آذربایجان، ورزش زورخانه‌ای را به نام خود مصادره کرد!

سایت بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو در حالی گزارشی از ورزش زورخانه‌ای نوشته که مبدا این رشته را به آذربایجان نسبت داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بازی‌های کشورهای اسلامی از 12 تا 22 می در آذربایجان برگزار می‌شود که در صفحه این مسابقات به جزئیات درباره رشته‌های شرکت‌کننده اشاره شده که یکی از این موارد ورزش زورخانه‌ای است.

در نکته‌ای جالب در وصف ورزش زورخانه‌ای نوشته شده است: طبق واقعیت‌های تاریخی منبع ورزش ملی آذربایجان ورزش زورخانه‌ای است که اساس آن به 700 سال قبل برمی‌گردد که توسط پوریای ولی چارچوب مشخصی گرفت.

نکته قابل توجه اینکه در توصیف کلمه زورخانه از کلمات فارسی استفاده شده است!

در ادامه این گزارش آمده است: زورخانه از دو بخش تشکیل شده است؛ زور که به معنای قدرت است و خانه“khaneh که به معنای خانه است که در حالت کلی زورخانه به معنای خانه قدرت می‌دهد.

ورزش زورخانه‌ای به مدت 3 روز در کریستال هال برگزار می‌شود. روز نخست مسابقات به صورت گروهی روز دوم به صورت انفرادی و روز سوم هم ورزش پهلوانی برگزار می‌شود.

واقعیت‌ها و فیگورها:

ورزش زورخانه‌ای با ریتمی خاص توسط مرشد برگزار می‌شود. مرشد کسی است که با ابزارآلاتی ریتمی را به اجرا درمی‌آورد. این مرشد در جایگاهی خاص می‌نشیند. شکل و فرم وسایل ورزش زورخانه‌ای از  سلاح‌های قدیمی است. ورزشکاران این رشته نیز تجهیزات خاصی مثل زنگ، زره، کمان و ... دارند.

مسابقات نیز در 5 وزن برگزار می‌شود. این مسابقات 2 راند 3 دقیقه‌ای دارد که بین آنها 30 ثانیه استراحت داده می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید