاد خوزستان - پیکان

این دیدار هم به مانند برخی از بازی‌های هفته پایانی، تأثیری در سرنوشت دو تیم نخواهد داشت، اما همان‌طور که اشاره کردیم هیچ تیمی دوست ندارد رتبه‌اش پایین‌تر از جایگاه فعلی‌اش باشد. شاگردان نعیم سعداوی در هفته‌های گذشته شرایط بحرانی را پشت سر گذاشتند، اما بازهم به خاطر کسب نتایج ضعیف از سوی مدیریت باشگاه 15 درصد از قرارداشان  کسر شد. این تصمیم با واکنش تند سعداوی و شاگردانش روبه‌رو شد، آنها که هفته گذشته نفت آبادان را شکست دادند تا ماندن‌شان در لیگ قطعی شود. از اظهارنظرهای اخیر مدیرعامل فولاد و سرمربی این تیم این‌طور به نظر می‌رسد که بازی با پیکان آخرین حضور سعداوی در فولاد باشد. برای پیکان هم شرایط مشابه فولاد است. پیکان در مجموع نتایج خوبی در این فصل کسب کرد، اما مدیران باشگاه انتظار داشتند با جذب بازیکنان خوب این تیم بتواند سهمیه آسیا را کسب کند. باید دید که پس از پایان این هفته، مدیران باشگاه چه تصمیمی برای نیمکت پیکان خواهند گرفت. پیکان با 41 امتیاز در رده ششم و فولاد 35 امتیازی در جایگاه دهم ایستاده‌اند.

ذوب‌آهن اصفهان - پدیده خراسان

شاگردان رضا مهاجری که با پنج برد پی‌درپی در جدول لیگ خودشان را بالا کشانده بودند، در مصاف با سه تیم بالای جدول شکست خوردند و ترمزشان کشیده شد. آنها مقابل تراکتورسازی، پرسپولیس و سپس استقلال نتیجه را واگذار کردند تا نوار پیروزهای‌شان پاره شود. چه بسا اگر لیگ ادامه پیدا می‌کرد، پدیده باید برای نیفتادن می‌جنگید! برای آنها بازی مقابل ذوب‌آهن خیلی اهمیتی ندارد، اما بازی فردا برای شاگردان مجتبی حسینی از اهمیت زیادی برخوردار است. ذوب‌آهن پس از هفته‌ها رده چهارم را از دست داده و باید منتظر لغزش همشهری خود یعنی سپاهان مقابل استقلال باشد. شاگردان حسینی هفته گذشته در حالی که با نتیجه 3 بر یک از پرسپولیس پیش بودند، نتوانستند نتیجه را حفظ کرده و در نهایت به تساوی دست یافتند. ذوب‌آهن با 43 امتیاز در رده پنجم و پدیده با 34 امتیاز یازدهم است.

تراکتورسازی تبریز - نفت تهران

تراکتورسازی فصل عجیبی را سپری کرد. آنها با جذب بازیکنان نامی خودشان را به عنوان مدعی قهرمانی لیگ معرفی کردند، اما محرومیت‌شان از نقل‌وانتقالات در تعطیلات نیم‌فصل و مصدومیت بازیکنان شاخص، این تیم را در سراشیبی قرار دارد. شاگردان امیر قلعه‌نویی که از قهرمانی ناامید شدند، دو هفته پیش به استقلال خوردند که خودش را به آنها رسانده بود. در روزی که شانس با تراکتورسازی همراه بود، شاگردان امیر قلعه‌نویی استقلال را شکست دادند و دوباره به رده دوم بازگشتند. خیلی‌ها تصور می‌کردند که جنگ نایب قهرمانی را تراکتورسازی برد، اما شکست این تیم برابر سپاهان و برتری استقلال مقابل پدیده خراسان، بار دیگر شاگردان قلعه‌نویی را به رده سوم برد. جایگاه دومی در دستان تراکتورسازی نیست و علاوه بر اینکه باید نفت را شکست دهند، می‌بایست منتظر شکست استقلال مقابل سپاهان هم باشند. در سوی دیگر، علی دایی و شاگردانش هم فصل خوبی را سپری نمی‌کنند. آنها مدعی هستند که اگر مشکلات مالی نبود، شاید نتایج بهتری کسب می‌کردند. بازیکنان این تیم اعلام کرده‌اند که منتظر پایان فصل هستند تا تیم فصل آینده خود را انتخاب کنند. تراکتورسازی با 53 امتیاز در رتبه سوم است و نفت هم با 36 امتیاز در رده هشتم قرار دارد. این بازی البته پیش بازی دو تیم قبل از رویارویی‌شان در فینال جام حذفی است، مسابقه‌ای که در هفته پایانی اردیبهشت ماه در خرمشهر برگزار خواهد شد.

