جی پلاس

فدراسیون والیبال و تمسک به نام "دلال"!

در حالی که وحید مرادی انتخاب پائز به عنوان سرمربی تیم ملی را مثبت ارزیابی می کند اما افشاردوست می گوید با توجه به شانس کم المپیکی شدن تیم مربیان کمتری تمایل به قبول پیشنهاد فدراسیون داشتند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شبنم روحی: انتخاب مائوریسیو موتا پائز به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران انتقادات زیادی به همراه داشت چرا که در ابتدا فدراسیون داورزنی و مرادی از گزینه های بزرگ نام بردند اما در نهایت شخصی سرمربی شد که سابقه طولانی به عنوان نفر اول یک نیمکت ندارد و حتی برخی معتقد هستند او اصلا دستیار ثابت رزنده نبوده و مدت کوتاهی در تیم اصلی جزو کادرفنی بوده است.

انتقاد امروز به شخص موتا نیست و حواشی متوجه مسئولان فدراسیون است. مسئولانی که ابتدا با نام های بزرگ همه را سرگرم و در نهایت یک مربی گمنام را به عنوان سرمربی ایران انتخاب کردند. وحید مرادی سرپرست فدراسیون والیبال نیز با افتخار می گوید دست دلال ها را کوتاه و موتا را انتخاب کردیم! اینکه به جای آوردن مربی با کیفیت و بزرگ، یک مربی ناشناس و سطح پایین به ایران می آید به هیچ عنوان قابل افتخار نیست؛ ضمن اینکه در دنیای امروز حتما یک سرمربی معتبر ورزشی ایجنت دارد و اگر غیر از این باشد عجیب خواهد بود چرا که هیچ مربی از ابتدا خودش برای مذاکره وارد نمی شود.

اینکه فدراسیون به خصوص شخص مرادی از انتخابی که به نظر می رسد از سرناچاری بوده تا این اندازه حمایت می کند و آن را نتیجه درایت و کوتاه کردن دست دلالان می داند سوال برانگیز است. محمود افشاردوست سخنگوی کمیته فنی فدراسیون والیبال در آخرین اظهارنظر خود درباره انتخاب پائز صحبت های جالب توجهی برزبان آورده که اثبات کننده همین فرضیه است که مسئولان فدراسیون چاره ای جز انتخاب این مربی نداشتند و نتوانستند هیچ یک از بزرگان مربی گری را برای حضور در ایران متقاعد کنند.

افشاردوست کارشناس و پیشکسوت والیبال درباره روند مذاکرات و انتخاب پائز گفت: از میان گزینه‌های ابتدایی یکسری بعد از مذاکره اولیه اعلام کردند به ایران نمی‌آیند و 5، 6 نفر ماندند. از میان این چند نفر نیز برخی به هر دلیلی یا پیشنهاد سنگین شرایط همکاری را نداشتند. در نهایت اعضای کمیته و شورای فنی نظرشان روی حضور یک مربی تاپ بود. در آن مقطع روی لورنزتی که سرمربی تیم پروجاست، نظر داشتند و صحبت می‌کردند. فکر می‌کنم علی‌رغم پیشنهاد مالی خوبی که فدراسیون به ایشان داد، درنهایت لورنزتی مایل به حضور در ایران نبود و نتوانست تعهد خود در ایتالیا را کنسل کند. به این شکل درنهایت 5 نفر در آخرین جلسه کمیته فنی مطرح شدند که سه نفر از آنها باز هم شرایط حضور را نداشتند و دو نفر باقی‌مانده نیز جولیانی و موتا بودند. اعضای کمیته فنی این دو نفر را تایید و گفتند با اولویت با جولیانی که سرمربی تیم ملی ترکیه و اسلوونی بود و رزومه خوبی داشت، مذاکره شود. ادامه مذاکرات به شکلی پیش رفت که با جولیانی به هر دلیلی به توافق نرسیدند و درنهایت مائوریسیو موتا به‌عنوان گزینه دوم سرمربی تیم ملی شد. طبیعی است به‌عنوان تیمی که در رنکینگ دنیا جز 10، 15 کشور اول دنیا هستیم، به سمت‌وسویی برویم که یک مربی بنام‌تر، بزرگ‌تر، مطرح‌تر و پرمدال‌تر بیاوریم. این موضوع واقعیت است، اما اینکه فدراسیون در این مقطع و شرایط کنونی می‌توانست این کار را بکند یا نکند، فکر می‌کنم نمی‌توانست. مربیان بزرگ و خوب همه تیم دارند و هیچ کسی بیکار نیست و از طرفی شرایط ما برای صعود به المپیک بسیار سخت است و آنها سخت می‌پذیرند. یک مربی پر مدال و خوب سخت می‌پذیرد که با تیمی کار کند که متاسفانه شانس کمی برای صعود به المپیک کم است. نمی‌گویم بی‌شانس است، اما شانس ما کم است و این شاید یک مربی پرمدال و بزرگ را دچار چالش کنند.

