جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| سوکراتس؛ ستاره ای که در دوران دیکتاتوری، خواهان دموکراسی بود

هافبک برزیلی در دوران دیکتاتوری نظامی کشورش از طریق فوتبال خواستار دموکراسی شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: سوکراتس یکی از مهمترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل بود که توانست قهرمانی در لیگ برزیل را با کورینتیانس تجربه کند. ستاره برزیلی در کنار بازی های زیبایی که به نمایش می گذاشت فعال سیاسی بود. او از طریق فوتبال پایه گذار جنبش مهمی در کشورش شد. با این حال به سلامتی اش اهمیت نمی داد و به الکل و سیگار اعتیاد داشت. 

فعال سیاسی 

ستاره برزیلی تنها به درخشش در زمین فکر نمی کرد و از فوتبال برای بیان عقاید سیاسی خود استفاده می کرد. او نسبت به اتفاقاتی که در دوران دیکتاتوری نظامی برزیل رخ می داد بی تفاوت نبود. سوکراتس روی پیشانی اش پارچه ای می بست که در آن پیام هایی مرتبط با صلح و عدالت دیده می شد و یک بار هم به ترور رونالد ریگان اشاره کرد. بازیکن کورینتیانس خواستار دموکراسی و برابری بود. او صدای مردم بود. سوکراتس از سرکوبگری پلیس نفرت داشت. فساد در فوتبال کشورش را نمی توانست بپذیرد. او پس از بازنشستگی به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد و برای روزنامه ها می نوشت. 

دموکراسی کورینتیانس 

باشگاه کورینتیانس در سال ۱۹۸۱ نتایج بدی کسب کرد و از لحاظ مالی هم اوضاع بدی داشت. این اتفاق موجب شد ویسنته متئوس برکنار شود و والدمار پیرس ریاست باشگاه را بر عهده بگیرد. سوکراتس به کمک و همراهی هم تیمی هایش همچون ولادیمیر و کاساگرنده پایه گذار جنبش "دموکراسی کورینتیانس" شدند. این شکل سازماندهی باشگاه به معنای برابری در رای دادن بود و شامل تمام موارد در یک باشگاه فوتبال از ساعت تمرین گرفته تا دعوت بازیکنان و منوی غذای بازیکنان بود. همه آرا ارزش برابر داشتند و رای مدیر باشگاه تا بازیکن پایه تیم فرقی نداشتند. دستمزدها نیز برابر بود. 

در آن دوران هیچ تیمی روی پیراهنش تبلیغ نداشت و تنها شماره بازیکن، آرم باشگاه و گاهی برند پیراهن دیده می شد. کورینتیانس در این زمینه پیشگام بود و روی پیراهنش جملاتی همچون "روز ۱ پانزدهم، رای" ( در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری)،  "می خواهم در انتخابات ریاست جمهوری رای بدهم" و یا "دموکراسی کورینتیانس" دیده می شد. هدف سوکراتس و باشگاه برزیلی آن بود که نشان دهد دموکراسی مسیر فوق العاده ای برای به دست آوردن نتایج خوب است. کورینتیانس با این روش توانست به موفقیت دست یابد و در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ قهرمان لیگ برزیل شود. همچنین علاوه بر پرداخت بدهی هایش مبلغ قابل توجهی پس انداز کند. با وجود آن برخی از ورزشکاران و خبرنگاران حکومت مخالف دموکراسی بودند و سوکراتس و هم تیمی هایش را خائن عنوان کردند. 

پله خائن

سوکراتس به خاطر اینکه پله مقابل دیکتاتوری برزیل سکوت کرد از او انتقاد کرد. اسطوره فوتبال برزیل حتی با امیلیو مدیسی، دیکتاتور برزیل پس از جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک عکس یادگاری گرفت. سوکراتس در سال ۲۰۰۱ پله را به دلیل پیوستن به مدیرانی که به دنبال حل بحران در فوتبال برزیل بودند خائن عنوان کرد. او گفت: "پله به تمام کسانی که به اهدافش باور داشتند خیانت کرد. به گذشته ای که به عنوان یک ورزشکار ساخته بود نیز خیانت کرد." پله که از ۹ سال پیش دشمن ریکاردو تیکسیرا، رییس فدراسیون برزیل بود با او ملاقات کرد. در این دیدار ژائو هاولانژ، رییس سابق فیفا نیز حضور داشت. 

اعتیاد به الکل و سیگار

هافبک برزیلی با وجود اینکه مدرک پزشکی داشت و یکی از لقب هایش "دکتر" بود به الکل و سیگار اعتیاد داشت. او به سلامتی اش اهمیت نمی داد و روزانه دو پاکت سیگار می کشید که در نهایت آن را به یک نخ در روز کاهش داد. او صبح ها و عصرها الکل می نوشید و به خاطر اینکه عادت هایش را کنار نگذارد خیلی در فوتبال اروپا بازی نکرد. تنها یک فصل با پیراهن  فیورنتینا به میدان رفت. سوکراتس درباره حضورش در ایتالیا گفت: "یک سال در فلورانس بودم و گاهی اوقات دوست نداشتم تمرین کنم، بلکه دوست داشتم با دوستانم بیرون بروم، به مهمانی بروم و سیگار بکشم. زندگی تنها فوتبال نیست." اعتیاد به الکل جان ستاره برزیلی را گرفت. او در سال ۲۰۱۱ در ۵۷ سالگی به دلیل سیروز (التهاب شدید کبد) درگذشت. 

دیدگاه تان را بنویسید