جی پلاس؛

شگفتانه‌های پر ابهام لیست قلعه نویی برای جام ملت ها

فهرست 27 نفره تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت های آسیا منتشر شد و همان طور که پیش بینی می‌شد این لیست ابهامات و علامت سوال هایی داشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در فاصله حدود 10 روز تا آغاز جام ملت های آسیا، لیست 27 نفره بازیکنانی که قرار است با پیراهن تیم ملی در این تورنمنت به میدان بروند، اعلام شد. لیست اعلامی از سوی امیر قلعه نویی که همه امیدوارند به طلسم و حسرت 47 ساله ایران در عدم فتح قله های قاره کهن پایان دهد.

به طور کلی هر لیستی که از سوی هر سرمربی ای اعلام می شود، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. طبیعتا هیچ حالتی را نمی توان متصور بود که انتقاد یا ایرادی به تصمیمات کادرفنی وارد نباشد اما باید توجه داشت که بازیکنان دعوت شده، سلیقه و استراتژی سرمربی را در بر می گیرند و چاره ای جز احترام و پذیرش نسبت به آن وجود ندارد چرا که در نهایت مسئولیت نتایجی که تیم ملی با این بازیکنان کسب خواهد کرد هم بر عهده کادرفنی است؛ هرچند سال ۲۰۰۷ قلعه نویی این مسئولیت را قبول نکرد!

معمای سردار

از همان روز اول که سردار آزمون بایرلورکوزن را به مقصد رم ترک کرد، شایعاتی پیرامون این مسئله شنیده می شد که با توجه به آن چه در قرارداد او قید شده این مهاجم ایرانی، قرار نیست در جام ملت های آسیا تیم ملی را همراهی کند. این در حالی است که جام ملت ها، جزء تورنمنت های رسمی و مورد تایید فیفا به حساب می آید و تمامی باشگاه ها ملزم هستند که بازیکنان دعوت شده را در اختیار تیم های ملی شان قرار دهند بنابراین همانطور که امثال جهانبخش، طارمی، سون و ... تیم های اروپایی خود را به مقصد تیم ملی ترک خواهند کرد، آزمون هم می توانست غیبتی موجه در رم داشته باشد و تیم ملی را در جام ملت های آسیا همراهی کند. اما با اطلاعیه فدراسیون که ذیل اسامی دعوت شده به تیم ملی منتشر شد، به نظر می آید گره کوری در مسیر حضور آزمون در تیم ملی ایجاد شده. شواهد و قرائن اینطور نشان می دهد که آزمون در حین انتقال به رم، به این باشگاه ایتالیایی متعهد شده که اردوی این تیم را برای حضور در جام ملت های آسیا و پوشیدن پیراهن ایران ترک نکند چون غیر از این حالت، نمی توان حالت دیگری را برای غیبت احتمالی او در جام ملت های آسیا تصور کرد.

با این حال باید صبر کرد و دید که در روز 12 دی که لیست نهایی و 26 نفره تیم ملی برای حضور در جام ملت های 2023 اعلام می شود، آزمون درنهایت در لیست باقی می ماند و بازیکنی دیگر خط می خورد یا این که خود آزمون خط خورده بزرگ ایران در جام ملت ها خواهد بود. اتفاقی که اگر رخ بدهد، حتما پرسش ها و ابهامات بسیاری را در دل خود خواهد داشت که در صورت قطعی شدن، می توان مفصلا به آن پرداخت.

انتخابی جام جهانی 2026 تیم ملی فوتبال ایران سردار آزمون

جوانگرایی واقعی یا نمادین؟

فهرست اعلامی از سوی امیر قلعه نویی میانگین سنی بالایی دارد. این یعنی از بعد جام جهانی 2022، عملا هیچ اقدامی برای پوست اندازی تیم ملی برای یک برنامه بلندمدت اتفاق نیفتاده است. وقتی هنوز نفراتی مثل امید ابراهیمی 36 ساله و کریم انصاری فرد 33 ساله به تیم ملی دعوت می شوند(وحید امیری 35 ساله هم اگر مصدوم نبود، قطعا به تیم ملی دعوت می شد) در حالی که تقریبا هیچ شانسی برای حضور در جام جهانی بعدی نخواهند داشت، این یعنی در فوتبال ایران چیزی به نام پشتوانه سازی، جوانگرایی و نگاه به آینده وجود ندارد و همه چیز در کسب نتایج مقطعی خلاصه می شود. از طرفی دیگر و در کمال تعجب، بازیکنی مثل امین حزباوی که در 20 سالگی لژیونر شده و در تیم السد مشغول بازی است و در اردوهای قبلی تیم ملی هم حاضر بوده، به ناگهان از فهرست نهایی خط می خورد تا جوانگرایی در لیست تیم ملی فقط در سه نفر یعنی سامان فلاح، محمدجواد حسین نژاد و آریا یوسفی خلاصه شود. بازیکنانی که گذر زمان نشان خواهد داد واقعا کادرفنی تیم ملی روی توانایی فنی شان حساب باز کرده یا این که صرفا قرار است میانگین سنی این تیم سالخورده را تعدیل کنند؟