در صحبت های افشاردوست کاملا مشخص است که تمام مربیان خودشان پیشنهاد سرمربی گری ایران را نپذیرفته اند و هیچ ارتباطی به کوتاه کردن دست دلال ها نداشته است!

 

بیشتر بخوانید:

تدبیر غلط برای والیبال ایران با مربی گمنام!

قرارداد عجیب با سرمربی تیم ملی والیبال؛ فقط 4 ماه!

رونمایی رسمی از سرمربی تیم ملی والیبال؛ دستیار رزنده در راه ایران!

سرمربی جدید تیم ملی والیبال: به دنبال المپیکی شدن هستیم

کارشناس والیبال ایران: موتا خیلی ناشناس است/ به این قرارداد خوشبین نیستم

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال: موتا خوب بود می ماند؛ بد بود می رود!

 

نکته قابل توجه دیگر این است که سخنگوی کمیته فنی هم به مانند بسیاری از ملی پوشان و کارشناسان باردیگر اعتراف کرد که شانس المپیکی شدن ایران به اندازه ای کم است که هیچ مربی برای سرمربی گری تیم ملی تمایل ندارد.

این کاملا موضوع منطقی است که هیچ مربی به خصوص تمام نامدارانی که مشغول به کار هستند شرایط خود را برای حضور روی نیمکت تیمی که چنین شرایطی را دارد رها نمی کنند اما آن چه که نباید فراموش کرد قدرت و سابقه والیبال ایران است.

افت محسوس والیبال ایران در سال های اخیر برهیچ کسی پوشیده نیست اما این را هم نباید فراموش کرد که هنوز هم والیبال ایران استعدادهای بزرگی دارد؛ تیم های نوجوانان و جوانان در رقابت های جهانی درخشان ظاهر می شوند و پتانسیل موفقیت این رشته در بزرگسالان بسیار زیاد است. اگر مسئولان فدراسیون مهارت مذاکره و البته برنامه ریزی درست را داشتند حتما مربیان سرشناس تری پیشنهاد را قبول می کردند. مگر زمانی که ولاسکو به ایران آمد تیم ملی جایی در والیبال جهان داشت؟! در آن زمان چند بازیکن ایرانی در جهان شناخته شده بودند؟!  بنابراین شانس کم برای صعود به المپیک اگرچه مانع مهمی برای حضور یک سرمربی است اما اگر مذاکرات به صورت حرفه ای جلو می رفت و اقناع سازی به خوبی انجام می شد حتما سرمربیان بزرگ برای حضور در ایران ابراز آمادگی می کردند.

با توجه به شرایط هم بهتر است فدراسیون به صورت شفاف علت انتخاب پائز را شرح دهد نه آن که از تلاش برای قطع دست دلالان سخن بگوید و این انتخاب را بی عیب و شاهکار بداند.

 

دیدگاه تان را بنویسید