جی پلاس

جواب مثبت به انتخابی؛ رقابت کامران قاسمپور و حسن یزدانی رسمی شد؟

کامران قاسم پور برای رقابت با حسن یزدانی چراغ سبز نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ کامران قاسمپور، ستاره کشتی ایران در سال های اخیر که به واسطه کسب 2 طلای جهان در سال های 2021 و 2022 به محبوبیت بالایی رسید، به طور ضمنی به بازگشت به وزن 86 کیلوگرم و رقابت با حسن یزدانی چراغ سبز نشان داد.

ماجرا از آنجایی شروع شد که قاسمپور تصمیم گرفت برای حضور در المپیک، به وزن 97 کیلوگرم صعود کند و بعد از غیبت در قهرمانی کشور، در مسابقات رنکینگ کرواسی به میدان رفت که با شکست مقابل کایل اسنایدر متوجه شد بدنش کشش حضور در این وزن را ندارد. بعد از آن به مرور زمزمه بازگشت او به وزن 86 کیلوگرم آغاز شد و اولین جرقه این موضوع از سوی همت مسلمی، مربی سازنده حسن یزدانی بود. مسلمی در گفت و گویی تند به قاسمپور و کادرفنی تاخت و اعلام کرد بر اساس چرخه انتخابی، قهرمان اسبق وزن 92 کیلوگرم جهان حق حضور در وزن 86 کیلوگرم را ندارد. صحبتی که از نظر منطقی و بر اساس معیار کادرفنی یعنی چرخه انتخابی، درست است چرا که اگر کشتی گیری قصد تغییر وزن در سال المپیک را داشته باشد، باید کار خود را از مسابقات کشوری شروع کند که قاسمپور این کار را برای حضور در وزن 97 کیلوگرم انجام داد. البته او به دلیل مصدومیت در مسابقات کشوری هم کشتی نگرفت اما کادر فنی به او امتیاز حضور در کرواسی را داد که برای کامران چندان امیدبخش نبود.

مطیع کادر فنی هستم

به هر حال با اینکه فدراسیون کشتی تا کنون به این موضوع واکنشی نشان نداده و مربی حسن یزدانی چندین بار از این اتفاق انتقاد کرده، حالا خود قاسمپور در جدیدترین مصاحبه اش با خبرگزاری تسنیم با تایید ضمنی این بازگشت گفته است: «من یک کشتی‌گیرم و هر چه کادر فنی تصمیم بگیرد، تابع خواهم بود. در چند سال گذشته هم همیشه شرایط همین بوده است.

قاسمپور در ادامه این مصاحبه افزود: در چرخه امسال خودم را در وزن 97 کیلوگرم تست کردم و با شرایط وزنی که دارم دیدم وزنم به 97 کیلوگرم نمی‌رسد. وزن بدن من بین 90، 91 کیلوگرم است و نمی‌توانم قابلیت‌های خودم را در 97 کیلوگرم به اجرا بگذارم.

این کشتی‌گیر که پیش از این در ترکیب تیم آسیایی بیشکک بود، تأکید کرد: با توجه به شرایط جسمانی‌ام بعد از جراحی، قرار شد در بیشکک کشتی نگیرم.

قهرمان وزن 92 کیلوگرم جهان در سال‌های 2021 و 2022 درباره اینکه وزن اکنون بدنش چقدر است، گفت: 90 کیلو هستم.

قاسم‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا در 97 کیلوگرم کارش را ادامه نداد، تصریح کرد: در 97 کیلوگرم اختلاف وزن رقبا با من حداقل 12، 13 کیلوست و در کشتی این اختلاف وزنی زیاد است. برای یک کشتی‌گیر 90 کیلو خیلی کار سختی است که بخواهد با رقبایی با این اختلاف وزنی کشتی بگیرد و این قطعاً از کارایی او کم می‌کند. آسیب‌هایی هم که دیدم 80 درصدش به خاطر این بود که زور و فشار بیش از اندازه‌ای به بدنم وارد کردم و اینطور آسیب دیدم.

ستاره تیم ملی کشتی آزاد کشورمان راجع به اینکه آیا آمادگی کشتی گرفتن در 86 کیلوگرم را دارد یا خیر، گفت: در اردوهای تیم ملی یاد گرفتم سرباز باشم. هر تصمیمی کادر فنی بگیرد، تبعیت خواهم کرد.»

سایه روشن های انتخابی احتمالی بین یزدانی و قاسمپور

با اینکه فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم ملی آزاد هنوز واکنشی به این موضوع نداشته اند، اما انتشار این سخنان از قاسمپور به نوعی اعلام بازگشت او به وزن سابق است. قاسمپور در سال های 2018 تا 2020، سه سال پشت خط یزدانی بود و در سه انتخابی پیاپی مغلوب او شد تا نهایتا بعد از اضافه شدن وزن غیرالمپیکی 92 کیلوگرم به اوزان کشتی، در سال 2021 به این وزن کوچ کند. او در سال های 2021 و 2022 به دو طلای جهان رسید و در مسابقات جهانی 2023 را به دلیل مصدومیت از دست داد. با همه این اوصاف، تجربه انتخابی بین او و حسن یزدانی در سه سال پیاپی نشان داده از دل رقابت این دو ستاره پر فروغ، همیشه یک کشتی گیر قوی بیرون آمده که به مدال های درخشانی رسیده؛ در آن سال ها یزدانی موفق شد به یک طلا و یک برنز جهان برسد و نقره المپیک 2020 را کسب کند در حالی که به دلیل رقابت سنگین داخلی و آمادگی بالا، شکست هایش مقابل تیلور به اندازه باخت های دو سال اخیر سنگین و عجیب نبود. از طرفی خود قاسمپور هم موفق شد به 2 طلای امیدهای جهان برسد.

در سوی مقابل اما بر اساس قانون انتخابی و چرخه ای که خود فدراسیون آن را اعلام کرده و همیشه بر اجرای آن تاکید دارد، قاسمپور نمی تواند در انتخابی وزن 86 کیلوگرم شرکت کند. بر اساس چرخه این وزن، نفر اول قهرمانی کشور باید به قهرمانی آسیا اعزام شود و در صورت قهرمانی در این مسابقات، به صلاح دید کادر فنی یا با یزدانی مبارزه مستقیم داشته باشد و یا با اعزام به یک تورنمنت خارجی، نفر برتر این وزن مشخص شود. یعنی هادی وفایی پور که در حضور همه مدعیان به جز یزدانی قهرمان مسابقات کشوری ساری شده، در صورت قهرمانی در آسیا به جنگ با یزدانی برود و برنده این مبارزه، مسافر پاریس شود. در چنین شرایطی مشخص نیست تبصره کادرفنی برای دور زدن قانون و وارد شدن کامران به چرخه چیست اما احتمالا در صورت ورود او به چرخه، رقابت این وزن به این شکل باشد که ابتدا وفایی پور و قاسمپور به مصاف هم بروند و برنده این دو، به نبرد نهایی با حسن یزدانی برسد تا نفر برتر راهی مسابقات المپیک 2024 شود. اتفاقی که وقوع آن از نظر فنی و کیفی می تواند به نفع کشتی باشد و منجر به اعزام فرد آماده تر و نتیجه ای بهتر در المپیک شود، اما از نظر قانون انتخابی و عدالت، معنایی ندارد و دور زدن چرخه تدوین شده توسط خود فدراسیون است.

حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت کادرفنی گره کور وزن 86 کیلوگرم و انتخابی پرحاشیه آن را چگونه باز خواهد کرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید