جی پلاس؛ هومن افاضلی درمورد برتری تیم ملی مقابل ترکمنستان در ۲ بازی رفت و برگشت، اظهار داشت: در جام ملت‌ها محدودیت‌هایی برای تغییر تیم ملی داشتیم زیرا تورنمنتی است که باید شرایط باثباتی برای تیم ایجاد کرده و از تجربه بازیکنان و تمام سرمایه‌های خود استفاده می‌کردیم اما پس از پایان این مسابقات کم کم پروسه ورود جوان‌ترها به تیم ملی شروع شده و کادرفنی تیم ملی سعی می‌کند نفرات مناسب و مستعد لیگ برتر که می‌توانند در میان مدت و دراز مدت به تیم تزریق شده و جای بزرگ‌ترها را بگیرند به تیم اضافه شوند

.وی افزود: کادرفنی تیم ملی و امیر قلعه‌نویی تلاش می‌کنند این گذر را برای تیم ملی فراهم کنند تا در آینده میانگین سنی تیم را کمتر کرده و از نفراتی استفاده شود که می‌توانند در تورنمنت‌های آتی به تیم کمک کنند.مشاور تیم ملی فوتبال کشورمان درخصوص اینکه این تیم بازی‌های تدارکاتی زیادی انجام نمی‌دهد و امیر قلعه‌نویی باید به نتیجه گرفتن در دیدارهای رسمی هم توجه کند و در چنین وضعیتی آیا شرایط برای تغییر نسل تیم ملی برای جام جهانی بعدی فراهم خواهد شد، گفت: قطعا این اتفاق می‌افتد زیرا اگر چنین مسیری را نرویم‌، با بازیکنان برخی پست‌ها نمی‌توانیم در تورنمنت‌های بعدی شرکت‌ کنیم. هرچند سن نشان‌دهنده عملکرد بازیکنان نیست و کیفیت کارشان مهم است اما باید نگاه میان مدت و دراز مدت هم داشته باشیم.

افاضلی تصریح کرد: در تیم ملی اهمیت نتایج خیلی زیاد است و فعالیتش نیز محدود به فیفادی‌ها است. به همین دلیل کار سخت خواهد شد. باید در همین حین شرایط را فراهم کنیم اما محدودیت‌هایی وجود دارد. با این وجود باید از همین روزها بهترین استفاده را برده و سعی کردیم از همین دیدار با ترکمنستان، چنین اتفاقی بیفتد. این روند ادامه‌دار است و تغییرات انجام می‌شود. هر بازیکن جوان باکیفیتی شانس بازی کردن برای تیم ملی را دارد. از طرفی شرایط دیگری هم وجود دارد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم.
 
وی اضافه کرد: حتی نفراتی که شرایط سنی‌شان بالا است اما کیفیت دارند، خارج از نظر کادرفنی تیم ملی نیستند. هرکس بتواند به تیم کمک کند، قطعا در دایره تیم ما قرار می‌گیرد.مشاور فنی تیم ملی درخصوص اینکه آیا سرمایه‌گذاری هنگفت عربستان به فوتبال این کشور کمک می‌کند، توضیح داد: قطعا کمک کرده است. عربستانی‌ها بحث‌های اقتصادی هم داشته‌اند و حتی این اتفاق روی تولید ناخالص ملی‌شان هم اثر گذاشته است. اگر برنامه دراز مدت داشته و روند را ادامه بدهند، برای فوتبال و اقتصاد عربستان، اتفاق بزرگی می‌افتد اما اگر فقط یک کار تبلیغی کوتاه مدت باشد، به این هزینه نمی‌ارزد. حتی این موضوع می‌تواند روی فوتبال اروپا هم تاثیر بگذارد.

افاضلی درمورد اینکه برخی بازیکنان برای بازگشت به تیم ملی حاضر به عذرخواهی نیستند و برخی نفرات باتجربه نیز حاضر به خداحافظی نیستند، عنوان کرد: این موضوع جزء شیرینی‌های کار است. هر جایی مدیریت منابع انسانی باشد، چنین مسائلی هم وجود دارد. خوشبختانه امیر قلعه‌نویی مربی باتجربه‌ای است و تجربه گذشته هم پیش روی ما است. همین مسائل که مانند سند برای ما می‌ماند، کمک می‌کند تصمیمات بهتری بگیریم. کادرفنی تیم ملی نیز تلاش می‌کنند بهترین شرایط را برای تصمیم‌گیری او فراهم کنند.

وی درمورد شرایط لیگ برتر، خاطرنشان کرد: لیگ ما بسیار سخت است. یکی از دلایلش نزدیکی بیش از اندازه تیم‌ها است. متاسفانه پرورش بازیکنان را در لیگ جدی نگرفته‌ایم و تعداد بازیکنانی که می‌توانند شرایط بازی را با کیفیت خود تغییر بدهند در لیگ ما انگشت‌شمار است. به همین دلیل تیم‌ها بسیار به هم نزدیک هستند. باید به این اشکال بزرگ فکر شده و برایش برنامه‌ریزی شود. امیدوارم مجید جلالی به عنوان رئیس کمیته فنی فدراسیون راهکارهای مناسبی داشته باشد. شاید لازم است باشگاه‌ها را به برخی کارها ملزم کند. حتما او به عنوان یک فرد باتجربه و علمی این توانمندی را دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید