آمار تکان‌دهنده ناهنجاری حرکتی دانش‌آموزان ایرانی

یک متخصص توانبخشی ورزشی با بیان این که در بسیاری از مناطق کشور ناهنجاری‌های حرکتی در بین دانش‌آموزان وجود دارد گفت: متاسفانه انجام حرکات اصلاحی در زنگ ورزش مدارس جدی گرفته نمی‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر بهنام قاسمی با اشاره به آمار بالای ناهنجاری‌های حرکتی در بین دانش‌آموزان ایرانی سراسر کشور اظهار کرد: متاسفانه آمار نشان می‌دهد در بسیاری از مناطق کشور 85 درصد دانش‌آموزان با ناهنجاری‌های حرکتی، اسکلتی و عضلانی نظیر گودی گردن و کمر، قوز پشت، پاهای پرانتزی، افتادگی شانه‌ و...مواجه هستند اما در مقابل این زنگ خطر جدی، برنامه علمی جهت درمان این ناهنجاری‌ها در زنگ ورزش مدارس وجود ندارد. تمامی این ناهنجاری‌ها را می‌توان با نرمش‌های بسیار ساده اما علمی برطرف کرد تا در آینده به مشکلات جدی تبدیل نشوند اما این امر بسیار مهم و حیاتی در مدارس مورد غفلت قرار گرفته است.

متخصص توانبخشی ورزشی با اشاره به دلایل مختلف این ناهنجاری‌ها گفت: یکسری از این ناهنجاری‌های حرکتی منشا ارثی دارند اما بیش‌تر این موارد ناشی از رعایت نکردن بهداشت حرکتی شامل کم تحرکی، بد راه‌رفتن، بد ایستادن، خوابیدن نامناسب، تغذیه بد و ... است که لطمات زیادی را به کودکان و نوجوانان ایرانی وارد کرده است و متاسفانه برنامه‌های علمی نیز در زنگ ورزش مدارس برای درمان این ناهنجاری‌ها اجرا نمی‌شود. زنگ ورزش در مدارس فرصت بسیار ارزشمندی برای درمان بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های حرکتی در خیل عظیم دانش‌آموزان است تا در آینده با مشکلات بسیار جدی مواجه نشوند.

وی با بیان این که تجهیزات ورزشی و امکانات مدارس نظیر میز و صندلی دانش‌آموزان نیز در بسیاری از مدارس غیراستاندارد است تصریح کرد: استفاده دانش‌آموزان از این وسایل نامناسب و غیراستاندارد نیز لطمات زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.

قاسمی در ادامه با بیان این که اقدامات اصلاحی برای درمان ناهنجاری‌های حرکتی دانش‌آموزان در زنگ ورزش به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی‌شود خاطرنشان کرد: زنگ ورزش مدارس باید تمامی اهداف روحی و روانی و جسمانی دانش‌اموزان را پاسخگو باشد اما در عمل این برنامه‌ها جدی گرفته نمی‌شود و دانش‌آموزان به روش‌های سنتی فقط به بازی می‌پردازند؛ در حالی که بهترین حالت این است که در قالب انواع مختلف بازی‌ها که با استفاده از آزمون‌های علمی ثابت شده هستند، مسولان ورزش مدارس برای درمان ناهنجاری‌های حرکتی در دانش‌اموزان اقدام کنند و بعد از آن به سراغ انجام ورزش‌هایی نظیر فوتبال، والیبال و .. بروند. کودکان مخصوصا در مقطع ابتدایی از اسکلتی نرم برخوردارند اما بسیاری از اوقات مشاهده شده توپ فوتبال سنگینی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که بازی با آن به عنوان مثال باعث ایجاد پاهای پرانتزی در دانش‌آموزان شده است.

وی با تاکید بر این که باید انجام نرمش‌های اصلاحی متناسب با انواع ناهنجاری‌های حرکتی در اولویت معلمان ورزش در مدارس قرار گیرد افزود: باید یک سوم زمان زنگ ورزش در مدارس به این گونه نرمش‌ها متناسب با نوع ناهنجاری حرکتی در هر دانش‌آموز اختصاص یابد و در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه انجام شود.

متخصص توانبخشی ورزشی با بیان این که زنگ ورزش در مدارس ایران جدی گرفته نمی‌شود و برنامه‌ها بر مبنای روش‌های علمی نیست خاطرنشان کرد:متاسفانه برنامه‌های زنگ ورزش مداری بگونه‌ای نیست که جوابگوی سلامتی و اصلاح ناهنجاری‌های حرکتی در آن‌ها باشد.اگر هم از سطوح بالاتر برنامه‌ای در این جهت وجود داشته باشد از سوی بسیاری از معلمان ورزش اجرا نمی‌شود که لازم است نظارت جدی بر روی عملکرد آن‌ها صورت گیرد.

قاسمی افزود:باید ارتباط بسیار بهتری میان اولیا دانش‌آموزان و معلمان ورزش در مدارس وجود داشته باشد تا اگر دانش‌اموزی به ناهنجاری حرکتی مبتلاست در خانه نیز انجام ورزش‌های اصلاحی را در دستور کار قرار دهد. در بسیاری از کشورهای جهان پس از بررسی و معاینه دقیق دانش‌آموزان، ناهنجاری های حرکتی در آن‌ها با استفاده از ورزش اصلاح می‌شود تا در آینده این مشکلات قابل درمان تبدیل به بیماری نشود اما این موضوع در ایران جدی گرفته نمی‌شود. امیدوارم مسوولان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به این امر جدی توجه کافی داشته باشند چرا که زنگ خطر در این‌باره به صدا درآمده و باید در جهت مقابله با آن به روش‌های علمی عمل کرد.

منبع: ایسنا

 

دیدگاه تان را بنویسید