جی پلاس

سرگیجه در کشتی آزاد؛ جنجال عجیب بازگشت حسن یزدانی و تغییر وزن قاسمپور!

این روزها شایعه بازگشت کامران قاسمپور به وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد و رقابت دوباره با حسن یزدانی، حاشیه های زیادی ایجاد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ امیررضا احمدی: کامران قاسمپور در ماه های اخیر، بلاتکلیف ترین کشتی گیر ایران بوده و هنوز هم مشخص نیست ستاره کشتی ایران، دقیقا قرار است چه برنامه ای را برای حضور در المپیک 2024 دنبال کند؛ بعد از مصدومیت قهرمان دو دوره جهان در اردوی تیم ملی و غیبت در جهانی 2023، خبر تغییر وزن قطعی او منتشر و قرار شد او در مسابقات قهرمانی کشور در وزن 97 کیلوگرم به روی تشک برود. درست یکی- دو روز قبل از شروع مسابقات کشوری، کامران در اردوی تیم مازندران مصدوم شد، در ادامه قرار شد در چرخه انتخابی به او فرصتی داده شود که او در مسابقات رنکینگ کرواسی مقابل کایل اسنایدر باخت، و امیرعلی آذرپیرا با قهرمانی در این مسابقات از او پیشی گرفت.

در ادامه گفته شد قاسمپور قرار است در مسابقات آسیایی قرقیزستان بار دیگر در این وزن به روی تشک برود و آذرپیرا هم به مسابقات گزینشی المپیک اعزام شود. ماجرا از زمانی فرق کرد که طی روزهای گذشته، خبرهای مختلفی درباره احتمال بازگشت قهرمان اسبق وزن 92 کیلوگرم جهان، به وزن 86 کیلوگرم مطرح شد. همت مسلمی مربی حسن یزدانی در گفت و گو با ایسنا به این موضوع اشاره کرد و آن را خلاف چرخه انتخابی دانست. اشاره ای که اتفاقا درست هم هست چرا که بر اساس چرخه ای که خود فدراسیون اعلام کرده، یک کشتی گیر برای تغییر وزن باید کارش را از مسابقات کشوری شروع کند اما قاسمپور در وزن 97 کیلوگرم هم غایب بود چه برسد به 86، و جایگاه او در چرخه برای وزن 97 کیلوگرم تعریف شده است.

از طرفی در وزن 86 کیلوگرم هادی وفایی پور موفق شده به قهرمانی کشور و جام یاشاردوغوی ترکیه برسد و حالا در صورت قهرمانی در آسیا، باید گزینه اول رقابت با حسن یزدانی در مرحله نهایی چرخه این وزن باشد؛ اینکه کادر فنی بعد از آزمون و خطای بسیار، و بالا و پایین کردن متعدد قاسمپور به این نتیجه برسد که چون بدن او برای وزن 97 کیلوگرم جواب نمی دهد پس او را به وزن 86 کیلوگرم برگرداند، شاید منطقی باشد اما از نظر عدالت و قانون، و چرخه ای که خود فدراسیون اعلام کرده هیچ توجیهی ندارد.

همه این ها در حالی است که حسن یزدانی به عنوان مدعی اصلی این وزن، تا یک ماه دیگر به روی تشک بر می گردد و رقابت اصلی می تواند بین او و وفایی پور شکل بگیرد؛ اما اینکه فدراسیون و کادر فنی قصد داشته باشند یک باره برای آن ها حریف تراشی کنند، یا حق کسی را بخورند تا دیگری به صورت غیرقانونی وارد چرخه شود، نه تنها به دور از عدالتی است که فدراسیون کشتی همیشه حامی آن بوده، بلکه می تواند در سال المپیک یک لطمه جدی به کشتی وارد کند و مدال قطعی وزن 86 کیلوگرم را به خطر بیندازد. حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره کامران قاسمپور بعد از مدت ها سرگردانی و امتحان کردن راه های مختلف برای رسیدن به المپیک، این بار بدون چرخه اما با حمایت کادرفنی به رقابت با حسن یزدانی می پردازد، بالاخره در 97 کیلوگرم راهی پاریس می شود یا باید با رویای المپیک 2024 خداحافظی کند؟

دیدگاه تان را بنویسید