جی پلاس؛

حمله دوباره فیروزجا به تاج و تخت قهرمانی جهان!

علیرضا فیروزجا با کسب سهمیه مسابقات کاندیداها، انگیزه ویژه ای برای کسب عنوان قهرمانی جهان دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ فدراسیون جهانی شطرنج فهرست برترین بازیکنان جهان را در ابتدای سال میلادی جدید فردا منتشر خواهد کرد که بر این اساس علیرضا فیروزجا با ریتینگ 2764 در رده ششم جهان قرار خواهد گرفت. البته ممکن است فیده یکی از دو مسابقات اخیر فیروزجا را باطل کند اما در این صورت او باز هم ریتینگ 2759 را خواهد داشت و رتبه ششمی را حفظ کرده و به این ترتیب موفق می شود آخرین سهمیه حضور در مسابقات کاندیداهای قهرمانی جهان را به دست بیاورد. این رویداد اردیبهشت سال آینده در کانادا و در شهر تورنتو برگزار می شود

در مسابقات کاندیداها هشت بازیکن برتر جهان حضور خواهند داشت و در یک جدول به شکل دوره ای به صورت رفت و برگشت با رنگ مهره متفاوت با هم بازی خواهند کرد، برنده این رویداد مقابل دین لیرن، قهرمان حال حاضر جهان نشسته و با او بازی می کند و اگر بتواند لیرن را شکست دهد، قهرمان جدید جهان خواهد بود. در غیر این صورت لیرن عنوان قهرمانی جهان را حفظ خواهد کرد.

هشت بازیکن حاضر در مسابقات کاندیداها عبارتند از نپومنیشی از روسیه (نایب قهرمان جهان)، پراگناناندا از هند (نایب قهرمان جام جهانی)، کاروانا از آمریکا (نفر سوم جام جهانی)، نجات عباسوف از آذربایجان (نفر چهارم جام جهانی به جای کارلسن)، ویدیت سانتوش گجراتی از هند (قهرمان گرندسوئیس)، هیکارو ناکامورا (نایب قهرمان جام جهانی)، گوکش از هند (بهترین بازیکن تقویمی سال) و علیرضا فیروزجا (بالاترین ریتینگ لیست فیده).

بازیکن ایرانی الاصل که مدتی است با پرچم فرانسه در مسابقات حاضر می شود، جواز حضور در مسابقات را به شکلی نه چندان عادی به دست آورد. عملکرد ضعیف در مسابقات سینکفیلد که با کاهش ریتینگ او همراه شد، باعث شد تا او در رقابت ریتینگ از وسلی سو عقب بماند، اما فرانسوی ها خیلی زود دست به کار شدند و دو دوره مسابقه با حریفان آسان برای او ترتیب دادند تا بتواند ریتینگ جمع آوری کرده و سهمیه را بگیرد. اتفاقی که در نهایت افتاد اما این کسب سهمیه ناپلئونی اعتراض های زیادی را به دنبال داشت و فیده این مسابقات را معتبر ندانست. اما او در یک مسابقات اوپن دیگر که رسمیت داشت، شرکت کرد و به هر ترتیبی که بود سهمیه را گرفت.

فیروزجا در دوره گذشته نیز در مسابقات کاندیداها حضور داشت، اما به دلیل این که تجربه حضور در این تورنمنت بسیار سنگین را نداشت، نتوانست عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد و در راه یابی به مسابقه نهایی قهرمانی جهان ناکام ماند.

دیدگاه تان را بنویسید