جی پلاس

فاجعه بزرگ برای داوری ایران با غیبت در جام جهانی؛ فغانی این بار با سوت استرالیایی!

علیرضا فغانی برای سومین دوره پیاپی در جام جهانی سوت خواهد زد اما این بار به عنوان نماینده کشور استرالیا.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تاریخچه قضاوت داوران ایرانی در جام جهانی به عنوان مهم ترین فستیوال فوتبالی دنیا، به سال 1974 بر می گردد؛ جایی که زنده یاد جعفر نامدار، به عنوان اولین داور ایرانی در این مسابقات سوت زد و اتفاقا قضاوت پرحاشیه ای داشت. نامدار در بازی استرالیا و پرو به بازیکن استرالیا 2 کارت زرد داد اما فراموش کرد او را اخراج کند که در ادامه با یادآوری داور چهارم به اخراج بازیکن پرداخت. نامدار در جام جهانی 1978 نیز بازی لهستان و مکزیک را سوت زد.

پس از او محمد فنایی در جام جهانی 1994 در فینال کمک داور ساندرو پل بود تا اولین داور ایرانی حاضر در فینال جام های جهانی باشد. پس از آن اسفندیار بهارمست در جام جهانی 1998 قضاوت کرد و 2 بازی را سوت زد. داوری ایران در جام های جهانی 2002 و 2006 نماینده ای نداشت اما حسن کامرانی فر در جام جهانی 2010 به عنوان کمک داور حضور داشت.

علیرضا فغانی، ستاره داوری ایران در سال های بعد بود که در جام جهانی 2014 به عنوان داور پشتیبان حضور داشت اما در جام های جهانی 2018 و 2022 دو دوره متوالی سوت زد و قضاوت رده بندی جام جهانی 2018 بین بلژیک و انگلیس را هم بر عهده داشت. در کنار فغانی، محمدرضا منصوری و رضا سخندان به عنوان کمک های او هم حضور داشتند که سخندان در 2018 حاضر بود اما منصوری هم در 2018 و هم در 2022 پرچم زد.

با وجود این عملکرد مناسب حالا پس از 4 دوره، به نظر می رسد داوری ایران در جام جهانی 2026 دیگر نماینده ای ندارد؛ علیرضا فغانی تنها داور ایرانی که این روزها در بالاترین سطح فوتبال سوت می زند و در جام ملت های آسیا هم حضور داشت، تنها ایرانی حاضر در لیست 16 نفره داوران آسیایی است که قرار است در جام جهانی بعدی حاضر باشند. البته فغانی در این مسابقات به عنوان نماینده داوری استرالیا حضور پیدا می کند و به این ترتیب ایران در این دوره نماینده ای نخواهد داشت و داوران حاضر در فوتبال ایران، در لیست 16 نفره داوران آسیایی جایی ندارند.

به نظر می رسد دلیل اصلی این موضوع نبود var در فوتبال ایران و عدم توانایی داوران ایرانی در کار کردن با کمک داور ویدیویی است و موعود بنیادی فر تنها داور ایرانی است که دوره کمک داور ویدیویی را گذرانده اما در این لیست جایی ندارد. به این ترتیب احتمالا قضاوت داوران ایرانی در سال های آینده در مسابقات آسیایی و لیگ قهرمانان نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت و باید شاهد کم رنگ تر شدن حضور داوران ایرانی در مسابقات بین المللی و قاره ای بود.

دیدگاه تان را بنویسید