جی پلاس؛

اردن-قطر؛ جامی که در خاورمیانه می‌ماند

تیم های ملی فوتبال اردن و قطر امروز فینال جام ملت های آسیا را برگزار خواهند کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هجدهمین دوره جام ملت های آسیا در حالی امشب به ایستگاه پایانی خود می رسد که احتمالا در روز نخست بازی ها، کمتر کسی این احتمال را می داد تا دو تیم اردن و قطر فینال را برگزار کنند. دلایل چنین تصوری، کم هم نبود اما فوتبال با آن وصف غیرقابل پیشبینی بودنش، تمام معادلات را بهم ریخت تا در غیاب بزرگانی همچون ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان این دو تیم راهی ورزشگاه لوسیل برای برگزاری بازی نهایی جام شوند.

این اما اولین بار نیست که دو تیم از منطقه خاورمیانه فینال جام ملت ها را برگزار می کنند. حتی در بین کشورهای عربی هم این بازی اولین فینال تمام عربی محسوب نمی شود چرا که در تاریخ جام ملت های آسیا، پیش از این شاهد چنین اتفاقی بوده ایم. به بهانه فینال جذاب پیش رو در جام ملت ها، مروری داشته ایم بر فینال هایی که بین دو تیم خاورمیانه ای برگزار شد تا جام در غرب آسیا بماند.

 

فینال 1976؛ ایران 1-0 کویت

در دومین دوره ای که جام ملت ها دیگر نه به شکل دوره ای بلکه به شکل حذفی و با داشتن بازی فینال برگزار شد، ایران در ورزشگاه آزادی پذیرای یکی از پرستاره ترین و قدرتمندترین تیم های آن زمان آسیا بود. کویت با هدایت ماریو زاگالو خود را به فینال جام ملت ها رسانده بود و ایران میزبان هم به لطف پرافتخارترین نسل خود، به دنبال هتریک در کسب عنوان قهرمانی بود. اتفاقی که درنهایت رخ داد و ایران توانست با تک گل علی پروین، کویت را شکست دهد و اولین فینال تمام خاورمیانه ای جام ملت ها را به سود خاتمه دهد.

ایران 1976

فینال 1996؛ عربستان 0-0 امارات(پنالتی: 4-2 به سود عربستان)

درست بیست سال پس از بازی ایران و کویت، یک بار دیگر جام قرار بود در خاورمیانه باقی بماند و این بار دو تیم عربی برای فتح آن با یکدیگر رقابت می کردند. عربستان که در آن دوران در آسیا آقایی می کرد و همواره پای ثابت فینال های جام ملت ها بود، باید به مصاف اماراتی می رفت که به لطف میزبانی بازی ها، توانسته بود هر طور که شده خود را به فینال برساند. رقابت دو تیم در بازی فینال هم کاملا پایاپای پیش رفت اما باز هم این عربستان بود که در ضربات پنالتی توانست میزبان بازی ها را شکست دهد و اولین فینال تمام عربی تاریخ جام ملت های آسیا را به نام خود ثبت کند.

 

فینال 2007؛ عراق 1-0 عربستان

سومین فینال خاورمیانه ای و دومین فینال تمام عربی تاریخ جام ملت های آسیا، برای عربستان چندان خوش یمن نبود. آن ها که از 1984 تا 2000 بی وقفه در فینال ها حاضر بودند، پس از یک دوره وقفه در سال 2004، بار دیگر در سال 2007 خود را به فینال رساندند و احتمالا فکرش را نمی کردند که قرار است آنجا مغلوب عراقی شوند که از دل جنگ و بحران پا به آن تورنمنت گذاشته بود. با این حال این اتفاق افتاد و عراق با تک گل یونس محمود موفق به شکست عربستان شد و اولین قهرمانی خود را در دومین و آخرین فینال تمام عربی جام-البته تا امروز که اردن و قطر به مصاف هم می روند- جشن گرفت.

عراق عربستان 2007

دیدگاه تان را بنویسید