هشدار 50 روزه بی فایده بود/ پرهام مقصودلو سهمیه نگرفت

پرهام مقصودلو از رسیدن به سهمیه مسابقات کاندیداهای قهرمانی جهان بازماند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با اعلام لیست بهترین بازیکنان جهان در ابتدای سال میلادی 2024، تکلیف آخرین سهمیه مسابقات کاندیداها مشخص شد و فیروزجا با قرار گرفتن در رده ششم جهان بالاتر از بازیکنانی مانند وسلی سو، دومینگوئس و مقصودلو سهمیه مسابقات کاندیداها را کسب کرد. به این ترتیب پرهام مقصودلو که او هم شانس کسب این سهمیه از طریق ریتینگ را داشت، مظلومانه این مسابقات را از دست داد.

فیروزجا در حالی موفق شد از طریق ریتینگ آخرین سهمیه مسابقات کاندیداها را بگیرد که با عملکرد ضعیف در مسابقات سینکفیلد و کاهش بیش از 10 واحدی، شانس اندکی برای حضور در این رویداد داشت، اما فرانسوی ها دست به کار شدند و برای او دو دوره مسابقه ترتیب دادند تا بتواند به شکل کاذب ریتینگ بگیرد.

دوره اول مسابقات یک دوئل رفت و برگشت با سه بازیکن بود. فیروزجا در این رقابت با حریفانی بسیار ضعیف تر روبرو شد و 5 پیروزی و یک تساوی به دست آورد، اما اختلاف ریتینگش با حریفان باعث شد که با همان 1 تساوی باز هم نتواند ریتینگ های لازم را به دست بیاورد. ضمن این که فرمت مسابقات به شکلی بود که فیده پس از اعتراض سایر رقبای فیروزجا اعلام کرد این مسابقات در محاسبه ریتینگ بازیکنان لحاظ نخواهد شد.

این بود که فرانسوی ها بار دیگر دست به کار شدند و این بار یک تورنمنت اوپن شامل 7 دور برگزار کردند با توجه به این که فرصت بسیار اندکی تا پایان سال مانده بود، این مسابقه به شکل کاملا فشرده و 2 بازی در هر روز انجام شد تا امتیازات این مسابقه در ماه دسامبر محسوب شود. این گونه بود که فیروزجا بالاخره توانست با 7 پیروزی از 7 بازی، ریتینگش را بالا برده و سهمیه آخر را کسب کند.

اما جی پلاس حدود 50 روز پیش در گزارشی امکان انجام این کار برای پرهام مقصودلو را به مسئولان فدراسیون گوشزد کرده بود. (اینجا بخوانید) هشدار داده بودیم که پرهام شانس کسب سهمیه مسابقات را دارد و با برگزاری یکی دو تورنمنت داخلی می توان این فرصت طلایی را برای مرد اول شطرنج ایران فراهم کرد اما طبق معمول گوش شنوایی در کار نبود و این فرصت سوخت.

حضور در مسابقات کاندیداها، می توانست یک فرصت استثنایی برای مقصودلو باشد تا در کنار 7 بازیکن برتر جهان، شانس راه یابی به فینال قهرمانی جهان را بیازماید، اما در کمال تاسف هیچ اقدام مثبتی انجام نشد و پرهام فقط به خاطر کمتر از 20 واحد اختلاف ریتینگ این رویداد بسیار مهم را از دست داد.

مدیران و کارشناسانی که قصد آسیب شناسی خروج نخبگان ورزشی از کشور را دارند، در ارزیابی های خود کافیست همین یک مورد را مورد مطالعه قرار دهند که فرانسوی ها چگونه برای بازیکنی که مال خودشان هم نبود و یک ریال هم برایش هزینه نکرده بودند، این گونه مسابقه برگزار کردند و در سوی مقابل فدراسیون شطرنج برای بازیکنی که همیشه افتخار کرده با پوست و گوشت و خونش برای سرافرازی پرچم کشورش جنگیده حتی از برگزاری یک مسابقه عاجز بودند.

دیدگاه تان را بنویسید