تمرین تیم ملی امین حزباوی

بازگشت قایدی؛ جا ماندن علی کریمی

یکی از نکات جالب لیست قلعه نویی، بازگشت مهدی قایدی به تیم ملی است. او که طی ماه های اخیر در تیم اتحاد کلبا و زیر نظر فرهاد مجیدی یکی از بهترین فرم های چند سال اخیر خود را پشت سر گذاشته است، جایی در فهرست های پیشین تیم ملی نداشت و حتی گفته می شد که اعضای کادرفنی اعلام کرده اند که این بازیکن به دلیل شرایط بدنی اش شانسی برای حضور در تیم ملی ندارد که البته این مورد در ادامه تکذیب شد. حالا اما به نظر می آید قایدی توانسته از لحاظ فنی، امیر قلعه نویی را قانع کند تا به تیم ملی دعوت شود. اتفاقی که برای این ستاره فوتبال ایران بسیار مثبت ارزیابی می شود. نکته دیگر فهرست تیم ملی، غیبت علی کریمی است. او که به شکلی منتظره و در شرایطی که از دوران اوجش فاصله داشت، برای جام جهانی 2022 توسط کارلوس کی روش به تیم ملی دعوت شد و از قضا در هر سه بازی دور گروهی جام جهانی هم برای ایران بازی کرد، برای قلعه نویی هم مهره ای محبوب به شمار می آمد و در بازی های اخیر تیم ملی مقابل بلغارستان، آنگولا و ازبکستان فرصت بازی پیدا کرده بود، این بار برای جام ملت ها به لیست تیم ملی نرسید تا یکی از خط خورده های غیرمنتظره این فهرست لقب بگیرد.

تمرین تیم ملی مهدی قایدی

نوراللهی مغضوب ماند

همه چیز از قبل بازی با هنگ کنگ در 25 آبان 1402 شروع شد. جایی که احمد نوراللهی از فهرست نهایی بازیکنان برای این مسابقه خط خورد و نتوانست با این مسئله کنار بیاید. نوراللهی همیشه به عنوان بازیکنی آرام و سر به زیر و خوش اخلاق شناخته می شد اما کنار گذاشته شدن، چیزی نبود که او بتواند تحمل کند و با لبریز شدن کاسه صبرش، اردوی تیم ملی را ترک کرد. امیر قلعه نویی هم که چندان اهل باج دادن و بازیکن سالاری نیست، این خشم و شورش احمد را برنتافت و او را نه تنها از لیست بازی بعدی تیم ملی مقابل ازبکستان بلکه حالا از فهرست تیم ملی برای جام ملت ها هم خط زده است. 

نوراللهی که در فصل جاری لیگ امارات یکی از بهترین بازیکنان تیمش بوده و طی 12 بازی، یک گل و 6 پاس گل را به اسم خود ثبت کرده است، ظاهرا برای بازگشت به تیم ملی باید عذرخواهی و ابراز ندامت می کرد اما چنین کاری نکرد تا ایران یکی از آماده ترین بازیکنانش برای جام ملت های آسیا را از دست بدهد. 

احمد نوراللهی

چرا قلی زاده آری و نورافکن خیر؟

علی قلی زاده بعد از جام جهانی 2022، روزهای خوبی را سپری نکرد. انتقال به لخ پوزنان لهستان اصلا برای او خوش یمن نبود و مصدومیت های طولانی مدت، او را کاملا از روزهای خوبش دور کرد. با این حال و در شرایطی که او به تازگی شرایط مطلوب خود را بازیابی کرده و به مستطیل سبز برگشته، توسط امیر قلعه نویی به تیم ملی دعوت شده. قلی زاده آنقدر بازیکن باکیفیت و باظرفیتی است که نتوان چندان به حضور او در تیم ملی ایراد گرفت اما می توان این سوال را مطرح کرد که امید نورافکن چرا به همین ترتیب به تیم ملی دعوت نشد؟ نورافکن هم نیم فصل اول لیگ برتر را هم به دلیل مصدومیت و هم در ادامه به دلیل صادرنشدن کارت بازی اش از دست داد اما او هم می توانست مثل قلی زاده به تیم ملی دعوت شود در پست هافبک دفاعی که نوراللهی و علی کریمی را هم دیگر در خود نمی بیند، بخشی از مشکلات تیم ملی را حل کند اما امیر قلعه نویی چنین چیزی را صلاح ندانسته است.

تیم ملی فوتبال ایران سنگال علی قلی زاده

دیدگاه تان را بنویسید