صبای قم - استقلال خوزستان

یکی دیگر از تیم‌هایی که برای بقا می‌جنگد، صبای قم است. ماندن شاگردان صمد مرفاوی در لیگ دست خودشان است و اگر برنده بازی خانگی مقابل استقلال خوزستان باشند، در لیگ می‌مانند. تنها نگرانی شاگردان مرفاوی تقابل سیاه‌جامگان مقابل پرسپولیس بی‌انگیزه است، اما صبایی‌ها نباید دلخوش به این بازی باشند و باید حریف خود را شکست دهند تا بدون حرف و حدیث در لیگ بمانند. این دیدار آخرین حضور رضا عنایتی به عنوان بازیکن است و او پس از بازی کفش‌هایش را می‌آویزد. استقلال خوزستان هم که در میانه جدول جا خوش کرده، قصد دارد با برتری مقابل صبا با روحیه خوب خودش را برای آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا آماده کند. صبای قم با 29 امتیاز در رده چهاردهم و استقلال خوزستان با 38 امتیاز در جایگاه هفتم قرار دارند.

استقلال - سپاهان اصفهان

تنها دیداری که نتیجه آن برای هر دو تیم مهم است، بازی استقلال و سپاهان خواهد بود، چرا استقلال برای نایب قهرمانی و سپاهان برای کسب سهمیه آسیا می‌جنگد. شاگردان منصوریان به لطف شکست تراکتورسازی و برتری مقابل پدیده خراسان دوباره به رده دوم بازگشتند و این فرصت را دارند تا خودشان را به عنوان نایب قهرمان معرفی کنند. خبر خوب برای منصوریان، بازگشت امید ابراهیمی به تمرینات است. این بازیکن توانمند در بازی با پدیده و به هنگام گرم کردن مصدوم شد، اما از روز گذشته به تمرینات اضافه شد و به احتمال زیاد در ترکیب آبی‌پوشان قرار می‌‌گیرد. بازی با سپاهان برای منصوریان یادآور خاطرات نیم‌فصل اول است. او که با استقلال نتایج خوبی در نیم‌فصل اول نگرفت و از جام حذفی هم کنار رفت، در دیداری که تصور می‌شد آخرین حضورش روی نیمکت استقلال باشد، بازیکنی چون مهدی رحمتی را روی نیمکت نشاند. منصوریان در آن بازی از بازیکنان جوان استفاده کرد، بازیکنانی که نیم‌فصل دوم بهترین عملکرد را داشتند و استقلال را تا این رده بالا آوردند. بنابراین منصوریان دوست دارد برخلاف بازی رفت که دقایق آخر با گل بهنام برزای از شکست گریخت، این بازی را برنده از زمین خارج شود. سپاهانی‌ها با آمدن کرانچار روزهای خوبی را سپری می‌کنند. آنها به مانند استقلال نتایج خوبی در نیم‌فصل اول نگرفتند و پس از کنار گذاشتن عبدالله ویسی، دوباره هدایت تیم را به کرانچار دادند. کرانچار هم نتایج خوبی با سپاهان گرفته و در پنج دیدار اخیر موفق به کسب 13 امتیاز شده است و مترصد این است که با  شکست استقلال و کسب رتبه چهارم در صورت قهرمانی تراکتورسازی در جام‌حذفی سهمیه آسیا را کسب کند. استقلال 54 امتیازی دوم است و سپاهان با 45 امتیاز در رده چهارم ایستاده است.

برنامه هفته سی‌ام لیگ برتر به شرح زیر است:

پنجشنبه - 14 اردیبهشت 96

سیاه‌جامگان مشهد - پرسپولیس، ورزشگاه ثامن مشهد

داوران: محمدرضا اکبریان، سعید قاسمی، امیر مبشر و سعید رحیمی‌مقدم

ناظر داوری: فریدون  اصفهانیان

گسترش فولاد تبریز - صنعت نفت آبادان، ورزشگاه بنیان دیزل تبریز

داوران: تورج حق‌وردی، محمد عطایی، علی دودانگه و محمد ملکی

ناظر داوری: بهرام مهرپیما

سایپای تهران - ماشین سازی تبریز، ورزشگاه پاس قوامین تهران

داوران: سیدمهدی سیدعلی، سجاد طوری، یعقوب حجتی و علی میرغفاری

ناظر داوری: زاهد بحرینی

فولاد خوزستان - پیکان تهران، ورزشگاه غدیر اهواز

داوران: موعود بنیادی‌فر، مهدی عالیقدر، مهدی شفیعی و شاهو اصلانی

ناظر داوری: حسین نجاتی

ذوب‌آهن اصفهان - پدیده خراسان، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

داوران: رضا کرمانشاهی، مهدی الوندی، رضا قیم و حسین زیاری

ناظر داوری: علی خسروی

تراکتورسازی تبریز - نفت تهران، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

داوران: رضا مهدوی، محمدرضا منصوری، یعقوب سخندان و سعاد وفاپیشه

ناظر داوری: محمدجواد تقی پور

صبای قم - استقلال خوزستان، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

داوران: اشکان خورشیدی، رحیم شاهین، حمید غمزه و کمیل غلامی

ناظر داوری: نادر جعفری

استقلال تهران - سپاهان اصفهان، ورزشگاه آزادی تهران

داوران: محمدحسین زاهدی‌فرد، آرمان اسعدی، علیرضا ایلدروم و ناصر جنگی

ناظر داوری: محمود رفیعی

- کلیه دیدارها به صورت همزمان از ساعت 18 برگزار خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید